1. ELEKTRONICZNE ID – jak kreować swój wizerunek w Internecie
MAKROWIZJA (tematu)
- Facebook: W Polsce jest zarejestrowanych około 10 milionów użytkowników facebooka. Na świecie w 2012 roku liczba użytkowników osiągnęła miliard.
- War of Warcraft: gra ta gromadzi 8,5 miliona graczy.
- Google
Wnioski:
- uczestnictwo w portalach społecznościowych oraz grach sieciowych wymaga utworzenia własnego konta, co wiąże się autoprezentacją i udostępnianiem swoich danych
- Internet zmienił relacje międzyludzkie
- dotychczas ludzie kontaktowali się ze sobą spotykając się bezpośrednio lub prowadząc rozmowy telefoniczne
- Pre-Google, Earth Era: czasy przed powstaniem Google określa się, jako pre-google, czyli prehistorię rewolucji w przekazie informacji
- pojawienie się Internetu i portali społecznościowych zmieniło całkowicie dotychczasowy styl życia i relacje między ludźmi
- Człowiek – twórca – człowiek w wirtualnych światach posiada moc sprawczą, jest Bogiem, tworzy byty, w tym własne alter-ego zawierające informacje werbalne i niewerbalne. Jesteśmy istotami komunikującymi, cała kultura którą tworzymy jest komunikacją
v PODSTAWOWE POJĘCIA:
a. AUTOPREZENTACJA – podejmowanie działań ukierunkowanych na zarządzanie wrażeniem wywieranym na partnerze, interakcji by przez to kontrolować reakcje partnera skierowane na siebie. Człowiek za pośrednictwem swoich zachowań werbalnych i niewerbalnych komunikuje innym kim jest lub albo za kogo chciałby być uważany
b. AKSOLOGIZACJA – dotyczy przede wszystkim własnych walorów nadawcy. Sam kreator nazwy staje się przedmiotem wartościowania. A więc kreowanie własnej osobowości przez nosiciela, a zarazem twórcę.
c. NICK – jest pierwszą czynnością związaną z tworzeniem swojego internetowego ID. Nick jest przybranym atrakcyjnym atrakcyjnym imieniem lub pseudonimem. Podstawowym środkiem prezentacji jaźni.
- na czatach raczej nie zdarza się sygnowanie swoich wypowiedzi imieniem i nazwiskiem
- ten sposób identyfikacji jest częsty w grupach dyskusyjnych, służących wymianie poglądów wiedzy na określony temat
- zmiana nicku – stwarza ryzyko, że nie zostanie się rozpoznanym, trudności w rozpoznaniu przez innych
- stały nick jest opłacalny, gdy chcemy być rozpoznani przez znajomych i budować stałe relacje
ILUZJA RZECZYWISTEGO KONTAKTU – do nicków są często dołączane obrazki i animacje, mające obrazować stany emocjonalne ich nosiciela, jego oczekiwaniami, pragnieniami.
PSEUDONIMY – pseudonimy internetowe są narzędziem kreowania sieciowej osobowości swojego nosiciela i twórcy. Oprócz fałszywych „wizytówek”, część przedstawia rzeczywiste cechy internautów. Pseudonim internetowy przyciąga potencjalnego rozmówcę do rozmowy.
A. Rodzaje pseudonimów/nicków
- pseudonimy kilkuwyrazowe wiążą się z trudnościami z odczytaniem, a także opuszczaniem znaków diakrytycznych (polskich znaków)
- występują nicki z podkreśleniem istotności np. poprzez wykrzykniki
- a jest niekiedy zastępowane przez @
- mogą być do nicków dodawanie wielkie litery, imiona, nazwy miejscowości, wzbogacane przez liczby
- występują stylizacje językowe np. MIŚŚJA, Kfiatusek, Ksyś, Kszycho
- brak znajomości pisowni
- antroponimy – ogłoszenia towarzyskie w nicku (szukam 2 połowy, dla_inteligentnej, 26_namietny_W-wa, etc)
- formy neutralne – imiona w pełnej postaci i zdrobnienia, często w połączeniu z nazwą miejscowości lub liczbą
- mechanizmy hipokolorystyczne – zdrobnienia imion?
- geminacja – przeciąganie np. allicija, olaaa, erykk
- Oryginalny kosmopolita
- śmieszne połączenia wyrazów
- hybrydy, np. cool + koleżanka = cooleżanka, impreza +men = imprezmen
- polskie słowa w obcej formie graficznej, np. loozak, coneser, aphera
- piosenkarze, bohaterzy filmów, czy reality show
- rzadkie nicki np. nazwiska pisarzy, filozofów, malarzy, ludzi teatrów czy twórców muzyki klasycznej, mitologii, królów
- brzydkie określenia są rzadkością np. zła kobieta, złośnica
- tajemnicze nicki np. anonimka
- nicku podlegają modyfikacjom np. puszysty = gruby, przez co łagodzi wady
- określenia w 3 osobie, co może robić wrażenie dystansu np. śliczna32
- ingracjacja – zwiększenie atrakcyjności
- Autoreklamowe nicki:
- określające cechy fizyczne
- sexi nicki
- Akceptowane cechy pseudonimów internetowych
Często nawiązują do:
- uczuciowości
- łatwości nawiązywania kontaktów
- Inteligencji
- uroku osobistego
- niezależności
- szczerości
- witalności
- żywiołowości
- spontaniczności
- poczucia humoru
- bogactwa
- wyobraźni
- Nick powinien:
- wyróżniać się
- być formą autoprezentacji – dobrym świetle
- jeżeli chce się tylko śledzić rozmowy i nie brać udziału wystarczy imię
- jeśli chce się brylować, trzeba zwrócić uwagę
- Nick może być:
- sposobem na leczenie kompleksów i lęków – „terapeutyczny”
- wnioski
– pseudonim nie ma przekazywać głębi duchowej określonej osoby, tylko być swoistą etykietką umożliwiającą nawiązanie kontaktu. W indywidualnych rozmowach toczonych na płaszczyźnie prywatnej (priv) z reguły jako jedno z pierwszych pada pytanie o prawdziwe imię współrozmówcy i dalszym dialogu to ono, a nie nick pełno rolę osobistego identyfikatora. Pseudonim ułatwia pierwszy kontakt i umożliwia późniejsze odnalezienie interesującej nas osoby wśród „czatujących” rozmówców, ale to nie determinuje jakości i rodzaju komunikacji. Wpływ na to ma osobowość danej osoby i jej umiejętność porozumiewania się.
- tworzenie tożsamości w świecie wirtualnym ma dużo głębszy wymiar, było to tematem wielu badań naukowych. Wg badań atrakcyjność awatara wpływa na postrzeganie samego siebie, poczucie pewności w interakcjach z innymi osobami. Również oglądanie swoich awatarów w działaniu w świecie wirtualnym działa motywująco na aktywność w świecie realnym
- Internet jest rodzajem lustra, w którym przegląda się człowiek mówiąc „oto ja”. Słowo „ja” stanowi klucz do dzisiejszego indywidualistycznego świata.
- przedmioty są personalne np. telewizja osobista, osobisty komputer, iPhone
- czy sieć stanowi wygodne miejsce, które stworzyć człowiek, by móc uzewnętrzniać własne myśli, często nie stosując uwarunkowań społecznych, bez kontroli społecznej i ograniczeń z nich wynikających?
PATOLOGIE ZWIĄZANE Z WIZERUNKIEM W INTERNECIE:
- przemoc słowna w Internecie
Przejawy:
- nękanie, grożenie, zastraszanie, szantażowanie w treści e-maili, czy za pomocą komunikatora.
- wysyłanie wulgarnych e-maili
- wulgarne zaczepki za pomocą komunikatora i na czatach
- obraźliwe wypowiedzi na forach, czatach
- publikowanie i/lub rozsyłanie ośmieszających zdjęć, filmów, informacji
- straszenie, grożenie na forach internetowych
- dopisywanie obraźliwych komentarzy do wpisów na blogu czy na forum dyskusyjnym
- podszywanie się pod kogoś w celu ośmieszenia go
Jak reagować:
- nie odpowiadać – to daje pretekst osobie, która to zrobiła, by mogła to robić dalej i wykorzystywać te odpowiedzi
- nie kasować wiadomości, które się otrzymuje - jeżeli rozpocznie się postępowanie w sprawie, wiadomości będą dowodem
- zrobić screen strony na której było umieszczone obraźliwe zdjęcie
- skontaktować się z policją lub organizacjami zajmującymi się cyberbullingiem w Internecie
- Zafałszowania tożsamości np. na internetowym serwisie randkowym
- nieaktualne zdjęcia
- brak informacji o związku i dzieciach
- status społeczno-ekonomiczny, zawód, wykształcenie
- Ingracjacja – przedstawianie siebie, jako osoby miłej i przyjemnej, co ma na celu zwiększenie własnej atrakcyjności w oczach partnerów interakcji.
-Na portalach randkowych panowie zwracają uwagę na cechy zewnętrzne kobiet
- kobiety koncentrują się na charakterze mężczyzny
- strategie ingracjacji:
· tworzenie podobieństwa
· wyrażanie sympatii wobec innych
· zwiększanie własnej atrakcyjności fizycznej
· udawanie skromności
· konformizm
qbgirl