od-aktora-do-autora.pdf

(5500 KB) Pobierz
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
Od aktora do autora
Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery
Joanna Minta
Warszawa 2012
Od aktora do autora
Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery
Wydawca:
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
ul. Spartańska 1B
02-637 Warszawa
Autor:
Joanna Minta
Opracowanie redakcyjne:
Dorota Popowska
Recenzent:
prof. dr hab. Bożena Wojtasik
Warszawa 2012
Copyright © Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
ISBN: 978-83-88780-97-4
Łamanie, druk i oprawa:
Wydawnictwo GARMOND
Kazuń Nowy, ul. Dolna 12
05-152 Czosnów
Ta publikacja została zrealizowana przy wsparciu finansowym Komisji
Europejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autora
i Komisja Europejska oraz Agencja Wykonawcza ds. Audiowizualnych,
Edukacji i Kultury nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną
w niej zawartość merytoryczną.
Spis treści
Wstęp
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Część 1
Od wyboru zawodu do konstruowania kariery. Wybrane koncepcje poradnictwa kariery
. . . . . . .9
1. Konstruowanie karier w świecie ciągłych zmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Kluczowe umiejętności w procesie konstruowania kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. W poszukiwaniu nowych rozwiązań we współczesnym poradnictwie kariery . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.1. Teoria konstrukcji kariery Marka Savickasa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.1.1. Model konstruowania kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.1.2. Znacznie ról: aktora, autonomicznie działającego podmiotu i autora w procesie
konstruowania kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.2. Poradnictwo socjodynamiczne Vancea Peavyego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.3. Koncepcja planowania szczęśliwych zbiegów okoliczności
(Planned
Happenstance Theory)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.4. Ku idei konstruowania drogi zawodowej i poradnictwa kariery
(Vocational
Design and Career Counselling)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
15
19
20
20
25
28
32
34
Część 2
Od aktora do autora własnej kariery. Elementy warsztatu pracy doradcy w poradnictwie
kariery dla młodzieży
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
1. Wybrane propozycje działań doradczych w nurcie poradnictwa konstruowania kariery . . . . . . .
1.1 Od aktora do autora własnej kariery. Rozmowa doradcza odnosząca się do opowieści
o karierze Marka Savickasa (The
Career Story Interview)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2 Warsztaty dla młodzieży i jej rodziców pt.
Nadzieje i oczekiwania wobec przyszłości
Laury Noty, Lei Ferrari i Salvatora Soresi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.3 Określanie zainteresowań zawodowych i osobistych planów.
Warsztaty edukacyjne związane z projektowaniem kariery Jeana Guicharda . . . . . . . . . . . . . .
1.4 Rozmowa doradcza w koncepcji samo-konstruującego się modelu kariery
Jeana Guicharda (The
self construction counselling interview)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.5 O metodzie konstruowania mapy przestrzeni życiowej i mapy przyszłości
Vancea Peavyego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.6 „Narracyjna
gra (auto)biograficzna”
Urszuli Tokarskiej, jako polska propozycja pracy
doradczej w nurcie narracyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
39
39
40
44
46
49
52
Część 3
Przygotowanie młodzieży do ról aktora, autonomicznie działającego podmiotu
i autora własnej kariery. Wybrane propozycje ćwiczeń w poradnictwie kariery
. . . . . . . . . . . 57
1. Być aktorem w sztuce o własnej karierze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
1.1. Nasze zasoby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Ćwiczenie 1. „Tu i teraz jestem/mam” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Ćwiczenie 2. „‘‘Ja‘‘ w różnych odsłonach”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Ćwiczenie 3. „Ulubione aktywności”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Ćwiczenie 4. „Interesujące zajęcia” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Ćwiczenie 5. „Życie jako dom”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Ćwiczenie 6. „Moja kariera jest jak….” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
1.2. Nasze wzory i scenariusze życiowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Ćwiczenie 7. „Mapa mojego dzieciństwa”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Ćwiczenie 8. „Zawodowe drzewo genealogiczne”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Ćwiczenie 9. „Kariery w mojej rodzinie”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Ćwiczenie 10. „W mojej rodzinie panuje przekonanie, że…” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Ćwiczenie 11. „Mój Bohater/Mój Idol” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Ćwiczenie 12. „Jeśli ktoś chce zostać florystą…”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Ćwiczenie 13. „Inspirujące kariery” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Ćwiczenie 14. „Mój życiowy wzór do naśladowania” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Ćwiczenie 15. „Mój świat za 10 lat” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
2. Być autonomicznie działającym podmiotem w procesie konstruowania kariery . . . . . . . . . . . 76
Ćwiczenie 16. „W moim skarbcu mam…” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Ćwiczenie 17. „Mój ostatni sukces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Ćwiczenie 18. „Magiczna Różdżka” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Ćwiczenie 19. Analizując mój „Balon” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Ćwiczenie 20. „Błędy, które uczą” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Ćwiczenie 21. „Moje pudełko z marzeniami” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Ćwiczenie 22. „Most do celu”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
3. Być autorem swojej kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Ćwiczenie 23. Metafory kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Ćwiczenie 24. Moja kariera jest jak…, moja kariera będzie jak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Ćwiczenie 25. Komiks pt. „Jak odnieśliśmy sukces” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Ćwiczenie 26. Tworzenie „mapy przestrzeni życia” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Ćwiczenie 27. Powieść o moim życiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Ćwiczenie 28. Mapa zasad i wartości życiowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Ćwiczenie 29. Moje potencjalne drogi życiowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Ćwiczenie 30. Tworzenie „mapy przyszłości” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Zakończenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Aneks załączniki do ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin