ustawa o samorządowcach.pdf

(202 KB) Pobierz
©Kancelaria Sejmu
s. 1/25
USTAWA
z dnia 21 listopada 2008 r.
o pracownikach samorządowych
1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
W celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego i bezstronnego wykonywania zadań
publicznych przez samorząd terytorialny ustanawia się przepisy prawa pracy określa-
jące status prawny pracowników samorządowych.
Art. 2.
Przepisy ustawy stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w:
1) urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach
organizacyjnych;
2) starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;
3) urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach
budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych;
4) biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego
oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;
5) biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samo-
rządu terytorialnego.
Art. 3.
Przepisów ustawy nie stosuje się do pracowników zatrudnionych w jednostkach
wymienionych w art. 2, których status prawny określają odrębne przepisy.
Art. 4.
1. Pracownicy samorządowi są zatrudniani na podstawie:
1) wyboru:
a) w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałek
oraz pozostali członkowie zarządu województwa – jeżeli statut woje-
wództwa tak stanowi,
Opracowano na pod-
stawie: Dz. U. z 2008
r. Nr 223, poz. 1458,
z 2009 r. Nr 157, poz.
1241, z 2010 r. Nr
229, poz. 1494, z 2011
r. Nr 134, poz. 777,
Nr 201, poz. 1183, z
2013 r. poz. 645.
1)
Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawę z
dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu
prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, ustawę z dnia 29
sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa,
ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o po-
mocy społecznej, ustawę z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
2013-10-01
©Kancelaria Sejmu
b) w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali człon-
kowie zarządu powiatu – jeżeli statut powiatu tak stanowi,
c) w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta),
d) w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący za-
rządu związku i pozostali członkowie zarządu – jeżeli statut związku
tak stanowi,
e) w urzędzie m.st. Warszawy: burmistrz dzielnicy m.st. Warszawy, za-
stępca burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy i pozostali członkowie za-
rządu dzielnicy m.st. Warszawy;
2) powołania – zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), skarbnik gmi-
ny, skarbnik powiatu, skarbnik województwa;
3) umowy o pracę – pozostali pracownicy samorządowi.
2. Pracownicy samorządowi są zatrudniani na stanowiskach:
1) urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych;
2) doradców i asystentów;
3) pomocniczych i obsługi.
s. 2/25
Art. 5.
1. W urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim tworzy
się odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa, zwane-
go dalej „sekretarzem”.
1a. Nabór kandydatów na wolne stanowisko sekretarza przeprowadza się nie później
niż w ciągu 3 miesięcy od zwolnienia stanowiska.
1b. Obsadzenie stanowiska sekretarza nie może nastąpić w drodze powierzenia peł-
nienia obowiązków. Przepisu art. 21 nie stosuje się.
2. Na stanowisku sekretarza może być zatrudniona osoba posiadająca co najmniej
czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mo-
wa w art. 2, w tym co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku
urzędniczym w tych jednostkach lub osoba posiadająca co najmniej czteroletni
staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2,
oraz co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym
w innych jednostkach sektora finansów publicznych.
3. Sekretarz podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu.
4. Kierownik urzędu może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu
zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy
urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.
5. Sekretarz nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani przynależności do nich.
Art. 6.
1. Pracownikiem samorządowym może być osoba, która:
1) jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 i 3;
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw pu-
blicznych;
3) posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na okre-
ślonym stanowisku.
2. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru lub powoła-
nia może być osoba, która spełnia wymagania określone w ust. 1 oraz nie była
2013-10-01
©Kancelaria Sejmu
skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z
oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
3. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na
stanowisku urzędniczym, doradcy lub asystenta może być osoba, która spełnia
wymagania określone w ust. 1 oraz dodatkowo:
1) posiada co najmniej wykształcenie średnie;
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo
ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3) cieszy się nieposzlakowaną opinią.
4. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na
kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia wymaga-
nia określone w ust. 1 i ust. 3 pkt 2 i 3 oraz dodatkowo:
1) posiada co najmniej trzyletni staż pracy lub wykonywała przez co najmniej
3 lata działalność gospodarczą o charakterze zgodnym z wymaganiami na
danym stanowisku;
2) posiada wykształcenie wyższe pierwszego lub drugiego stopnia w rozumie-
niu przepisów o szkolnictwie wyższym.
s. 3/25
Art. 6a.
W przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ści-
gane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe zastępcy wójta
(burmistrza, prezydenta miasta), starosty, wicestarosty, członka zarządu powiatu,
marszałka województwa, wicemarszałka województwa, członka zarządu wojewódz-
twa, skarbnika gminy, skarbnika powiatu, skarbnika województwa, sekretarza gmi-
ny, sekretarza powiatu, sekretarza województwa, przewodniczącego zarządu związ-
ku jednostek samorządu terytorialnego, członka zarządu związku jednostek samorzą-
du terytorialnego, burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy, zastępcy burmistrza dzielni-
cy m.st. Warszawy, członka zarządu dzielnicy m.st. Warszawy lub pracownika sa-
morządowego zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędni-
czym, doradcy lub asystenta właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego lub
związku jednostek samorządu terytorialnego albo podmiot wykonujący czynności z
zakresu prawa pracy wobec pracownika samorządowego odwołuje go lub rozwiązuje
z nim umowę o pracę za wypowiedzeniem najpóźniej po upływie miesiąca od dnia,
w którym uzyskał informację o fakcie prawomocnego skazania.
Art. 7.
Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za jednostki, o których mowa w art. 2,
z zastrzeżeniem art. 8 ust. 2, art. 9 ust. 2 i 3 oraz art. 10 ust. 2 i 3, wykonują:
1) wójt (burmistrz, prezydent miasta) – wobec zastępcy wójta (burmistrza, pre-
zydenta miasta), sekretarza gminy, skarbnika gminy oraz kierowników
gminnych jednostek organizacyjnych;
2) przewodniczący zgromadzenia związku jednostek samorządu terytorialnego
– wobec członków zarządu tego związku;
3) wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa w
urzędzie jednostki samorządu terytorialnego – wobec pozostałych pracow-
ników urzędu oraz wobec kierowników samorządowych jednostek organi-
zacyjnych innych niż wymienione w pkt 1 i 2;
4) kierownik jednostki organizacyjnej – za inne niż wymienione w pkt 1–3
jednostki.
2013-10-01
©Kancelaria Sejmu
s. 4/25
Art. 8.
1. Pracodawcą wójta jest urząd gminy.
2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta),
związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodni-
czący rady gminy, a pozostałe czynności – wyznaczona przez wójta (burmistrza,
prezydenta miasta) osoba zastępująca lub sekretarz gminy, z tym że wynagro-
dzenie wójta ustala rada gminy, w drodze uchwały.
Art. 9.
1. Pracodawcą starosty, wicestarosty i członków zarządu powiatu jest starostwo
powiatowe.
2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec starosty, związane z nawiązaniem i
rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady powiatu, a pozo-
stałe czynności – wyznaczona przez starostę osoba zastępująca lub sekretarz
powiatu, z tym że wynagrodzenie starosty ustala rada powiatu, w drodze uchwa-
ły.
3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pozostałych członków za-
rządu powiatu wykonuje starosta powiatu.
Art. 10.
1. Pracodawcą marszałka, wicemarszałka i członków zarządu województwa jest
urząd marszałkowski.
2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec marszałka województwa, związane z
nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący sejmi-
ku województwa, a pozostałe czynności – wyznaczona przez marszałka osoba
zastępująca lub sekretarz województwa, z tym że wynagrodzenie marszałka wo-
jewództwa ustala sejmik województwa, w drodze uchwały.
3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pozostałych członków za-
rządu województwa wykonuje marszałek województwa.
Rozdział 2
Nawiązanie z pracownikiem samorządowym
zatrudnianym na podstawie umowy o pracę stosunku pracy
i zmiana tego stosunku pracy
Art. 11.
1. Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze sta-
nowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny.
2. Kierownik jednostki, o której mowa w art. 2, upowszechniając informacje o
wolnych stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzęd-
niczych, wskazuje stanowiska, o które poza obywatelami polskimi mogą ubiegać
się obywatele Unii Europejskiej oraz obywatele innych państw, którym na pod-
stawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysłu-
guje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego może zostać zatrudniona na sta-
nowisku, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośred-
nim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu
2013-10-01
©Kancelaria Sejmu
ochronę generalnych interesów państwa, jeżeli posiada znajomość języka pol-
skiego potwierdzoną dokumentem określonym w przepisach o służbie cywilnej.
s. 5/25
Art. 12.
1. Wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierowniczym stanowi-
skiem urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo
w drodze porozumienia, nie został przeniesiony pracownik samorządowy za-
trudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzęd-
niczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub nie został
przeprowadzony na to stanowisko nabór albo na którym mimo przeprowadzone-
go naboru nie został zatrudniony pracownik.
2. Nie wymaga przeprowadzenia naboru zatrudnienie osoby na zastępstwo w
związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samorządowego.
Art. 13.
1. Ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowi-
sku urzędniczym, oraz o naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w
Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września
2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn.
zm.
2)
), zwanym dalej „Biuletynem”, oraz na tablicy informacyjnej w jednostce,
w której jest prowadzony nabór.
2. Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:
1) nazwę i adres jednostki;
2) określenie stanowiska;
3) określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, zgodnie z opisem dane-
go stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatko-
we;
4) wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku;
4a) informację o warunkach pracy na danym stanowisku;
4b) informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia
wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniu
przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) określenie terminu i miejsca składania dokumentów.
2a. Wymagania, o których mowa w ust. 2 pkt 3, określa się w sposób następujący:
1) wymagania niezbędne to wymagania konieczne do podjęcia pracy na danym
stanowisku;
2) wymagania dodatkowe to pozostałe wymagania, pozwalające na optymalne
wykonywanie zadań na danym stanowisku.
2b. Kandydat, który zamierza skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 13a
ust. 2, jest obowiązany do złożenia wraz z dokumentami kopii dokumentu po-
twierdzającego niepełnosprawność.
3. Termin do składania dokumentów określony w ogłoszeniu o naborze, nie może
być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie.
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr
240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110.
2013-10-01
Zgłoś jeśli naruszono regulamin