SN 15 Paweł Szerszeń - Platformy (glotto)dydaktyczne.pdf

(2952 KB) Pobierz
15
Paweł Szerszeń
Platformy (glotto)dydaktyczne
Ich implementacja w uczeniu
specjalistycznych jezyków obcych
,
pod redakcją naukową Sambora Gruczy
Studi
@
Naukowe
IKL
@
Wydawnictwo Naukowe
Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej
Uniwersytet Warszawski
Studi@ Naukowe 15
Komitet Redakcyjny
prof. Sambor Grucza (przewodniczący)
dr Justyna Alnajjar, dr Anna Borowska, dr Monika Płużyczka
Rada Naukowa
prof. Tomasz Czarnecki (przewodniczący), prof. Silvia Bonacchi,
prof. Adam Elbanowski, prof. Elżbieta Jamrozik, prof. Ludmiła Łucewicz,
dr hab. Magdalena Olpińska-Szkiełko, prof. Małgorzata Semczuk-Jurska,
prof. Anna Tylusińska-Kowalska, prof. Ewa Wolnicz-Pawłowska,
prof. Aleksander Wirpsza
IKL@
Wydawnictwo Naukowe
Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej
Uniwersytet Warszawski
Warszawa 2014
Paweł Szerszeń
Platformy (glotto)dydaktyczne
Ich implementacja w uczeniu
specjalistycznych języków obcych
IKL@
Wydawnictwo Naukowe
Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej
Uniwersytet Warszawski
Warszawa 2014
Komitet redakcyjny
prof. Sambor Grucza, dr Anna Borowska,
dr Justyna Alnajjar, dr Monika Płużyczka
Skład
BMA Studio
Projekt okładki
BMA Studio
e-mail: biuro@bmastudio.pl
www.bmastudio.pl
Założyciel serii
prof. dr hab. Sambor Grucza
ISSN 2299-9310
ISBN
978-83-64020-15-5
Wydanie pierwsze
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za zawartość merytoryczną oraz stronę językową
publikacji.
Publikacja
Platformy (glotto)dydaktyczne
jest dostępną na licencji Creative Commons. Uz-
nanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Pewne prawa
zastrzeżone na rzecz autora. Zezwala się na wykorzystanie publikacji zgodnie z licencją –
pod warunkiem zachowania niniejszej informacji licencyjnej oraz wskazania autora jako
właściciela praw do tekstu.
Treść licencji jest dostępna na stronie: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
Adres redakcji
Studi@ Naukowe
Instytut Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej
ul. Szturmowa 4, 02-678 Warszawa
tel. (+48 22) 55 34 253 / 248
e-mail: sn.ikla@uw.edu.pl
www.sn.ikla.uw.edu.pl
Spis treści
Wstęp
7
13
13
25
41
43
43
58
58
59
64
68
71
79
81
83
85
88
89
90
96
100
106
114
122
127
131
5
1. Uczenie języków (specjalistycznych) a media elektroniczne
– zarys stanu badań
1.1. Dokonania glottodydaktyki ogólnej
1.2. Kierunki badań glottodydaktyki specjalistycznej
1.3. Podsumowanie
2. Antropocentryczna propozycja modelowego uczenia
języków specjalistycznych
2.1. Dotychczasowe koncepcje glottodydaktyczne
2.2. Koncepcja antropocentryczna
2.2.1. Układ glottodydaktyczny
2.2.2. Uczeń i jego umiejętności
2.2.2.1. Umiejętności językowe i komunikacyjne
2.2.2.2. Umiejętności kulturowe i interkulturowe
2.2.3. Teksty i ich funkcje
2.2.4. Nauczyciel i jego role
2.3. Właściwości specjalistycznego układu glottodydaktycznego
2.3.1. Charakterystyka języków specjalistycznych
2.3.1.1. Języki specjalistyczne a języki podstawowe
2.3.1.2. Funkcja kognitywna języków specjalistycznych
2.3.1.3. Funkcja komunikacyjna języków specjalistycznych
2.3.2. Uczeń i jego umiejętności specjalistyczne (językowe)
2.3.3. Wiedza specjalistyczna
2.3.4. Teksty specjalistyczne i ich funkcje
2.3.5. Nauczyciel języków specjalistycznych i jego kompetencje
2.4. Cele i konteksty uczenia języków specjalistycznych
2.5. Metoda dyskursywno-zadaniowa uczenia języków specjalistycznych
2.6. Preparacja i ewaluacja materiałów glottodydaktycznych
2.7. Podsumowanie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin