Malgorzata Zielinska - Polacy w Reykjaviku Miejsce mobilnosc i edukacja.pdf
(
33806 KB
)
Pobierz
Polacy w Reykjaviku
Miejsce, mobilność i edukacja
Małgorzata Zielińska
Gdańsk, 2016
Książka, z niewielkimi zmianami, jest pracą doktorską, napisaną pod kierunkiem
prof. dr hab. Marii Mendel. Rozprawa pod tytułem „Miejsce, mobilność i edukacja.
Dorośli Polacy w Reykjaviku” obroniona została 28.01.2016 na Wydziale Nauk
Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego (recenzenci: prof. DSW, dr hab. Ewa
Kurantowicz, prof. UG, dr hab. Kazimierz Kossak-Główczewski) i otrzymała
wyróżnienie.
Wydawca:
Stowarzyszenie „Na Styku”
Badania realizowane były przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein
i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego
Europejskiego
Obszaru
Gospodarczego
oraz
Norweskiego
Mechanizmu
Finansowego, w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.
Zdjęcia:
Małgorzata Zielińska
Projekt okładki:
Małgorzata Zielińska i Piotr Kowzan
Licencja:
Creative Commons, Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0
Polska
Prawa autorskie:
Wszystkie prawa autorskie do zdjęć i tekstu należą do Autorki.
ISBN:
978-83-946340-0-1
Cytowanie (APA):
Zielińska, M. (2016).
Polacy w Reykjaviku. Miejsce, mobilność
i edukacja.
Gdańsk: Stowarzyszenie „Na Styku”.
Spis treści
Wprowadzenie...................................................................................................................6
Miejsce badań...........................................................................................................4
Podziękowania....................................................................................................... 14
Rozdział I: „Miejsce” w naukach społecznych............................................................... 15
Pedagogika miejsca................................................................................................24
Pedagogika miejsca a migracje.............................................................................. 48
Rozdział II: Metodologia badań własnych...................................................................... 51
Problematyka badań i pytania badawcze............................................................... 53
Cele badań..............................................................................................................53
Paradygmat badawczy ...........................................................................................54
Metodologia........................................................................................................... 54
Przebieg procesu badawczego................................................................................59
Techniki badań....................................................................................................... 61
Rejestracja danych................................................................................................. 69
Metody analizy danych.......................................................................................... 69
Reprezentacja danych.............................................................................................70
Etyka badań............................................................................................................71
Pozycja badacza i relacje władzy...........................................................................71
Wiarygodność badań.............................................................................................. 74
Neutralność badacza ..............................................................................................76
Rozdział III: Historie migracji.........................................................................................78
Historia teorii......................................................................................................... 80
Historia polskiej emigracji..................................................................................... 90
Historie migracyjne..............................................................................................106
Rozdział IV: Mobilność i dom w narracjach migrantów...............................................117
Miejsce i mobilność..............................................................................................119
Mobilność.............................................................................................................119
Odległość..............................................................................................................120
Automobilność..................................................................................................... 128
Dom i miejsce swoje............................................................................................ 134
Dom-budynek i mieszkanie..................................................................................150
Miejsce pracy....................................................................................................... 156
Miejsca trzecie .................................................................................................... 160
Rozdział V: Edukacja dorosłych migrantów................................................................. 173
Edukacja i uczenie się dorosłych......................................................................... 175
Samosterowność, autodydaktyka i uczenie się w ruchach społecznych..............181
Dorośli jako uczestnicy procesu edukacji............................................................ 183
Zasady i założenia edukacji dorosłych.................................................................186
Edukacja dorosłych migrantów na świecie.......................................................... 187
Edukacja dorosłych migrantów na Islandii z perspektywy instytucji..................194
Uczestnictwo polskich migrantów w edukacji dorosłych ...................................203
Rozdział VI: Wymiary miejsca......................................................................................239
Natura nie-ludzka.................................................................................................249
Natura ludzka....................................................................................................... 257
Kultura..................................................................................................................271
Polityka................................................................................................................ 281
Komunikacja........................................................................................................ 305
Rozdział VII: Wymiary czasu a edukacja......................................................................345
Dlaczego czas?..................................................................................................... 347
Czym jest czas? ...................................................................................................348
Aspekty czasu.......................................................................................................350
Rozdział VIII: Uczenie się (z) miejsca..........................................................................423
Teorie uczenia się.................................................................................................425
Czego nauczyło cię życie na Islandii?..................................................................428
Uczenie się dzięki zmianie...................................................................................450
Transformatywne uczenie się...............................................................................452
Translokalne uczenie się...................................................................................... 453
Rozdział IX: Uczenie się spokoju ................................................................................ 457
Spokój jako bezpieczeństwo finansowe...............................................................459
Spokój jako bezpieczeństwo fizyczne, swoboda, możliwość bycia sobą i cisza. 460
Spokój jako wolność od kontroli..........................................................................461
Spokój jako nieprzejmowanie się, dystans do życia i innych ludzi..................... 462
Spokój jako brak gonitwy za pieniędzmi.............................................................463
Spokój jako wolniejsze tempo życia....................................................................465
Spokój jako atmosfera w pracy............................................................................467
Spokój, czyli czas.................................................................................................469
Spokój, czyli nie trzeba się uczyć........................................................................ 470
Spokój jako nieświadomość sytuacji, ignorancja.................................................473
Potrzeba spokoju jako przyczyna migracji.......................................................... 477
Nuda..................................................................................................................... 479
Spokój – pojęcie wieloznaczne............................................................................ 481
Rozdział X: Miejsce, migracje i edukacja w świetle wyników badań własnych..........487
Translokalne uczenie się...................................................................................... 499
Pedagogika mobilności – pedagogika translokalna............................................. 503
Bibliografia....................................................................................................................506
Plik z chomika:
Izakolobrzeg
Inne pliki z tego folderu:
Dawid Farbaniec - Cyberwojna. Metody działania hakerów.pdf
(33483 KB)
Andrew S. Tanenbaum, Herbert Bos - Systemy operacyjne.pdf
(17021 KB)
Łukasz Reczulski - Narodziny i rozkwit Polskiej Rzeczypospolitej Mangowej.pdf
(32067 KB)
Mariusz W. Majewski - Rozwój motoryzacji w Drugiej Rzeczypospolitej.pdf
(41089 KB)
Tomasz Michałowski - Encyklopedia Powszechna Larousse.pdf
(256452 KB)
Inne foldery tego chomika:
Architektura i Urbanistyka
Bezpieczeństwo narodowe
Bezrobocie, Bezdomność
Bibliologia i Translatologia
Dedektyw Inwektyw
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin