Teoria - pytania z platformy.doc

(36 KB) Pobierz

Teoria i nurty współczesnej pedagogiki.

 

Pedagogika socjalna (I podział) - cel wychowania: uspołecznienie

Pedagogika socjalna (II podział) - cel wychowania: wychowanie dla potrzeb państwa

 

Podsumowanie systematyzacji wg CELE WYCHOWANIA

Połącz w pary kierunki pedagogiczne z celami wychowania dziecka, które je charakteryzują.

- Rozwijanie moralności chrześcijańskiej - pedagogika religijno-moralna

- Wspieranie indywidualnego rozwoju - pedagogika indywidualistyczna

- Przystosowanie dziecka do społeczeństwa - pedagogika socjalna

- Rozwijanie postaw kulturalnych (np. szacunek do starszych) - pedagogika kultury

- Wychowanie w duchu biologii, psychologii, socjologii i życia duchowego - pedagogika filozoficzna

 

Podsumowanie systematyzacji wg ŚRODKI WYCHOWANIA

Połącz w pary kierunki pedagogiczne ze ŚRODKAMI wychowania dziecka.

- Wychowanie poprzez obcowanie z pracą artysty - wychowanie przez sztukę

- Wychowanie nieograniczone standardowymi metodami - pedagogika osobowości

- Wychowanie poprzez działanie praktyczne - nowe szkoły na wsi

- Wychowanie poprzez samodzielną pracę dziecka z pomocami dydaktycznymi - wychowanie przedszkolne

- Wychowanie w duchu biologii, psychologii, socjologii i życia duchowego - pedagogika filozoficzna

- Wychowanie przez uspołecznienie młodzieży, życie we wspólnocie pracy - szkoła pracy

1. Jakie są kryteria prądów pedagogicznych, które zaproponował B. Nawroczyński? Cele wychowania, środki wychowania i teoretyczne założenie nauk o wychowanie.

2. Wychowanie „na granicy świata biologicznego, psychologicznego, socjologicznego a duchowego zawierającego najwyższe ideały kultury-droga do dociekań nad pedagogiką filozoficzną. 

 

3. W latach 1900-1933 mówiono o dwóch charakterystycznych cechach ogólnych Pedagogiki: o braku jednolitości poglądów pedagogicznych oraz o kontrastach z zarazem dynamice myśli pedagogicznej.

4. Ogromny wpływ na PEDAGOGIKĘ miała filozofia.

5. Kto zaproponował zastąpienie pojęcia CELU WYCHOWAWCZEGO pojęciem FUNKCJI SOCJALNEJ WYCHOWANIA? Mysłakowski

6. Uspołecznienie młodzieży poprzez wychowanie we wspólnocie życia i pracy dotyczy prądu szkoła pracy.

7. Co jest środkiem wychowania dla prądu Wychowanie przez sztukę? Przeżycie estetyczne

8. Personalizm pedagogiczny zakłada, że celem wychowania jest dbałość o indywidualną osobowość jednostki.

9. Kto wykazał odrębności faktów historycznych, humanistycznych aspektów pedagogiki? W.Dilthey

10. Przedstawiciele filozofii empirystycznej to: A. Comte, J. S. Mill i H. Spencer

11. Jeśli chodzi o wychowanie przedszkolne, niekwestionowaną pionierką, łamiącą sztywne zasady systemu szkolnego jest Maria Montessori.

12. Nowe szkoły na wsi były przykładem metody praktycznego działania edukacyjnego i wychowawczego.

 

Czym się różni system od kierunku pedagogicznego?

System pedagogiczny - badania nad tym przedmiotem przeprowadza się w różnych dziedzinach stanowiących modyfikację tego przedmiotu.

Kierunek pedagogiczny - określa w sposób właściwy przedmiot, treści i metody pedagogiczne dla dziedziny lub nawet dla pewnej strony lub składnika tej dziedziny.

 

Pedagogika (szkoła) tradycyjna - Jan Fryderyk Herbart

Pedagogika pragmatyzmu - John Dewey

 

1.      Celem wychowania jest doprowadzenie do cnoty. Prawda

2.      Źródła i podstawy pedagogiki to: filozofia, psychologia i etyka. Prawda

3.      Kto powiedział, że podstawowym pojęciem pedagogiki jest ”ukształcalność wychowanka”?  J. Herbart

 

1.      Wskaż przedstawiciela progresywizmu pedagogicznego.  J. Dewey

2.      Kto założył w Chicago szkołę eksperymentalną Laboratory School? J. Dewey

3.      Dopasuj odpowiednie opisy koncepcji do nazwisk ich twórców, propagatorów: Sośnickiego, Chmaja, Herbarta i Deweya:

Dewey - wychowanie powinno umiejętnie powiązać składniki społecznej psychologiczne procesu rozwojowego, nie można eksponować tylko jednej strony.

Herbart - Podstawowym pojęciem pedagogiki jest ukształcalność wychowanka.

Sośnicki - System pedagogiczny ma możliwie jednoznacznie określony przedmiot swego badania.

Chmaj- Dziecko nie jest dorosłym w miniaturze, ale ma swoją strukturę psychiczną oraz odrębną dynamikę rozwojową, a zatem należy zważać w „nowym wychowaniu” m.in. na : poszanowanie natury dziecka.

4.      Wskaż twórcę ”pedagogiki – szkoły – tradycyjnej” .    J. F. Herbart

 

  

 

 

 

 

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin