DAF-Retarder-systems-64739-PL.pdf

(1923 KB) Pobierz
UKŁADY RETARDERA
WIĘKSZE BEZPIECZEŃSTWO — DŁUŻSZY OKRES EKSPLOATACJI
HAMULCA ZASADNICZEGO
Bezpieczne i niezawodne hamowanie
Hamulce w ciężkich pojazdach użytkowych muszą być
przystosowane do pracy w trudnych warunkach. Są to
nie tylko długie lub strome zjazdy czy kręte drogi o niskiej
jakości nawierzchni, ale także duże natężenie ruchu.
W takich sytuacjach niezbędne są dodatkowe
układy retardera, które zapewniają bezpieczeństwo
i niezawodność hamowania oraz spowalniają proces
zużywania się klocków hamulcowych.
Hamulec silnikowy MX Engine Brake
Hamulec silnikowy MX Engine Brake to zespół
hydraulicznie sterowanego hamulca kompresyjnego
połączony z zaworem skrzydełkowym w przewodzie
wydechowym. Moc hamowania jest niezależna od
temperatury silnika i wynosi maksymalnie 325 kW
w przypadku silnika MX-11 oraz maksymalnie 370 kW
w przypadku silnika MX-13.
Intarder ZF
Dlatego funkcje retardera są całkowicie sprzężone
z działaniem hamulca zasadniczego.
Dostępne są dwa różne układy retardera:
retarder podstawowy, hamulec silnikowy MX Engine
Brake z hamulcem wydechowym, jest wbudowany
w silnik i działa w sposób najbardziej wydajny przy
wyższych wartościach prędkości obrotowej silnika;
Poza samym działaniem należy brać pod uwagę
retarder dodatkowy, intarder ZF, jest wbudowany w
skrzynię biegów i najskuteczniej działa przy prędkości
pojazdu przekraczającej 50 km/h.
także takie czynniki, jak warunki eksploatacji, rodzaj
pokonywanych tras, dodatkowa masa, wygoda obsługi,
zużycie paliwa czy cena zakupu.
Istnieją jednak ogólne wskazówki oparte na określonych
właściwościach obu układów retardera.
Intarder ZF to retarder hydrodynamiczny.
Maksymalna moc hamowania, jeżeli nie zostanie
zmniejszona z powodu wysokiej temperatury silnika,
wynosi 500 kW.
Wybór zalecanego retardera
Nie ma idealnego sposobu wyboru retardera.
Kontrola momentu obrotowego
W module kontroli momentu obrotowego za pomocą
prawej dźwigni w kolumnie kierownicy można wybrać trzy
różne poziomy momentu hamującego.
1
|
UKŁADY RETARDERA
UKŁADY RETARDERA
WIĘKSZE BEZPIECZEŃSTWO — DŁUŻSZY OKRES EKSPLOATACJI
HAMULCA ZASADNICZEGO
W większości zastosowań optymalnym rozwiązaniem jest
hamulec silnikowy MX Engine Brake. Działa on niezależnie
od prędkości pojazdu i temperatury silnika, waży zaledwie
15 kg i nie ma wpływu na zużycie paliwa.
Intarder ZF sprawdza się głównie przy większych
prędkościach pojazdu. Dlatego jest droższy i cięższy
(80 kg), jednak warto rozważyć jego zastosowanie do
dłuższych zjazdów z dużą prędkością.
Transport ciężki
Do transportu ciężkiego zalecane jest zastosowanie
połączenia urządzeń hamulca silnikowego MX Engine
Brake oraz intardera ZF.
Hamulec silnikowy jest niezbędny podczas pokonywania
zjazdów z niewielką prędkością. Połączenie urządzeń
umożliwia zachowanie wysokiej skuteczności hamulca
przy wyższym zakresie prędkości.
Wysoka temperatura silnika może negatywnie wpływać na
długotrwałe hamowanie. Tarcie lepkościowe w obwodzie
oleju ma nieznaczny wpływ na zużycie paliwa.
2
|
UKŁADY RETARDERA
Zgłoś jeśli naruszono regulamin