TEMAT KOMPLEKSOWY: „Pomagamy ptakom”
Zadania programowe
Działania edukacyjne
Umiejętności
» „Spiżarnia ptaków” – S. Szuchowej – teatrzyk sylwet.
» Zabawa słowna „Co to za ptak?” – praca z obrazkiem, składanie pociętych obrazków w całość (4 cz.).
» Oglądanie albumu i książeczek z ilustracjami na temat „Nasze ptaki”. Nazywanie ptaków znanych dzieciom, odszukiwanie tych, które przylatują do przedszkolnego karmnika.
» Zabawa dydaktyczna „Stołówka dla ptaków”.
» Układanie historyjki obrazkowej „Ptasia stołówka”.
» Zabawa paluszkowa na podstawie wiersza
Cz. Janczarskiego – „Biega przymrozek”.
» Słuchanie opowiadania M. Jaworczakowej „Zapomniałem”. Wypowiedzi dzieci na temat utworu.
» Ćwiczenia oddechowe „Piórka” – dmuchanie na piórko tak, aby utrzymać je w powietrzu.
Dziecko:
ü rozpoznaje i nazywa ptaki występujące w inscenizacji,
ü zna zwyczaje żywieniowe ptaków.
ü umie złożyć obrazek w całość.
ü wie jakie ptaki zimują w Polsce i dlaczego
ü utrwala nazwy ptaków (wróbel, wrona, sikorka, gil).
ü przyporządkowuje obrazki ptaków – obrazkom przedstawiającym ich ulubione przedstawienie,
ü opisuje wygląd karmnika.
ü skupia uwagę na treści wiersza recytowanego przez naucz.
ü wykonuje ruchy palcami (wskazującym i środkowym) po ciele kolegi w rytm wiersza.
ü rozumie konieczność dokarmiania ptaków z nadejściem Zimy,
ü ocenia postępowanie chłopca.
ü rozwija pojemność płuc poprzez umiejętne regulowanie oddechem.
O IV, Z 3, P III.
» Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Sroka”. Zabawa tropiąca skarby sroki.
» Karmnik dla sikorki – wykonanie karmnika z szyszki sosnowej; napełnianie przestrzeni między łuskami tłuszczem wymieszanym z ziarnami pszenicy.
» Zabawa słuchowa „Głosy”- rozpoznawanie ptasich głosów z kasety magnetofonowej.
» Inscenizacja utworu H. Łochockiej „O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” (sylwety).
» Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie głosów ptaków na zgłoskach ćwir, tuk, kra, trili.
» Zabawa matematyczna „Ile ptaków” – posługiwanie się liczebnikami głównymi od jeden do sześć.
» Lepienie z plasteliny postaci ptaka, łączenie z innymi materiałami (piórka)
» Wycieczka na planty – obserwacja ptaków i środowiska, w którym żyją. Próby rozpoznawania ptaków, nie płoszenie ptaków.
ü określa miejsce położenia znalezionej łyżeczki, używa przyimków na, pod.
ü doskonali sprawność manualną,
ü potrafi wykonać formę przestrzenną.
ü rozpoznaje głosy ptaków (wróbel, wrona, sikorka, gołąb, sroka).
ü rozumie smutny los głodnego wróbelka,
ü ocenia zachowanie wiewiórki.
ü naśladuje sposób poruszania się ptaków i wydawanych przez nich głosów.
ü przelicza ptaki na dachu karmnika, pod karmnikiem i w środku karmnika, oznacza liczbę ptaków kropkami.
ü używa określeń na, pod.
ü dokonuje próby odzwierciedlania ptaka.
ü skupia uwagę na obserwacji przyrody i zachowania ptaków.
O I, Z VI. P III.
O IX, Z 1, 2, 3, P III.
» Karmnik dla ptaków – rozmowa nt. dokarmiania ptaków, na podstawie opowiadania „Głodna sikorka” D. Niewoli.
» Nauka piosenki „Gawron” – omówienie treści, nastroju piosenki. Zabawa ilustrowana
ruchem do treści piosenki.
słuchanie piosenki „Stuk – puk”. Omówienie budowy piosenki. Odtwarzanie rytmu refrenu na trójkątach i bębenkach.
Zabawa ruchowa „Jest muzyka – nie ma muzyki”.
Własna improwizacja muzyczna do krótkiego tekstu wybranego przez dziecko.
Utrwalanie znanych piosenek.
» Ćwiczenia poranne – zestaw wł. nr XV.
Ćwiczenia gimnastyczne zestaw nr VIII.
Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Ptaszki”. Zabawa z elementem współzawodnictwa „Kartofelki dla wróbelków” przy piosence „Ptaki”.
ü potrafi opowiedzieć o głodnej sikorce,
ü zna różne sposoby dokarmiania ptaków,
ü rozumie potrzebę dokarmiania ptaków.
ü rozluźnia i usprawnia poszczególne cz. ciała,
ü wie o czym jest piosenka, potrafi śpiewać refren,
ü wystukuje rytm piosenki na
instrumentach perkusyjnych,
ü doskonali taniec w podskokach (w parze)
prawidłowo reaguje na sygnał dźwiękowy,
ü rozwija wrażliwość słuchową i pamięć muzyczną.
ü rozumie znaczenie ruchu dla zdrowia,
ü reaguje na umowne sygnały,
ü poprawnie korzysta z przyborów.
Hel53land