Scenariusz-GOTOWY.pdf

(1202 KB) Pobierz
DATA:
11.10.2016
PROWADZĄCE:
Wioletta Gawlik
Sabina Górska
Ewelina Pękala
Monika Ratułowska
TEMAT:
Świadomość i ekspresja kulturalna
Lp.
1.
Opis przebiegu ćwiczenia/zadania
Historia o…
1
Prowadzący czyta historyjkę. W tle
słychać muzykę. Narrator przerywa w
pewnym momencie czytanie tekstu i
prosi grupę o dokończenie
opowiadania w pięciu zdaniach.
Każdy z uczniów musi wykorzystać w
jednym zdaniu jedno słowo, które
poda nauczyciel.
Godło
2
Nauczyciel tłumaczy uczniom czym
jest godło i do czego było
wykorzystywane. Każde dziecko
otrzymuje od prowadzącego kartkę z
Metody i formy pracy Cel ćwiczenia/zadania
Metoda problemowa
Forma pracy:
indywidualna
Podejmowanie
działalności twórczej
przez uczniów.
Środki dydaktyczne
Odtwarzacz muzyki,
tekst do czytania, kartka
ze słowami (zał. 1)
Czas realizacji
ćwiczenia/zadania
5 min
2.
Metoda podająca
Metoda ekspresyjna
Forma pracy:
indywidualna
Rozwijanie motoryki
małej, podejmowanie
działalności twórczej,
przyswajanie wiedzy na
temat godła.
Projektor, komputer,
kartka z mandalą (zał.
2), kolorowa kartka
10 min
1
2
Pomysł własny
Pomysł własny
3.
mandalą. Zadaniem dziecka jest
pokolorowanie jej wg własnego
uznania. Następnie wycina ją i
przykleja na kolorową kartkę.
Podaj mi swoje imię
3
Dzieci dzielą się na grupy wg koloru
kartek z poprzedniego ćwiczenia.
Każda grupa otrzymuje rebus, który
musi rozwiązać. Po otrzymaniu hasła
muszą dokończyć zdanie, które jest
zapisane pod rebusem. Następnie
podają odpowiedź, a nauczyciel
sprawdza jej poprawność.
Pozycje z obrazu
4
Nauczyciel wyświetla dzieciom
obrazy T. Makowskiego. Po
wyświetlaniu obrazu dzieci mają
przyjąć takie pozycje jak postacie na
obrazie.
Metoda problemowa
Forma pracy: grupowa
Poszerzanie wiadomości
na temat wybitnych
artystów.
Karta pracy (zał. 2)
10 min
4.
Metoda problemowa
Forma pracy: grupowa
5.
Szukanie dzieła
5
Dzieci dostają karty pracy z obrazami
artystów i nazwami dzieł sztuki. Ich
zadaniem będzie dopasowanie nazw
do dzieł.
Na pomoc artyście
6
Metoda problemowa
Forma pracy: grupowa
Uczeń wykonuje proste
Karta pracy (zał. 3)
ruchy, pozycje: podskoki,
skłony, obroty
wywołuje naturalne
efekty, uczestniczy
aktywnie w zabawach,
wykonuje improwizacje
ruchowe na podany temat
Uczeń rozwiązuje zagadki Karta pracy (zał. 4)
słowne, kojarząc
odpowiedź z konkretnym
przedmiotem
Uczeń
podejmuje
Wiadomość mailowa,
10 min
10 min
6.
3
4
Metoda aktywizująca
20 min
Pomysł własny
Pomysł własny
5
Pomysł własny
7.
8.
9.
Na forum klasy zostaje odczytany
mail od współczesnego artysty
Krzysztofa Żyngla. Potrzebuje on
pomocy. W jego liście znajduje się
prośba, aby uczniowie dokończyli
obraz i zainspirowali go swoimi
pomysłami. Nauczyciel rozdaje
uczniom białe kartki, na których
znajduje się fragment obrazu.
„Instrumenty”
7
Dzieci z odpadów tworzą instrumenty
własnego pomysłu. Do dyspozycji są
butelki plastikowe, sznurki, wieszaki
gazety itp. Następnie jest prezentacja
swojego pomysłu oraz wspólny
koncert.
„Zagadki architektury”
8
Nauczyciel wyświetla dzieciom 12
zdjęć najsłynniejszych zabytków
architektury Polski oraz świata.
Zadaniem dzieci jest odgadnięcie ich
nazwy i podanie jej.
„Puzzle”
9
Dzieci pracują w grupach 5
osobowych. Każda z grup dostaje
kopertę z pociętymi obrazkami, które
mają ułożyć. Złożony obrazek
wspólnie przyklejają na kartkę A4.
aktywność twórczą.
Forma pracy:
indywidualna
komputer, projektor
multimedialny, fragmenty
obrazu, kredki
Forma pracy:
indywidualna
Metoda: ekspresyjno-
waloryzująca
Uczeń podejmuje
aktywność twórczą
Butelki plastikowe,
sznurek, gazety,
wieszaki, woreczki
20 min
Forma pracy:
indywidualna
Metoda: aktywizująca
Poszerzanie wiadomości o Komputer, 12 zdjęć
najsłynniejszych
przedstawiających
budowlach
zabytki
10 min
Forma pracy: grupowa
Metoda: ćwiczeniowa
Doskonalenie percepcji
wzrokowej dziecka
Koperty, pocięte
obrazki, Kartki A4
15 min
6
7
Pomysł własny
Pomysł własny
8
Pomysł własny
9
Pomysł własny
10.
11.
12.
„Palcami malowane”
Dzieci pracują w grupach 5
osobowych. Ich zadaniem jest
namalować grupowy krajobraz do
podkładu muzycznego. Inspiracją jest
muzyka w tle.
Krzyżówka
Karta pracy w postaci krzyżówki.
Każdy uczeń indywidualnie
rozwiązuje krzyżówkę .
Plakat propagujący instytucje
tj.
muzeum, galeria sztuki, teatr, kino
Forma pracy: grupowa
Metoda: ekspresyjna
Uczeń podejmuje
aktywność twórczą
Farby plakatowe
Papier
10 min
Forma pracy :
indywidualna
Metoda : zadaniowa
Forma: grupowa
Metoda : ekspresyjna
Podsumowanie i
przypomnienie nowo
poznanych pojęć podczas
zajęć
Uczeń podejmuję próbę
propagowania instytucji
związanych z kulturą
Karta pracy
5 min
Mandale, papier, klej ,
farby, nożyczki
15 min
Zał. 1
W dalekiej i odległej krainie, gdzie jeszcze nikt nie dotarł, znajdowała się ogromna, pokryta śniegiem góra. Wznosiła się ona ponad gęstym
lasem. Była w niej grota.
Ciemna, zimna i tajemnicza. Nikt nie wiedział co tak naprawdę się w niej znajduje. Jedni mówili, że straszny potwór o pięciu głowach, dwóch
ogonach i czterech potężnych łapach. Inni opowiadali o smutnej księżniczce, która nie mogła znaleźć swojego księcia i ukryła się tam. A jeszcze
inni, że góra zamieszkiwana jest przez ptaki o głowach lwa.
Żaden człowiek nie odważył się sprawdzić co tak naprawdę znajduje się w owej grocie. Do czasu…
Pewnego dnia, kiedy słońce leniwie przeświecało przez chmury, pojawił się mały chłopiec. Miał on ciemne włosy opadające na czoło i
roześmiane oczy. Ów chłopiec postanowił, że sprawdzi co takiego może kryć się w tajemniczej grocie, do której każdy boi się zaglądać.
Wolnym krokiem zbliżył się do wejścia. W środku było zimno i wilgotno. Zrobił jeszcze kilka kroków do przodu i nagle zobaczył…
Jak myślisz? Co mógł zobaczyć chłopiec?
Słowa:
- wiatr
- kwiaty
- słońce
- drzewo
- strumyk
Zgłoś jeśli naruszono regulamin