Marketing międzynarodowy - doc. Jacek Pyka
Czym jest rynek – miejsce w którym spotykają się nabywcy i sprzedawcy aby dokonać wymiany swoich dóbr, czyli dokonać transakcji kupna i sprzedaży.
Rynek wg zasięgu terytorialnego - lokalne, regionalne, krajowe itp.
Rynek składa się z wszystkich potencjalnych klientów mających określone potrzeby lub pragnienia, którzy są w stanie dokonać wymiany. (marketingowo)
(ekonomicznie) proces prowadzący do uzgodnienia pomiędzy sprzedającym i kupującym decyzji dotyczących przedmiotu wielkości u warunków transakcji kupna i sprzedaży.
(ujęcie systemowe) system składający się z wszystkich kupujących i sprzedających, których decyzje wzajemnie od siebie niezależne kształtują układ elementów sprzedażowych podaż popyt i cenę.
Klasyfikacja rynku: przedmiot obrotu, branża, sytuacja rynkowa, legalność, liczba podmiotów występujących na rynku
„22 niezmienne prawa marketingu” Ries
4P – cena, produkt, dystrybucja (miejsce sprzedaży), promocja
Rynek - warunki:
· Muszą być przynajmniej dwie strony
· Każda ze stron posiada coś co stanowi wartość dla drugiej strony
· Każda ze stron potrafi się porozumieć
· Każda ze stron ma możliwość przyjęcia bądź odrzucenia oferty
· Każda ze stron wierzy, że jest rzeczą właściwą i wskazaną utrzymywanie kontaktów z drugą stroną
5 warunków zaistnienia wymiany:
· Realny popyt
· Realna podaż
· Wolny rynek
Wolny rynek wg prof. Balcerowicza – państwo nie ingeruje.
Najważniejszą cechą przedsiębiorstwa wielokonkurencyjnego jest to, że jest ono biorcą ceny.
Rynek międzynarodowy.
Rynek Unii Europejskiej.
Motywy internacjonalizacji działalności przedsiębiorstwa: Ekspansja na rynki zagraniczne, obrona pozycji przedsiębiorstwa.
Motywy kosztowe: odnoszenie korzyści skali gospodarowania poprzez wzrost sprzedaży na rynku międzynarodowym (eksport). Obniżka kosztów produkcji poprzez bezpośrednie inwestycje zagraniczne.
Motywy zaopatrzeniowe: jeśli coś nie występuje na danym rynku.
Motywy polityczne: sprzyjający klimat polityczny w danym kraju.
Saithis