Pomagamy ptakom-5l.doc

(45 KB) Pobierz

TEMAT KOMPLEKSOWY: „Pomagamy ptakom”

Zadania programowe

Działania edukacyjne

Umiejętności

  • Nabywanie doświadczeń w operowaniu sylwetami z uży - ciem małej scenki. O V, Z 4, P III.
  • Składanie obrazków pociętych na części, cięcia wg. linii pozio - mych i pionowych. O VI, Z 1, P III.
  • Oglądanie książek z ilustracjami. Zainteresowanie się książką jako źródłem wiedzy. O V, Z 3, P III.
  • Udział w bardziej złożonych zabawach dydaktycznych. O V, Z 2, P III.
  • Układanie historyjek obrazkowych złożonych z trzech obrazków. O VI, Z 1, P III.
  • Zabawy z użyciem ruchów rąk – dłoni i palców. O VI, Z 3, P III.
  • Przedstawianie treści poznanych utworów literackich własnymi słowami. Charakterystyka postaci z próbą uzasadnienia swoich sądów. O V, Z 4, P III.
  • Ćwiczenia oddechowe polegające na wprawianiu w ruch poprzez dmuchanie lekkich przedmiotów. O V, Z 6, P III.

 

 

 

 

»  „Spiżarnia ptaków” – S. Szuchowej – teatrzyk sylwet.

 

»  Zabawa słowna „Co to za ptak?” – praca z obrazkiem, składanie pociętych obrazków w całość (4 cz.).

 

» Oglądanie albumu i książeczek z ilustracjami na temat „Nasze ptaki”. Nazywanie ptaków znanych dzieciom, odszukiwanie tych, które przylatują do przedszkolnego karmnika.

 

»  Zabawa dydaktyczna „Stołówka dla ptaków”.

» Układanie historyjki obrazkowej „Ptasia stołówka”.

»  Zabawa paluszkowa na podstawie wiersza

Cz. Janczarskiego – „Biega przymrozek”.

 

 

»  Słuchanie opowiadania M. Jaworczakowej „Zapomniałem”. Wypowiedzi dzieci na temat utworu.

 

»  Ćwiczenia oddechowe „Piórka” – dmuchanie na piórko tak, aby utrzymać je w powietrzu.

 

 

Dziecko:

ü             rozpoznaje i nazywa ptaki występujące  w inscenizacji,

ü             zna zwyczaje żywieniowe ptaków.

 

ü             umie złożyć obrazek w całość.

 

 

 

ü             wie jakie ptaki zimują w Polsce i dlaczego

ü             utrwala nazwy ptaków (wróbel, wrona, sikorka, gil).

 

ü             przyporządkowuje obrazki ptaków – obrazkom przedstawiającym ich ulubione przedstawienie,

ü             opisuje wygląd karmnika.

 

ü             skupia uwagę na treści wiersza recytowanego przez naucz.

ü             wykonuje ruchy palcami (wskazującym  i środkowym) po ciele kolegi w rytm wiersza.

 

ü             rozumie konieczność dokarmiania ptaków z nadejściem Zimy,

ü             ocenia postępowanie chłopca.

 

ü             rozwija pojemność płuc poprzez umiejętne regulowanie oddechem.

 

 

 

Zadania programowe

Działania edukacyjne

Umiejętności

  • Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi położenia przedm. w przestrzeni względem siebie. O VII, Z 1, P III.
  • Wykonywanie prac plastycznych przeznaczonych do dekoracji własnej Sali. O VIII, Z 2, P III.
  • Rozpoznawanie i nazywanie głosów ptaków nagranych na taśmę magnetofonową. O VII, Z 2, P III.
  • Rozumienie potrzeby dokarmiania zwierząt i ptaków zimą – stałe dokarmianie ptaków. O IV, Z 3, P III.
  • Wykonywanie ćwiczeń artykulacyjnych zmierzających do utrwalania prawidłowej wymowy. O VI, Z, 5, P III.
  • Posługiwanie się liczebnikami głównymi, określanie liczby elementów liczebnikiem (ile jest). O VII, Z 5, P III.
  • Lepienie z plasteliny, tworzenie prac półprzestrzennych przestrzennych, łączenie z innymi materiałami. O VIII, Z 3, P III.
  • Poznawanie wybranych środowisk przyrodniczych (park), obserwacja ptaków.

       O IV, Z 3, P III.

 

Zadania programowe

 

» Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Sroka”. Zabawa tropiąca skarby sroki.

 

»  Karmnik dla sikorki – wykonanie karmnika z szyszki sosnowej; napełnianie przestrzeni między łuskami tłuszczem wymieszanym z ziarnami pszenicy.

 

»  Zabawa słuchowa „Głosy”- rozpoznawanie ptasich głosów z kasety magnetofonowej.

 

»  Inscenizacja utworu H. Łochockiej „O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” (sylwety).

 

»  Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie głosów ptaków na zgłoskach ćwir, tuk, kra, trili.

 

»  Zabawa matematyczna „Ile ptaków” – posługiwanie się liczebnikami głównymi od jeden do sześć.

 

»  Lepienie z plasteliny postaci ptaka, łączenie z innymi materiałami (piórka)

 

»  Wycieczka na planty – obserwacja ptaków i środowiska, w którym żyją. Próby rozpoznawania ptaków, nie płoszenie ptaków.

 

 

Działania edukacyjne

Dziecko:

ü             określa miejsce położenia znalezionej łyżeczki, używa przyimków na, pod.

 

ü             doskonali sprawność manualną,

ü             potrafi wykonać formę przestrzenną.

 

 

 

ü             rozpoznaje głosy ptaków (wróbel, wrona, sikorka, gołąb, sroka).

 

ü             rozumie smutny los głodnego wróbelka,

ü             ocenia zachowanie wiewiórki.

 

 

ü             naśladuje sposób poruszania się ptaków i wydawanych przez nich głosów.

 

ü             przelicza ptaki na dachu karmnika, pod karmnikiem i w środku karmnika, oznacza liczbę ptaków kropkami.

ü             używa określeń na, pod.

 

ü             dokonuje próby odzwierciedlania ptaka.

 

ü             skupia uwagę na obserwacji przyrody  i zachowania ptaków.

 

 

 

Umiejętności

 

  • Kształtowanie opiekuńczego stosunku wobec zwierząt potrzebujących pomocy – karmienie ptaków.

O I, Z VI. P III.

  • Powtarzanie wcześniej poznanych i uczenie się nowych piosenek. Uczestniczenie w zabawach z elementem improwizacji ruchowej – ilustracja ruchowa do piosenki. Wykorzystanie gry na instrumentach perkusyjnych w ćwiczeniach rytmicznych.

O IX, Z 1, 2, 3, P III.

  • Zorganizowanie i dyscyplino -wanie grupy. Kształtowanie poprawnej postawy dziecka. O III, Z 2, P III.
  • Doskonalenie umiejętności różnych ustawień. O III, Z 1, P III.

 

» Karmnik dla ptaków – rozmowa nt. dokarmiania ptaków, na podstawie opowiadania „Głodna sikorka” D. Niewoli.

 

»   Nauka piosenki „Gawron” – omówienie treści, nastroju piosenki. Zabawa ilustrowana

ruchem do treści piosenki.

słuchanie piosenki „Stuk – puk”. Omówienie budowy piosenki. Odtwarzanie rytmu refrenu na trójkątach i bębenkach.

Zabawa ruchowa „Jest muzyka – nie ma muzyki”.

Własna improwizacja muzyczna do krótkiego tekstu wybranego przez dziecko.

Utrwalanie znanych piosenek.

 

»  Ćwiczenia poranne – zestaw wł. nr XV.

Ćwiczenia gimnastyczne zestaw nr VIII.

Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa   „Ptaszki”. Zabawa z elementem współzawodnictwa „Kartofelki dla wróbelków” przy piosence „Ptaki”.

 

 

Dziecko:

ü             potrafi opowiedzieć o głodnej sikorce,

ü             zna różne sposoby dokarmiania ptaków,

ü             rozumie potrzebę dokarmiania ptaków.

 

ü             rozluźnia i usprawnia poszczególne cz. ciała,

 

ü             wie o czym jest piosenka, potrafi śpiewać refren,

ü             wystukuje rytm piosenki na

          instrumentach perkusyjnych,

ü             doskonali taniec w podskokach (w parze)  

          prawidłowo reaguje na sygnał dźwiękowy,

ü             rozwija wrażliwość słuchową i pamięć muzyczną.

 

ü             rozumie znaczenie ruchu dla zdrowia,

 

ü             reaguje na umowne sygnały,

 

ü             poprawnie korzysta z przyborów.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin