Zieliński.pdf

(2009 KB) Pobierz
STUDIA II STOPNIA (MAGISTERSKIE)
Specjalność: BIM
Przedmiot:
Zastosowanie informatyki w budownictwie drogowym
Temat: Systemowe zarządzanie nawierzchnią
dr inż. Piotr Zieliński
Politechnika Krakowska
Katedra Budowy Dróg i Inżynierii Ruchu
Rok akademicki 2016/2017
Pavement management system (PMS)
Historia PMS sięga połowy lat 60-tych, kiedy to po raz pierwszy tym
terminem określono systemy planowania budowy i utrzymania nawierzchni
lotniskowych a następnie drogowych w zastosowaniach militarnych.
Pierwszym systemem był
Paver, którego opracowanie oraz wdrożenie
finansowane były
przez
Departament of Defense USA. Paver kojarzy się
wielu z „fundamentalnym diagramem”,
uzasadniającym konieczność
racjonalnego i kompleksowego podejścia do problematyki utrzymania
nawierzchni.
Jakkolwiek współczesne systemy posiłkują się od dawna dalece
bardziej
kompleksowymi modelami, to hasło towarzyszące temu pierwszemu PMS:
“Pavements should be managed, not simply maintained” nie straciło na
aktualności.
Pavement Management System:
Rozwój PMS
Z biegiem czasu zaczęto wykorzystywać techniki PMS dla zastosowań
cywilnych, przede wszystkim w celu porównywania wariantów
większych inwestycji drogowych.
Bazujące na PMS podejście charakteryzowała kompleksowość spojrzenia na
proces inwestowania w infrastrukturę drogową. Obok bezpośrednich
kosztów inwestycyjnych uwzględniano bowiem po raz pierwszy nie tylko
koszty samych zabiegów utrzymaniowych (agency
costs), lecz także koszty
użytkowników drogi (operational costs), będące funkcją stale zmieniającego
się stanu dróg (serviceability level).
Zastosowanie technik PMS było w
końcu lat 60-tych i na początku 70-tych dowodem dojrzewającej wśród kadr
inżynierskich świadomości, iż nie można w procesie planowania inwestycji
transportowych abstrahować od aspektów późniejszego ich utrzymania i od
nieodzownych, choć nie zawsze świadomie postrzeganych, związanych z
tym kosztów.
Zastosowanie systemów PMS
(źródło: Dr inż. Sławomir Heller)
Drugim, obok kompleksowego porównywania wariantów inwestycji
drogowych, niezwykle istotnym obszarem zastosowania PMS jest
planowanie utrzymania dróg w obrębie całych sieci drogowych. W tym
kontekście PMS wspomaga Zarządcę w udzieleniu odpowiedzi na trzy
fundamentalne pytania:
które odcinki sieci drogowej powinny zostać poddane zabiegom
utrzymaniowym?
jakie zabiegi należy zastosować?
Kiedy (w którym roku kalendarzowym) należy je przeprowadzić?
Te powyższe fundamentalne trzy pytania (gdzie? co? Kiedy?) są zarazem
parametrami decyzyjnymi, które definiują program utrzymania
nawierzchni w obrębie sieci drogowej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin