Przygotowanie do czytania
Wycieczka na dworzec kolejowy – ogladanie pociągów, rozmowa z maszynistą , krótka przejażdzka pociągiem
Lub
Wycieczka do muzeum pociągów – oglądanie pociągów , rozmowa z przewodnikiem
Rozmowa kierowana na temat odbytej wycieczki i zdobytej wiedzy
Ukierunkowane czytanie – odbiór tekstu
Słuchowisko ( czyt. Przez aktora, z „dźwiękami”), bez tekstu przed oczami
Analityczno-syntetyczne opracowanie tekstu
O czym jest opowiadanie? Co się po kolei stało?
Jakie postacie występują ? co spowodowało że chłopcy zauważyli że pociąg może się wykoleić? Jak zareagowali ? dlaczego wszyscy pokazywali sobie Kazika palcami?
Jaki Ty byś postąpił w tej sytuacji? Zachowałbyś się jak Kazik czy Stasiek?
Jak inaczej mogli postąpić chłopcy
Synteza
a) Nadanie utworowi innego tytułu
Wykorzystanie treści omawianych utworów do różnorodnej działalności Dyd.- wych.
b) Przewidywanie dalszych losów bohaterów
Układanie innego zakończenia utworu
List z podziękowaniami od pasażerów
klaapouch2