ELEKTRONICZNE-ID-5.11.2014.doc

(43 KB) Pobierz

1.     ELEKTRONICZNE ID – jak kreować swój wizerunek w Internecie

MAKROWIZJA (tematu)

- Facebook: W Polsce jest zarejestrowanych około 10 milionów użytkowników facebooka. Na świecie w 2012 roku liczba użytkowników osiągnęła miliard.

- War of Warcraft: gra ta gromadzi 8,5 miliona graczy.

- Google

Wnioski:

- uczestnictwo w portalach społecznościowych oraz grach sieciowych wymaga utworzenia własnego konta, co wiąże się autoprezentacją i udostępnianiem swoich danych

- Internet zmienił relacje międzyludzkie

- dotychczas ludzie kontaktowali się ze sobą spotykając się bezpośrednio lub prowadząc rozmowy telefoniczne

- Pre-Google, Earth Era: czasy przed powstaniem Google określa się, jako pre-google, czyli prehistorię rewolucji w przekazie informacji

- pojawienie się Internetu i portali społecznościowych zmieniło całkowicie dotychczasowy styl życia i relacje między ludźmi

- Człowiek – twórca – człowiek w wirtualnych światach posiada moc sprawczą, jest Bogiem, tworzy byty, w tym własne alter-ego zawierające informacje werbalne i niewerbalne. Jesteśmy istotami komunikującymi, cała kultura którą tworzymy jest komunikacją

v     PODSTAWOWE POJĘCIA:

a.      AUTOPREZENTACJA – podejmowanie działań ukierunkowanych na zarządzanie wrażeniem wywieranym na partnerze, interakcji by przez to kontrolować reakcje partnera skierowane na siebie. Człowiek za pośrednictwem swoich zachowań werbalnych i niewerbalnych komunikuje innym kim jest lub albo za kogo chciałby być uważany

b.      AKSOLOGIZACJA – dotyczy przede wszystkim własnych walorów nadawcy. Sam kreator nazwy staje się przedmiotem wartościowania. A więc kreowanie własnej osobowości przez nosiciela, a zarazem twórcę.

c.       NICK – jest pierwszą czynnością związaną z tworzeniem swojego internetowego ID. Nick jest przybranym atrakcyjnym atrakcyjnym imieniem lub pseudonimem. Podstawowym środkiem prezentacji jaźni.

- na czatach raczej nie zdarza się sygnowanie swoich wypowiedzi imieniem i nazwiskiem

- ten sposób identyfikacji jest częsty w grupach dyskusyjnych, służących wymianie poglądów wiedzy na określony temat

- zmiana nicku – stwarza ryzyko, że nie zostanie się rozpoznanym, trudności w rozpoznaniu przez innych

- stały nick jest opłacalny, gdy chcemy być rozpoznani przez znajomych i budować stałe relacje

ILUZJA RZECZYWISTEGO KONTAKTU – do nicków są często dołączane obrazki i animacje, mające obrazować stany emocjonalne ich nosiciela, jego oczekiwaniami, pragnieniami.

PSEUDONIMY – pseudonimy internetowe są narzędziem kreowania sieciowej osobowości swojego nosiciela i twórcy. Oprócz fałszywych „wizytówek”, część przedstawia rzeczywiste cechy internautów. Pseudonim internetowy przyciąga potencjalnego rozmówcę do rozmowy.

A. Rodzaje pseudonimów/nicków

- pseudonimy kilkuwyrazowe wiążą się z trudnościami z odczytaniem, a także opuszczaniem znaków diakrytycznych (polskich znaków)

- występują nicki z podkreśleniem istotności np. poprzez wykrzykniki

- a jest niekiedy zastępowane przez @

- mogą być do nicków dodawanie wielkie litery, imiona, nazwy miejscowości, wzbogacane przez liczby

- występują stylizacje językowe np. MIŚŚJA, Kfiatusek, Ksyś, Kszycho

- brak znajomości pisowni

- antroponimy – ogłoszenia towarzyskie w nicku (szukam 2 połowy, dla_inteligentnej, 26_namietny_W-wa, etc)

- formy neutralne – imiona w pełnej postaci i zdrobnienia, często w połączeniu z nazwą miejscowości lub liczbą

- mechanizmy hipokolorystyczne – zdrobnienia imion?

- geminacja – przeciąganie np. allicija, olaaa, erykk

- Oryginalny kosmopolita

- śmieszne połączenia wyrazów

- hybrydy, np. cool + koleżanka = cooleżanka, impreza +men = imprezmen

- polskie słowa w obcej formie graficznej, np. loozak, coneser, aphera

- piosenkarze, bohaterzy filmów, czy reality show

- rzadkie nicki np. nazwiska pisarzy, filozofów, malarzy, ludzi teatrów czy twórców muzyki klasycznej, mitologii, królów

- brzydkie określenia są rzadkością np. zła kobieta, złośnica

- tajemnicze nicki np. anonimka

- nicku podlegają modyfikacjom np. puszysty = gruby, przez co łagodzi wady

- określenia w 3 osobie, co może robić wrażenie dystansu np. śliczna32

- ingracjacja – zwiększenie atrakcyjności

- Autoreklamowe nicki:

              - określające cechy fizyczne

- sexi nicki

- Akceptowane cechy pseudonimów internetowych

Często nawiązują do:

- uczuciowości

- łatwości nawiązywania kontaktów

- Inteligencji

- uroku osobistego

- niezależności

- szczerości

- witalności

- żywiołowości

- spontaniczności

- poczucia humoru

- bogactwa

- wyobraźni

- Nick powinien:

              - wyróżniać się

              - być formą autoprezentacji – dobrym świetle

              - jeżeli chce się tylko śledzić rozmowy i nie brać udziału wystarczy imię

              - jeśli chce się brylować, trzeba zwrócić uwagę

- Nick może być:

              - sposobem na leczenie kompleksów i lęków – „terapeutyczny”

- wnioski

– pseudonim nie ma przekazywać głębi duchowej określonej osoby, tylko być swoistą etykietką umożliwiającą nawiązanie kontaktu. W indywidualnych rozmowach toczonych na płaszczyźnie prywatnej (priv) z reguły jako jedno z pierwszych pada pytanie o prawdziwe imię współrozmówcy i dalszym dialogu to ono, a nie nick pełno rolę osobistego identyfikatora. Pseudonim ułatwia pierwszy kontakt i umożliwia późniejsze odnalezienie interesującej nas osoby wśród „czatujących” rozmówców, ale to nie determinuje jakości i rodzaju komunikacji. Wpływ na to ma osobowość danej osoby i jej umiejętność porozumiewania się.

- tworzenie tożsamości w świecie wirtualnym ma dużo głębszy wymiar, było to tematem wielu badań naukowych. Wg badań atrakcyjność awatara wpływa na postrzeganie samego siebie, poczucie pewności w interakcjach z innymi osobami. Również oglądanie swoich awatarów w działaniu w świecie wirtualnym działa motywująco na aktywność w świecie realnym

- Internet jest rodzajem lustra, w którym przegląda się człowiek mówiąc „oto ja”. Słowo „ja” stanowi klucz do dzisiejszego indywidualistycznego świata.

 

- przedmioty są personalne np. telewizja osobista, osobisty komputer, iPhone

- czy sieć stanowi wygodne miejsce, które stworzyć człowiek, by móc uzewnętrzniać własne myśli, często nie stosując uwarunkowań społecznych, bez kontroli społecznej i ograniczeń z nich wynikających?

PATOLOGIE ZWIĄZANE Z WIZERUNKIEM W INTERNECIE:

- przemoc słowna w Internecie

Przejawy:

- nękanie, grożenie, zastraszanie, szantażowanie w treści e-maili, czy za pomocą komunikatora.

- wysyłanie wulgarnych e-maili 

- wulgarne zaczepki za pomocą komunikatora i na czatach

- obraźliwe wypowiedzi na forach, czatach

- publikowanie i/lub rozsyłanie ośmieszających zdjęć, filmów, informacji

- straszenie, grożenie na forach internetowych

- dopisywanie obraźliwych komentarzy do wpisów na blogu czy na forum dyskusyjnym

- podszywanie się pod kogoś w celu ośmieszenia go

Jak reagować:

- nie odpowiadać – to daje pretekst osobie, która to zrobiła, by mogła to robić dalej i wykorzystywać te odpowiedzi

- nie kasować wiadomości, które się otrzymuje - jeżeli rozpocznie się postępowanie w sprawie, wiadomości będą dowodem

- zrobić screen strony na której było umieszczone obraźliwe zdjęcie

- skontaktować się z policją lub organizacjami zajmującymi się cyberbullingiem w Internecie

- Zafałszowania tożsamości np. na internetowym serwisie randkowym

- nieaktualne zdjęcia

- brak informacji o związku i dzieciach

- status społeczno-ekonomiczny, zawód, wykształcenie

- Ingracjacja – przedstawianie siebie, jako osoby miłej i przyjemnej, co ma na celu zwiększenie własnej atrakcyjności w oczach partnerów interakcji.

-Na portalach randkowych panowie zwracają uwagę na cechy zewnętrzne kobiet

- kobiety koncentrują się na charakterze mężczyzny

- strategie ingracjacji:

·         tworzenie podobieństwa

·         wyrażanie sympatii wobec innych

·         zwiększanie własnej atrakcyjności fizycznej

·         udawanie skromności

·         konformizm

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin