Sztuka kierownictwa duchowego.doc

(5599 KB) Pobierz


SZTUKA KIEROWNICTWA

DUCHOWEGO

PORADNIK DLA KSIĘŻY

JÓZEF AUGUSTYN SJ JAKUB KOtACZ SJ

Wydawnictwo WAM Kraków 2007


© Wydawnictwo WAM, 2007


Redakcja Beata Ciastoń

Konsultacja merytoryczna Jacek Prusak SJ

Korekta Barbara Cabała

Współpraca redakcyjna Katarzyna Stokłosa

Projekt okładki Andrzej Sochacki


ISBN 978-83-7318-859-4

NlHU. OBSTAT. Prowincja Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego, ks. Krzysztof Dyrek SJ, prowincjał. Kraków, 2 kwietnia 2007 r., l.dz. 128/07.

WYDAWNICTWO WAM

ul. Kopernika 26 • 31-501 KRAKÓW

tel. 012 62 93 200 • fax 012 429 50 03

e-mail: wam@wydawnictwowam.pl

DZIAŁ HANDLOWY

tel. 012 62 93 254 - 256

fax 012 430 32 10 e-mail: handel@wydawnictwowam.pl

Zapraszamy do naszej KSIĘGARNI INTERNETOWEJ

http://WydawnictwoWAM.pl

tel. 012 62 93 260

Druk i oprawa: COLONEL ul. Dąbrowskiego 16 - Kraków


WPROWADZENIE

Prawdziwy kierownik nigdy nie może otrząsnąć się z zadziwienia,

jakie czuje w obecności osoby, nieśmiertelnej duszy,

umiłowanej przez Chrystusa, obmytej w Jego Najcenniejszej Krwi

i karmionej sakramentem Jego Miłości.

(Tomasz Merton)

W okresie komunizmu wydano w Polsce zaledwie jedną książkę z zakre­su kierownictwa duchowego1, podczas gdy w tym samym czasie na Zacho­dzie ukazywało się ich wiele. Nie dziwi to bynajmniej, kiedy uświadomimy sobie, że cała uwaga polskiego Kościoła była wówczas skierowana na obro­nę podstawowych wartości ludzkich i religijnych, szczególnie zaś na obronę wolności wyznania i sumienia; na obronę człowieka przed wpływem komu­nizmu, który swoją nieludzką ideologią, posługującą się kłamstwem i prze­mocą, ograniczał go i poniżał, zagrażając jego moralnej i duchowej tożsa­mości. Ujawnienie coraz to nowych, bulwersujących opinię społeczną, wy­padków współpracy ludzi Kościoła, duchownych i świeckich, z komunistycz­nymi służbami bezpieczeństwa, oddaje rozmiar istniejącego zagrożenia mo­ralnego. Swój wpływ na tak rzadkie podejmowanie tematu kierownictwa du­chowego miały także ograniczenia w zakresie publikacji książek religijnych. Jednak tuż po upadku komunizmu, kiedy pojawiły się nowe możliwości wy­dawnicze, niemal natychmiast zaczęły się ukazywać książki, tłumaczenia, a także rodzime opracowania, poświęcone temu zagadnieniu.

1. Choć duchowe prowadzenie ludzi poprzez kierownictwo duchowe, ro­zumiane w sensie klasycznym, nie jest wyłącznie domeną księży, to jednak w warunkach polskich, gdzie wierni w sprawach duchowych zwracają się najpierw do nich, kojarzy się przede wszystkim z ich posługą. Osoby świec­kie, szczególnie te zaangażowane w animacje wspólnot kościelnych, rów-



1 E. Weron, Kierownictwo duchowe, Poznań - Warszawa 1983.


Józef Augustyn SJ



nież mogą pełnić rolę kierowników duchownych, jednak i one wymagają pomocy oraz rozeznania kapłanów. Przewodnictwo duchowe proponowane przez osoby świeckie zawsze będzie dokonywać się w ramach Kościoła hie­rarchicznego i w zależności od hierarchii. Dlatego też kapłani i alumni przy­gotowujący się do kapłaństwa winni rozbudzać w sobie pragnienie stawania się dobrymi kierownikami duchowymi po to, by służyć osobom, które Bóg postawi na ich drodze. Kierownictwo duchowe jest bowiem jednym z naj­bardziej skutecznych sposobów dawania świadectwa wiary i prowadzenia ludzi do Pana.

Wytrawnymi kierownikami duchownymi winni stawać się nade wszyst­ko wychowawcy seminaryjni i zakonni: mistrzowie, mistrzynie nowicjatu, ojcowie duchowni oraz inne osoby bezpośrednio odpowiedzialne za forma­cję. To od nich zależy, czy przyszli duszpasterze w bezpośredniej pracy z ludź­mi będą proponować im kierownictwo duchowe. Jeżeli młody człowiek w se­minarium oraz w pierwszych latach kapłaństwa w ramach kierownictwa du­chowego zasmakuje wewnętrznej wolności, ducha prawdy, ojcowskiej ak­ceptacji i zrozumienia, pokoju sumienia, sam zapragnie ofiarować taką samą posługę bliźnim, do których Bóg go pośle. Dojrzały syn duchowy w sposób naturalny dorasta do duchowego ojcostwa. Dokumenty formacyjne Stolicy Apostolskiej z naciskiem podkreślają, że kierownictwo duchowe jest jednym z najbardziej istotnych narzędzi formacji kapłańskiej i zakonnej.

Ważnym krokiem w nabywaniu sztuki kierownictwa duchowego jest nie­wątpliwie zaangażowana lektura, która pozwala usystematyzować, zinter­pretować, pogłębić czy też niekiedy skorygować osobiste doświadczenie bycia prowadzonym przez kierownika. Nie wszystkie bowiem stosowane metody, postawy, zachowania i gesty naszych kierowników duchowych, nawet jeżeli uważamy ich niemal za doskonałych i świętych, są godne naśladowania w na­szej osobistej praktyce kierownictwa duchowego. Każdy kierownik winien wypracować swój własny styl, związany z jego powołaniem, darami i talen­tami. Osobiste doświadczenie musi być konfrontowane i rozeznane z bar­dziej obiektywnym spojrzeniem. I to właśnie jest ważnym zadaniem dobrej lektury duchowej. Tych zaś, którzy z różnych powodów nie korzystająjesz-cze z kierownictwa duchowego, lektura książek jemu poświęconych może pobudzić do otwierania się na ten rodzaj ludzkiej i duchowej pomocy.

2. Problematyka kierownictwa duchowego jest zagadnieniem interdyscy­plinarnym. Obok spraw natury duchowej i moralnej podejmuje ono również konkretne problemy ludzkie. Dlatego też w Sztuce kierownictwa duchowego Czytelnik otrzymuje bardzo szerokie spektrum tematów z zakresu teologii,


Wprowadzenie



historii duchowości, psychologii ogólnej i psychologii komunikacji, dzięki którym będzie mógł uczyć się integralnego spojrzenia na człowieka, na jego duchowe i ludzkie doświadczenia. Ważny temat niniejszej pracy stanowi spo­tkanie duchowości i psychologii na gruncie kierownictwa duchowego. Cho­ciaż kierownictwo nie może posługiwać się metodami psychologii, a w jego ramach nie można stosować interpretacji psychologicznych, jest ono bowiem przede wszystkim rozeznaniem działania Boga w ludzkim życiu, to jednak kierownik duchowy winien choćby w ograniczonym zakresie rozumieć pro­blemy psychologiczne i psychiatryczne, aby w razie potrzeby odesłać swo­jego podopiecznego do kompetentnych osób i instytucji.

Podobnie jak książka Sztuka spowiadania. Poradnik dla księży2, która ukazała się w niniejszej serii, również Sztuka kierownictwa duchowego ma formę poradnika, tym razem jednak skierowanego nie tylko do księży, ale także i do osób świeckich: psychologów, psychiatrów, terapeutów, doradców rodzinnych. Stąd też podtytuł książki brzmi Poradnik dla duchownych i świec­kich. Książka może osobom z tych środowisk pomagać w odróżnieniu pro­blemów natury psychologicznej czy psychiatrycznej od problemów natury moralnej i duchowej. Jest to ważne zagadnienie, ponieważ problemy natury religijnej nie mogą być rozwiązane za pomocą metod psychologicznych czy psychiatrycznych i odwrotnie. Sztuka kierownictwa duchowego zawiera sześć rozdziałów: Teologia kierownictwa duchowego, Kierownictwo duchowe w historii duchowości, Kierownictwo duchowe a duchowy rozwój, Kierow­nictwo duchowe a psychologia, Kierownictwo duchowe w praktyce, Stawa­nie się kierownikiem duchowym. Do artykułów dołączona została szeroka bibliografia, która zawiera niemal wszystkie publikacje w języku polskim, jakie ukazały się od 1950 roku oraz wybrane pozycje w pięciu zachodnich językach.

3. Prezentowana książka Sztuka kierownictwa duchowego jest w znacz­nym stopniu owocem współpracy Centrum Duchowości w Częstochowie z kwartalnikiem „Życie Duchowe". Obok tekstów, które zostały zamówione specjalnie na potrzeby niniejszego opracowania, zamieszczono wybrane opra­cowania z Kursów Duchowości Ignacjańskiej, jakie odbywały się w Cen­trum Duchowości w Częstochowie w latach 1991-19933. Do książki włączo­no także wybrane artykuły na temat kierownictwa, jakie ukazały się na ła-



2              J. Augustyn SJ, St. Cyran (red.), Sztuka spowiadania. Poradnik dla księży, Kraków 2005.

3              Por. K. Osuch SJ (red.), W radości z Chrystusem, Kraków 2006, s. 220-223.


Józef Augustyn SJ



mach dwu jezuickich czasopism: polskiego kwartalnika „Życie Duchowe" oraz francuskiego „Christus". Dołączono również artykuły z „Revue de Spi-ritualite Ignatienne" i „Concilium. Revue Internationale de Theologie". Zna­komite artykuły naszych zachodnich współbraci zamieszczone w niniejszej książce są doskonałym dopełnieniem polskiego doświadczenia w zakresie kierownictwa duchowego opisanego w niniejszej pozycji.

Jest rzeczą oczywistą, że praca zbiorowa zawieraj ąca artykuły pisane w cią­gu dwudziestu lat przez kilkudziesięciu Autorów, krajowych i zagranicznych, posiadających z konieczności różne doświadczenie ludzkie, duchowe i dusz­pasterskie, będzie prezentować różne punkty widzenia, które mogą wydać się niekiedy mało spójne. Redaktorzy książki nie próbowali bynajmniej eli­minować istniejących pomiędzy Autorami różnic. Samo pojęcie kierownic­twa duchowego, jak też jego praktyka, zależy przecież od szkoły duchowo­ści, w ramach której jest ona prowadzona. Ważne dla metody kierownictwa duchowego są także „osobiste elementy": wrażliwość ludzka i duchowa, cha­rakter, naturalny talent psychologiczny, historia życia, a nade wszystko głę­bia życia duchowego. Nie może przecież prowadzić ludzi do Boga ten, kto najpierw sam nie szuka Go z całym zaangażowaniem i szczerością.

Sztuka kierownictwa duchowego. Historia, teoria, praktyka. Poradnik dla duchownych i świeckich, choć ofiaruje bardzo bogaty materiał poświęcony kierownictwu duchowemu, nie chce bynajmniej dawać gotowych rozwiązań wszystkich problemów, pytań i trudności, jakie pojawiają się na tym polu zarówno dla kierownika duchowego, jak i dla osób korzystających z jego posługi. Pragnie raczej być zachętą do osobistego, intensywnego poszukiwa­nia i rozeznania.

Alumnom i młodym księżom, którzy sięgną po tę pozycję, chciałbym życzyć, aby dane było im spotkać prawdziwych duchownych ojców i mi­strzów kierownictwa duchowego, dzięki którym mogliby poczuć się praw­dziwymi duchowymi synami. Wielu młodym kapłanom imponuje myśl by­cia dla ludzi duchowym przewodnikiem szczególnie w ramach posługi kon­fesjonału. Szkoda, że często te zainteresowania i fascynacje kończą się jedy­nie na marzeniach. By mogli stawać się duchowymi przewodnikami, koniecz­ne jest osobiste doświadczenie. To dzięki niemu staną się w sposób naturalny duchowymi nauczycielami i kierownikami.

W tym miejscu pragnę podziękować wszystkim Autorom za ich życzliwą współpracę z „Życiem Duchowym", jak też w przygotowaniu niniejszej po­zycji. Niech wspólny trud Autorów, Redaktorów i Wydawnictwa WAM owo­cuje większym otwarciem na kierownictwo duchowe w polskim Kościele. Pan Bóg pragnie, abyśmy przez indywidualny duchowy dialog, prowadzony


Wprowadzenie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin