Marketing międzynarodowy 1.docx

(15 KB) Pobierz

Marketing międzynarodowy - doc. Jacek Pyka

Czym jest rynek – miejsce w którym spotykają się nabywcy i sprzedawcy aby dokonać wymiany swoich dóbr, czyli dokonać transakcji kupna i sprzedaży.

Rynek wg zasięgu terytorialnego  - lokalne, regionalne, krajowe itp.

Rynek składa się z wszystkich potencjalnych klientów mających określone potrzeby lub pragnienia, którzy są w stanie dokonać wymiany. (marketingowo)

(ekonomicznie) proces prowadzący do uzgodnienia pomiędzy sprzedającym i kupującym decyzji dotyczących przedmiotu wielkości u warunków transakcji kupna i sprzedaży.

(ujęcie systemowe) system składający się z wszystkich kupujących i sprzedających, których decyzje wzajemnie od siebie niezależne kształtują układ elementów sprzedażowych podaż popyt i cenę.

Klasyfikacja rynku: przedmiot obrotu, branża, sytuacja rynkowa, legalność, liczba podmiotów występujących na rynku

„22 niezmienne prawa marketingu” Ries

4P – cena, produkt, dystrybucja (miejsce sprzedaży), promocja

Rynek  - warunki:

·         Muszą być przynajmniej dwie strony

·         Każda ze stron posiada coś co stanowi wartość dla drugiej strony

·         Każda ze stron potrafi się porozumieć

·         Każda ze stron ma możliwość przyjęcia bądź odrzucenia oferty

·         Każda ze stron wierzy, że jest rzeczą właściwą i wskazaną utrzymywanie kontaktów z drugą stroną

5 warunków zaistnienia wymiany:

·         Realny popyt

·         Realna podaż

·         Wolny rynek

Wolny rynek wg prof. Balcerowicza – państwo nie ingeruje.

Najważniejszą cechą przedsiębiorstwa wielokonkurencyjnego jest to, że jest ono biorcą ceny.

Rynek międzynarodowy.

Rynek Unii Europejskiej.

Motywy internacjonalizacji działalności przedsiębiorstwa: Ekspansja na rynki zagraniczne, obrona pozycji przedsiębiorstwa.

Motywy kosztowe: odnoszenie korzyści skali gospodarowania poprzez wzrost sprzedaży na rynku międzynarodowym (eksport). Obniżka kosztów produkcji poprzez bezpośrednie inwestycje zagraniczne.

Motywy zaopatrzeniowe: jeśli coś nie występuje na danym rynku.

Motywy polityczne: sprzyjający klimat polityczny w danym kraju.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin