odpowiedzi-do-zadan-z-zeszytu-cwiczen-tajemnice-przyrody-klasa-4(3)(1).pdf

(1661 KB) Pobierz
Odpowiedzi do zeszytu
ćwiczeń
„Tajemnice przyrody” dla klasy 4
Dział 1. Poznajemy najbliższe otoczenie
1. Pierwsza lekcja przyrody
1. a) Przyroda to otaczający nas
świat.
b) Odpowiedź indywidualna.
2. Odpowiedź indywidualna.
3. Odpowiedź indywidualna.
4. 1) Wyznaczeni dyżurni.
2) Czekać na nauczyciela przed pracownią.
3) Za zgodą nauczyciela.
4) Wszystkich uczniów, opiekunów pracowni.
5) Pod nadzorem nauczyciela.
6) Uporządkować miejsce pracy, starannie umyć ręce.
7) Wyznaczeni dyżurni.
2. Dobrze się czujemy w szkole i w domu
1. Odpowiedź indywidualna.
2. Od lewej:
–,
+, –, +, +.
3. Odpowiedź indywidualna.
4. Odpowiedź indywidualna.
3. Uczymy się planować
1.
Regularne odżywianie się
oznacza,
że
należy jeść co najmniej cztery posiłki
dziennie.
Utrzymywanie siebie i swojego otoczenia w czystości
oznacza,
że
trzeba wykonywać codziennie poranną i wieczorną toaletę oraz sprzątać
swój pokój.
Odpowiednia ilość snu
oznacza,
że
powinno się spać ok. 9 godzin
dziennie.
Właściwa aktywność fizyczna
polega na
ćwiczeniu
2–3 razy
w tygodniu.
Unikanie szkodliwych zachowań
oznacza,
że
nie należy
palić
papierosów i spożywać alkoholu.
2. a) Odpowiedź indywidualna.
b) Zadanie uzależnione od punktu a).
3. Odpowiedź indywidualna ucznia.
Przed sprawdzianem. Podsumowanie działu
1
1. Pokój dziewczynki:
źródło światła
po niewłaściwej stronie, włączony telewizor,
bawiące się koty;
pokój chłopca:
źródło światła
zbyt wysoko, w pokoju jest za wysoka temperatura,
muzyka gra za głośno;
2. a) i b) Odpowiedź indywidualna.
3. Chłopiec powinien wcześniej odrabiać lekcje, na przykład zaraz po zabawie na
podwórku, wcześniej zjeść kolację, wcześniej położyć się spać.
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o.
4.
Co robił Olek?
Odrabiał zadanie z matematyki.
Pomagał sprzątać mieszkanie.
Uczył się wiersza.
Czyścił klatkę papużek falistych.
Przygotowywał się do klasówki z historii.
Jak mógłby odpocząć?
Pograć w piłkę.
Poczytać książkę.
Pojeździć na rowerze.
Pooglądać telewizję.
Pospacerować.
5.
.
Parking
Toaleta
Winda
Podjazd
Dział 2. Odkrywamy tajemnice warsztatu przyrodnika
1. Przyroda i jej składniki
1. Chmurki zielone: ludzie, rośliny, zwierzęta.
Chmurki
żółte:
woda, powietrze, skały, Słońce.
2. Rozwój, odżywianie, rozmnażanie, wzrost, oddychanie.
3. a) OR – GA – NI – ZMY.
b) Organizmy to ożywione składniki przyrody (np. ludzie, rośliny, zwierzęta, grzyby).
4. Od lewej: –, – , +.
2. Jak poznawać przyrodę?
1. a) A – wzrok, B – węch, C – słuch, D – smak, E – dotyk.
b) liść – AE, deszcz – ACE, kwiat – ABE, pomarańcza – ABDE, ptak – ACE, błyskawica
– AC, skała – AE, kot – ACE.
c) Wzrok.
2. Odpowiedź indywidualna.
3.
Szacunek dla przyrody
– dzieci zachowywały się cicho, z ukrycia
obserwowały zwierzęta.
Cierpliwość
– długo czekały na skraju lasu, aż pojawią się sarny.
Ostrożność
– cicho poruszały się po lesie, aby nie płoszyć zwierząt.
Systematyczność
– dzieci przychodziły do lasu obserwować zwierzęta przez kilka dni.
4. 1) Określenie celu doświadczenia (postawienie pytania).
2) Ustalenie przewidywanej odpowiedzi (hipotezy).
3) Przygotowanie materiałów potrzebnych do przeprowadzenia doświadczenia.
4) Prowadzenie obserwacji.
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o.
5) Zapisanie wniosków.
3. Przyrządy i pomoce przyrodnika
1. Na wycieczkę zabraliśmy
lornetkę
– przyrząd, przez który patrzyliśmy na odległe góry,
a także
lupę,
która kilkakrotnie powiększała małe rośliny i niewielkie owady.
W
notatniku
zapisywaliśmy nazwy obserwowanych ptaków, którym robiliśmy
zdjęcia
aparatem fotograficznym.
Po wycieczce na lekcji przyrody oglądaliśmy
przez
mikroskop
powiększony obraz muchy.
2. a) lornetka, lupa, aparat fotograficzny, przybory do pisania i rysowania.
b) mapa, kompas, przewodnik po górach.
3.
Śruba
mikrometryczna służy do regulacji ostrości obrazu; obiektyw służy
do powiększania obserwowanego obiektu; okular – część mikroskopu,
przez którą patrzymy.
4. Odpowiedź indywidualna
5. Opisy i rysunki wykonywane w zależności od doboru obserwowanych obiektów.
4. Określamy kierunki geograficzne
1. B – północno-wschodnim.
C – wschodnim.
D – południowym.
E – południowo-zachodnim.
F – zachodnim.
2.
zachód
południe
wschód
3. 1) Słoneczny.
2) Na rozległej łące.
3) Południe.
4) Aby zaznaczyć końce cienia.
5) W
środku
kół.
6) Północ.
4. N – północ, S – południe, W – zachód, E – wschód.
Notatka uzależniona od miejsca obserwacji.
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o.
5. Mapa – niezbędna pomoc dla przyrodnika
1. a) i b)
2. a) i b) Uzupełnienia na planie według pomysłu ucznia.
3.
Źródła
wód mineralnych znajdują się w
Dusznikach Zdroju, Bobrownikach Nowych;
schronisko położone na Ptasiej Górze to
schronisko „Pod Muflonem”;
ruiny zamku
znajdują się na
górze Gomola;
tak, w Dusznikach-Zdroju jest
Muzeum Papiernictwa.
6. Jak się orientować w terenie?
1. Jezioro Niegocin znajduje się w części
południowej.
Twierdza Boyen jest
w części
południowo-zachodniej. Ulica Drzymały
znajduje się w części
północnej.
Ze
stadionu
do
hotelu Zamek
należy iść w kierunku
wschodnim.
Z dworca
PKS
do
Wieży Ciśnień
należy iść w kierunku północnym. Ze
szpitala powiatowego
do
pływalni
Medyk
należy iść w kierunku
zachodnim.
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o.
2.
3. 1) Odszukaj na mapie miejsce, w którym się znajdujesz.
2) Odszukaj w terenie charakterystyczne obiekty, np. wieżę, budynek, drzewo.
3) Obróć mapę tak, aby charakterystyczny obiekt w terenie znalazł się na jednej linii
z odpowiadającym mu znakiem na mapie. Wówczas kierunek północny na mapie będzie
zgodny z kierunkiem północnym na widnokręgu.
4) Po zorientowaniu mapy określ pozostałe kierunki główne na widnokręgu i na mapie.
4. Kolejno: F, P, F.
7. Obserwujemy i pielęgnujemy rośliny
1. Kasia – kalamondyna, Wojtek – storczyk,
Żaneta
– opuncja, Gabryś – szałwia,
Ania – bazylia, Dominik – paproć.
2. Obserwacje: Kwiaty rośliny umieszczonej w naczyniu z roztworem barwnika
nie są białe (ich kolor jest zbliżony do koloru barwnika).
Wniosek: Rośliny pobierają wodę z podłoża i transportują ją w górę rośliny.
3. Odpowiedź indywidualna.
4. Odpowiedź indywidualna.
8. Obserwujemy i pielęgnujemy zwierzęta
1. Odpowiedź indywidualna.
2. Pisklęta jaskółki, sarna i jeż to zwierzęta dziko
żyjące;
jeż europejski podlega w Polsce
ścisłej
ochronie gatunkowej; ptasznik jest zwierzęciem jadowitym.
3. Odpowiedź indywidualna.
4. Krowa – mleko, mięso, skóra; drób – pierze, jaja, mięso; owca – wełna, mleko,
mięso, skóra;
świnia
– mięso, skóra.
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin