Dziecko_przewlekle_chore.pdf

(2767 KB) Pobierz
Dziecko
przewlekle chore
Dostosowanie warunków
edukacyjnych
dla dziecka z alergią
dr n. med. Marzena Gajewska
dr Teresa Lewandowska-Kidoń
dr Anna Witek
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2015
Publikacja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europej-
Publikacja jest współ nansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europej-
skiego Funduszu Społecznego.
skiego Funduszu Społecznego.
Publikację przygotowano w ramach projektu systemowego
Doskonalenie strategii
Publikację przygotowano w ramach projektu
i
systemowego
Doskonalenie strategii
zarządzania oświatą na poziomie regionalnym lokalnym II etap,
Priorytet III, Działa-
zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym II etap,
Priorytet III, Działa-
nie 3.1 Poddziałanie 3.1.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, realizowanego
nie 3.1. Poddziałanie 3.1.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
z o.o.
przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z firmą Vulcan Sp.
Zespół redakcyjny:
Redakcja merytoryczna:
dr Teresa Lewandowska-Kidoń, dr Anna Witek, dr n. med. Marzena Gajewska
dr Przemysław Nosal
Redakcja merytoryczna:
Współpraca:
Monika Dobrowolska, Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych, Ośrodek Rozwoju Edukacji
Dorota Kubiak
Adam Głębski
Artur Matejkowski
© Copyright by Ośrodek Rozwoju Edukacji
Dorota Jastrzębska
Wydanie I, Warszawa, 2015
© Copyright by Ośrodek Rozwoju Edukacji
Wydawca:
Wydanie Rozwoju Edukacji
Ośrodek I, Warszawa 2014
Aleje Ujazdowskie 28
Wydawca:
00-478 Warszawa
Ośrodek22 345 37Edukacji
Tel. +48 Rozwoju 00
Aleje Ujazdowskie 28
Fax. +48 22 345 37 70
00-478 Warszawa
Tel. +48 22 345 37 00
Fax +48 22 345 37 70 okładki:
Opracowanie graficzne
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Opracowane gra czne okładki:
Aneta Witecka, Ośrodek Rozwoju Edukacji
ISBN 978-83-64915-47-5
ISBN 978-83-64915-06-2
Nakład: 10 000 egz.
Nakład: 10 rozpowszechniana bezpłatnie
Publikacja 000 egz.
Publikacja rozpowszechniana bezpłatnie
Przygotowanie do druku, druk oprawa:
Przygotowanie do druku, druk ii oprawa:
Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk
Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk
www.grzeg.com.pl
www.grzeg.com.pl
Spis treści
Wprowadzenie ............................................................................................................
Rozdział I. Dziecko przewlekle chore w szkole – aspekty prawne ..........................
dr Teresa Lewandowska-Kidoń, dr Anna Witek
Rozdział II. Alergia z perspektywy medycznej .........................................................
dr n. med. Marzena Gajewska
1. Czym jest alergia? ......................................................................................................................
2. Typy alergii – charakterystyka, objawy, leczenie .............................................................
3. Skutki choroby dla rozwoju dziecka ....................................................................................
4. Wpływ alergii na funkcjonowanie dziecka ........................................................................
Rozdział III. Psychospołeczne funkcjonowanie dziecka z alergią ..........................
dr Teresa Lewandowska-Kidoń, dr Anna Witek
1. Procesy poznawcze u dzieci z alergią oraz ich funkcjonowanie szkolne ...............
2. Procesy emocjonalne u dzieci z alergią ..............................................................................
3. Wpływ choroby na postrzeganie samego siebie ...........................................................
4. Przystosowanie społeczne dzieci z alergią .......................................................................
5
7
10
10
11
16
18
21
21
24
26
28
Rozdział IV. Współpraca szkoły i domu ..................................................................... 32
dr Teresa Lewandowska-Kidoń, dr Anna Witek
1. Rodzice jako źródło informacji o dziecku i jego chorobie ........................................... 32
2. Wsparcie domu rodzinnego przez szkołę (rola nauczyciela, pedagoga,
pielęgniarki lub higienistki szkolnej) ................................................................................... 34
Rozdział V. Przygotowanie szkoły i przedszkola na przyjęcie dziecka z alergią ...
dr Teresa Lewandowska-Kidoń, dr Anna Witek
1. Diagnozowanie potrzeb dziecka z alergią ........................................................................
2. Procedury postępowania z dzieckiem z alergią w placówce edukacyjnej ............
3. Organizacja pracy szkoły i przedszkola w zależności od rodzaju alergii ...............
4. Postępowanie nauczyciela wobec ucznia z chorobą alergiczną ...............................
35
35
35
37
39
Rozdział VI. Przeciwdziałanie psychospołecznej izolacji i odrzuceniu
dziecka z alergią ................................................................................................................... 42
dr Teresa Lewandowska-Kidoń, dr Anna Witek
Rozdział VII. Przykłady dobrych praktyk ..................................................................
dr Teresa Lewandowska-Kidoń, dr Anna Witek
1. Zespół Szkół nr 83 w Warszawie (Szkoła Podstawowa nr 152
i Gimnazjum nr 17) ...................................................................................................................
2. Przedszkole Miejskie nr 23 im. Małego Tygryska Pietrka
w Gorzowie Wielkopolskim ....................................................................................................
3. Samorządowe Przedszkole nr 33 w Krakowie .................................................................
4. Szkoła Podstawowa nr 103 w Warszawie ..........................................................................
46
46
47
49
50
Rozdział VIII. Gdzie szukać pomocy? ........................................................................ 53
Literatura..................................................................................................................... 54
Zgłoś jeśli naruszono regulamin