notatek-pl-teresa-dobrzynska-tekst.pdf

(68 KB) Pobierz
TEKST ROZUMIANY JAKO KOMUNIKAT
•TEKST-
to, co ogólne, typowe
•WYPOWIEDŹ-
to, co konkretne, jednostkowe
•WYPOWIEDŹ-
to pewien określony tekst, przekazywany przez określoną osobę w danym
akcie komunikacji.
TEKST JAKO ZŁOŻONA JEDNOSTKA JĘZYKOWA
1.TEKST-uporządkowany
zbiór wyrazów wzajemnie powiązanych; zanik tych powiązań
wskazuje na granice tekstu.
2.TEKST-
ciąg językowy, którego kolejne elementy uzyskują sens przez nakładanie się ich
znaczeń na znaczenia elementów wcześniej zakomunikowanych i zinterpretowanych =>ciąg
ten jest przeznaczony do kompleksowego odbioru
TEKST JEST SPÓJNY
AD 1. spójność linearna-strukturalna
AD 2. spójność semantyczna (koherencja)-
W Polsce takie stanowisko przyjmują M.R. Mayenowa, A. Bogusławski, T. Dobrzyńska
W TYM UJĘCIU (SPÓJNOŚĆ KOHERENTNA):
TEKST
wymaga od odbiorcy inwencji i współdziałania przy odtwarzaniu związków między
elementami.Nie jest gotowym układem powiązanych sensów.
ZDANIE W TEKŚCIE
Tekst zbudowany jest ze
zdań.
ZDANIA
przystosowane są do pełnienia funkcji komunikatywnej- służą do przenoszenia
pewnej porcji informacji
DWUCZŁONOWY PODZIAŁ ZDANIA=
AKTUALNE ROZCZŁONKOWANIE ZDANIA:
1.Część, która wskazuje lub nazywa aktualny przedmiot wypowiedzi
2.Częć, w której mówiący informuje o pewnych cechach przypisywanych owemu
przedmiotowi
DZIĘKI AKTUALNEMU ROZCZŁONKOWANIU ZDANIA:
Jedno i to samo zdanie może być w różnych użyciach wypowiedzią o czymś innym, może
stanowić odpowiedź na różne pytania.
To, o czym się w danym zdaniu mówi, nazywane jest
TEMATEM,
część zaś, która podaje
informacje o temacie, nazywana jest
REMATEM
Zdania niepodzielne—>zdania „czysto remantyczne” (z tematem zerowym):
-zdanie bezpodmiotowe, np.Wieje.
-zdanie podzielne składniowo, np.
Zapada wieczór.
->zdania powiadamiające o istnieniu, występowaniu, pojawieniu się pewnych rzeczy lub
zdażeń
Umiejętność takiego podziału zdania-to podstawowa sprawność językowa przesądzjaąca
o komunikatywności i kulturze językowej mówiącego.
Odtwarzanie cudzego tekstu nie może być działaniem mechanicznym!
TESKT- CAŁOŚCIOWY KOMUNIKAT
TEKST
to skończony i uporządkowany ciąg elementów językowych mogących spełniać
łącznie funkcje komunikatywną, a więc stanowiących jeden globalny znak rozumienie tego
znaku oraz wszelkie dokonywane na nim operacje to wydzielanie tego komunikatu spośród
innych => wyznaczniki początku i końca wypowiedzi spełniają zasadniczą rolę przy ustalaniu
statusu ciągu językowego jako
TEKSTU
WYZNACZNIKI DELIMITACJI TEKSTU
np.
•pojawienie się na początku i końcu tekstu wypowiedzeń lub zdań służących nawiązaniu lub
rozwiązaniu kontaktu językowego-dominuje tu
FUNKCJA FATYCZNA
RÓZNE RODZAJU PODZIAŁU
STYLISTYCE TEKSTU
ZDAŃ
MOGĄ
DECYDOWAĆ
RÓWNIEŻ
O
•występowanie wypowiedzeń „metatekstowych”
we wstępach takich wypowiedzeń znaleźć można informacje o czym będzie mowa w danym
tekście->
funkcja metatykstowa(też
tytuły utworów)
Wydzielenie metatekstu i ukazanie jego funkcji w wypowiedzi pozwala dokładnie
uchwycić opisać strukturę różnych wypowiedzi i form gatunkowych, także literackich
•pewne charakterystyczne wypowiedzi mogą występować także na skraju wewnętrznej
przestrzeni tekstu. W tej pozycji pojawiają się często wypowiedzenia czysto remantyczne,
które wprowadzają np. bohatera.
•różne inne zjawiska związane z granicą wypowiedzi
Literatura jest dziedziną, w której bardzo często wprowadzane są nowe konwencje
delimitacyjne, uchylane zaś i przekształcane dawne(poetyka fragmentu).
MECHANIZMY SPÓJNOŚCI TEKSTU
Kolejne zdania wypowiedzi zespalają się w płaszczyźnie sensu, tworząc koherentną
całość(treść semantyczna<wiedza o świecoie >+treść pragmatyczna <wiedza o sytuacji >)
Skuteczne odtworzenie związków treściowych w procesie odbioru tekstu zależy od
aktywnośći odbiorcy komunikatu
TEKST-komunikat przekazywany przez jeden podmiot mówiący i kierowany stale do tego
samego odbiorcy
Tekst usytuowany jest w jednej perspektywie świadomościowej; przy jego interpretacji
aktualizuje się jakiś określony i ograniczony
zasób wiedzy o świecie,
tekst będący w
posiadaniu danego nadawcy i przywoływany ze względu na danego odbiorcę-> tekst spójny
definiowany jest jako wypowiedź na jeden temat
Linearny układ zdań w tekście okazuje się na płaszczyźnie wypowiedzi układem
zhierarchizowanym.
•metatekst słóuży do nadania tekstowi owej spójności (wyrażenia tekstowe np.
Na początku
zajmę się...)
•związki logiczne zdania
•tzw. tematyzacja – w tekście spójnym tematy kolejnych zdań cechuje to, że powtarzają one
część informacji przekazanej już w zdaniach poprzednich
Umiejetna tematyzacja, dostosowana do wymogów gatunkowych i biorąca pod uwagę
okoliczności przekazu tekstu oraz zakres wspólnej wiedzy nadawcy i odbiorcy, stanowi
ważny element kultury języka.
Elementarny błąd w konstruowaniu spójnej wypowiedzi to wielotorowość teamtyzacji! np.
Kasia spotkała w parku Marysię. Dziewczynka (która?) bardzo się ucieszyła.
RELACJE IZOTOPICZNE-
relacje wyrażeń tożsamych lub powiązanych referencjalnie
Wyrażenia oznaczające przedmioty „znane” mogą posiadać wykładniki relacji:
•zaimek wskazujący
•sama
nazwa w postaci identycznej
•zastąpienie nazwy jej synonimem
TYPY TEKSTÓW I GATUNKI MOWY
Ze względu na podobieństwa i różnice strukturalne można wydzielić różne typy tekstów: ZE
1.
BEZPOŚREDNI vs. POŚREDNI
•W wypadku ustnej komunikacji bezpośredniej mówiący i słuchacz są uczestnikami tej samej
sytuacji komunikacyjnej (np. wypowiedzi potoczne lub różne formy oralne życia
publicznego)
2.
W ŻYCIU PRYWATNYM vs. W ŻYCIU PUBLICZNYM
->Sposób użytkowania „wspólnej wiedzy”
Życie prywatne: Nadawca może przewidzieć zakres „wspólnej wiedzy” dostepnej odbiorcy
Komunikacja publiczna: Zakres „wspólnej wiedzy” jest znacznie ograniczony lun ulega
wręcz instytucjonalizacji (obowiązywanie
etykiety
językowej)
Teksty, które zespalają się w ciągi replik ->
DIALOG
DIALOG-Nie
jest pojedynczym koherentnym tekstem, zakłada nastepstwo wypowiedzi
•Wypowiedzi, w których mówi sam nadawca
•Wypowiedzi,
w których przytacza wypowiedzi innych (mowa niezależna lub zależna ale też
hybrydy tekstowe)
3. TESKTY NIEZALEŻNE vs. POCHODNE(parafraza, przekład itp.)
4. WYP. LITERACKIE vs. NIELITERACKIE
Z punktu widzenia teorii tekstu wskazac można dwie cechy wypowiedzi przynależnych do
obszaru literatury:
1.Nadawca-odbiorca =podmiot liryczny/narrator-odbiorca wirtualny
Komunikat literacki kreuje pewną sytuację fikcyjną
2. Swoista wtórność wobec gatunków i form wypowiedzi nieliterackich
Odniesieni odpowiednich konstrukcji literackich do zjawisk tekstowych pozaliterackich
pozwala odróżnić ogólne mechanizmy tekstotwórcze od konwencji czysto artystycznych,
występujących w obszarze literatury
W procesie historycznym wykształciły się rózne formy gatunkowe . Poszczególe gatunki
spełniają odmienne cele komunikacyjne..
GATUNKI MOWY-utrwalone
w społecznym obiegu schematy działań językowych- o mniej
lub bardziej zdeterminowanej budowie. Gatunki rozwijają się w obrębie różnych stylów
(oficjalny, naukowy, potoczny)
DLA TEORYTYKA TEKSTU GATUNKI MOWY STANOWIĄ EMPIRYCZNY MATERIAŁ DO
OBSERWACJI, W JAKI SPOSÓB STRUKTURA SPÓJNOŚCIOWA I DELIMITACYJNA SKORELOWANA
JEST Z WYSPECJALIZOWANĄ FUNKCJĄ TEKSTU, POWIĄZANĄ ZE SWOISTYM SPLOTEM
CZYNNIKÓW PRAGMATYCZNYCH.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin