Jana Pieriegud - System transportowy Polski 10 lat w Unii Europejskiej.pdf

(10497 KB) Pobierz
OFICYNA WYDAWNICZA
SZKOŁA GŁÓWNA HANDLOWA W WARSZAWIE
WARSZAWA 2015
Publikacja sfinansowana ze środków badania statutowego nr KZiF/S/19/14
zrealizowanego przez Katedrę Transportu Kolegium Zarządzania i Finansów SGH
Recenzent
Anna Mężyk
Redaktor
Magdalena Rokicka
Tłumaczenie na język angielski
Jarosław Szostak
© Copyright by Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2015
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, przedrukowywanie i rozpowszechnianie całości
lub fragmentów niniejszej publikacji bez zgody wydawcy zabronione.
Wydanie I
ISBN 978-83-7378-979-1
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Oficyna Wydawnicza
02-554 Warszawa, al. Niepodległości 162
tel. +48 22 564 94 77, 22 564 95 46
www.wydawnictwo.sgh.waw.pl
e-mail: wydawnictwo@sgh.waw.pl
Projekt i wykonanie okładki
Monika Trypuz
Skład i łamanie
DM Quadro
Druk i oprawa
QUICK-DRUK s.c.
tel. +48 42 639 52 92
e-mail: quick@druk.pdi.pl
Zamówienie 84/VI/15
SPIS TREŚCI
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jana Pieriegud
ROZDZIAŁ 1
Transport drogowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wojciech Paprocki
ROZDZIAŁ 2
Transport kolejowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jana Pieriegud
ROZDZIAŁ 3
Transport lotniczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Adam Hoszman
ROZDZIAŁ 4
Transport morski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Maciej Matczak
ROZDZIAŁ 5
Komunikacja miejska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Michał Wolański
9
13
35
59
77
95
ROZDZIAŁ 6
Polska na tle pozostałych krajów unijnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Jana Pieriegud
Podsumowanie i zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Jana Pieriegud
Załączniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
CONTENTS
Preface . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jana Pieriegud
CHAPTER 1
Road transport . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wojciech Paprocki
CHAPTER 2
Rail transport . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jana Pieriegud
CHAPTER 3
Air transport . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Adam Hoszman
CHAPTER 4
Maritime transport . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Maciej Matczak
CHAPTER 5
Urban public transport . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Michał Wolański
11
13
35
59
77
95
CHAPTER 6
Poland vis-à-vis other EU countries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Jana Pieriegud
Conclusions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Jana Pieriegud
Annexes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
WSTĘP
Dnia 1 maja 2014 r. minęło dziesięć lat od wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.
W ciągu minionego dziesięciolecia system transportowy Polski przeszedł istotne
przemiany. Był to okres wyjątkowy pod względem zmian strukturalnych, ilościowych
i jakościowych. Liberalizacja rynku kolejowego, samochodowego i lotniczego sprzy-
jały umiędzynarodowieniu działalności polskich przewoźników. Dzięki funduszom
pomocowym UE, poniesiono rekordowe nakłady na rozwój infrastruktury trans-
portowej, co przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dzięki
wymianie taboru i modernizacji infrastruktury szynowej stopniowo poprawia się
jakość usług transportu kolejowego i komunikacji miejskiej.
Z okazji pierwszego dziesięciolecia Polski w UE powstało kilka publikacji
i raportów podsumowujących postępy dokonane w poszczególnych sektorach
gospodarki
1
. Transport, który jest uważany za barometr gospodarki, nie został
jednak kompleksowo ujęty w tych publikacjach. Dostrzegając tę lukę, w Katedrze
Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie przeprowadzono badania,
których celem była analiza najważniejszych zmian, jakie zaszły w polskim syste-
mie transportowym po akcesji do UE. Monografia prezentuje wyniki tych badań.
W większości rozdziałów badaniami objęto lata 2004–2013, a jako rok bazowy dla
pokazania dynamiki zmian ilościowych posłużył rok 2003. Bardzo często niezbędne
było również rozszerzenie horyzontu czasowego o kilka lat poprzedzających akcesję.
Analizę przeprowadzono dla pięciu gałęzi transportu: drogowego, kolejowego, lot-
niczego, morskiego i komunikacji miejskiej
2
. Zostały przeanalizowane m.in. zmiany
wielkości i struktury popytu na usługi przewozowe, zmiany struktury podmiotowej
po stronie podażowej, poziom konkurencji, zmiany ilościowe i jakościowe w zakre-
sie rozbudowy i modernizacji infrastruktury transportu w powiązaniu z realizacją
projektów współfinansowanych przez UE. Główną metodą badawczą była analiza
porównawcza.
Zob. Polskie
10 lat w Unii,
MSZ, Warszawa 2014;
Dziesięć lat Polski w Unii Europejskiej,
red. E. Kali-
szuk, IBRKiK, Warszawa 2014.
2
Analizą nie objęto żeglugi śródlądowej, która ma w Polsce marginalne znaczenie. Celem badań nie
była również ocena skuteczności realizowania polityki transportowej w zakresie zrównoważonego roz-
woju transportu.
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin