Turbosprężarka o zmiennej geometrii z czujnikiem sygnalizacji położenia.doc

(334 KB) Pobierz
D4EA029WP0 - 15 - 16/12/2014

D4EA029WP0 - 15 - 16/12/2014

Opis - Działanie : Turbosprężarka o zmiennej geometrii, z czujnikiem sygnalizacji położenia (1374)

1.      Opis

2.     

(1) Turbosprężarka o zmiennej geometrii.

"a" Czarne 3-stykowe złącze (Czujnik odwzorowania pozycji ).

"b" Siłownik sterowania zmiennej geometrii.

"c" Wlot spalin.

"d" Łączniki sterujące ruchomych łopatek turbiny układu wylotowego.

"e" Wylot spalin.

"f" Wyjście sprężarki .

"g" Wejście sprężarki .

2. Zadanie

Turbosprężarka o zmiennej geometrii dostarcza stałe ciśnienie, niezależnie od warunków pracy.

Turbosprężarka o zmiennej geometrii pozwala :

·         Zwiększyć prędkość spalin, które uderzają w turbinę na niskich obrotach

·         Zmniejszyć prędkość spalin, które uderzają w turbinę na wysokich obrotach

·         Przystosować turbinę do zmiany wydatku (przepływu) spalin

3. Działanie

Silnik jest doładowywany turbosprężarką o zmiennej geometrii sterowaną przez kalkulator sterujący silnikiem za pośrednictwem elektrozaworu proporcjonalnego.

Czujnik odwzorowania pozycji turbosprężarki składa się potencjometru umieszczonego na siłowniku pilotowania turbosprężarki.

Czujnik odwzorowania pozycji turbosprężarki wskazuje precyzyjnie dokładną pozycję ruchomych łopatek turbiny wydechu.

"a" Czarne 3-stykowe złącze (Czujnik odwzorowania pozycji ).

"b" Siłownik sterowania zmiennej geometrii.

"c" Wlot spalin.

"d" Łączniki sterujące ruchomych łopatek turbiny układu wylotowego.

"e" Wylot spalin.

"f" Wyjście turbosprężarki.

"g" Wejście turbosprężarki.

"h" Sprężarka powietrza dolotowego.

"j" Łopatki ruchome.

"k" Turbina napędzana spalinami.

"l" Mechanizm obrotu łopatek.

"m" Ruchoma tarcza napędowa.

Turbosprężarka składa się z dwóch oddzielnych komór :

·         Komory związanej z funkcją wydechu silnika

·         Komory związanej z funkcją dolotu do silnika

Turbina wydechu i sprężarka powietrza dolotowego połączone przy pomocy wałka.

Turbina, napędzana spalinami, uruchamia sprężąrkę, która zapewnia sprężanie powietrza dolotowego.

"d" Łączniki sterujące ruchomych łopatek turbiny układu wylotowego.

"j" Łopatki ruchome.

"l" Mechanizm obrotu łopatek.

"m" Ruchoma tarcza napędowa.

Siłownik sterowania zmiennej geometrii pozwala zmieniać pozycję ruchomej tarczy napędowej za pośrednictwem łącznika sterującego.

Zmiana pozycji ruchomej tarczy napędowej powoduje obrót łopatek.

Obrót łopatek względem swej osi pozwala :

·         Zmieniać pole przekroju wlotu spalin do turbiny

·         Kierować bardziej dokładnie spaliny na turbinę

Regulacja ciśnienia doładowania jest progresywna i sterowana zgodnie z mapą parametrów kalkulatora sterującego silnikiem.

UWAGA : Ruchome łopatki są w pozycji otwartej gdy elektrozawór nie steruje łącznika sterującego mechanizmu regulacji ciśnienia turbosprężarki o zmiennej geometrii.

UWAGA : Przed zatrzymaniem silnika, poczekać aż obroty silnika będą w pobliżu biegu jałowego, nie przestrzeganie tej zasady pociąga za sobą, po pewnym upływie czasu, zniszczenie turbosprężarki (Brak smarowania).

3.1. Działanie na niskich obrotach

"j" Łopatki ruchome.

'k" Turbina napędzana spalinami.

Na niskich obrotach energia kinetyczna spalin jest mała :

·         Turbosprężarka o zmiennej geometrii zwiększa energię kinetyczną spalin, stwarzając małe pole przekroju dla przepływu spalin

·         Oprócz tego, ruchome łopatki w położeniu zamkniętym, kierują w sposób dokładny spaliny na turbinę w układzie wylotowym

UWAGA : Dzięki tym dwóm warunkom prędkość obrotowa turbiny napędzanej spalinami ulega przyspieszeniu na niskich obrotach.

3.2. Działanie na wysokich obrotach

"j" Łopatki ruchome.

"k" Turbina napędzana spalinami.

Na wysokich obrotach energia kinetyczna spalin jest duża :

·         Turbosprężarka o zmiennej geometrii zmniejsza energię kinetyczną spalin, stwarzając duże pole przekroju dla przepływu spalin

·         Oprócz tego, ruchome łopatki ("j") w położeniu otwartym, kierują w sposób mniej dokładny spaliny na turbinę ("l") w układzie wylotowym

UWAGA : Dzięki tym dwóm warunkom prędkość obrotowa turbiny napędzanej spalinami ulega zmniejszeniu na wysokich obrotach.

4. Parametry elektryczne

4.1. Dane techniczne (Czujnik odwzorowania pozycji )

Oznaczenie

Tolerancja minimalna

Wartość znamionowa

Tolerancja maksymalna

Napięcie zasilania

4,75V

5V

5,25V

Prąd zasilania

-

15 mA

20 mA

4.2. Złącze (Czujnik odwzorowania pozycji )

Rysunek : d4ea09xd

Wyświetl na pełnym ekranie

 

"a" Czarne 3-stykowe złącze (Czujnik odwzorowania pozycji )

Nr styku

Przypisanie styków złącza

1

Masa

2

Zasilanie 5V

3

Sygnał

5. Przyuczenie/inicjalizacja

W przypadku demontażu/montażu elementu konieczne jest wykonanie procedury uczenia ; Odwołać się do dokumentacji narzędzi diagnostycznych : Przyuczenie/inicjalizacja.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin