Zatrudnianie pracowników tymczasowych - podstawowe zasady.docx

(15 KB) Pobierz

Zatrudnienie pracowników tymczasowych – podstawowe zasady

 

Pracodawca może zatrudnić pracownika tylko do wykonywania określonego rodzaju prac:

·         zadań o charakterze sezonowym, okresowym lub doraźnym,

·         prac, których terminowe wykonanie przez etatowych pracowników nie byłoby możliwe,

·         prac, których wykonywanie normalnie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez pracodawcę.

 

Praca tymczasowa na rzecz jednego pracodawcy nie powinna łącznie przekroczyć 12 miesięcy, w okresie 36 kolejnych miesięcy. Wyjątkowo w sytuacji, gdy pracownik tymczasowy zastępuje nieobecnego pracownika, może pracować maksymalnie przez 36 kolejnych miesięcy.

 

Pracownika tymczasowego nie można zatrudnić przy:

·         pracach szczególnie niebezpiecznych,

·         pracach na stanowisku pracownika w trakcie jego uczestnictwa w strajku,

·         pracach na stanowisku pracy, na którym w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających zatrudnienie pracownika tymczasowego pracował zwykły pracownik zwolniony przez pracodawcę z przyczyn niedotyczących pracowników.

 

Do zatrudnienia pracownika tymczasowego niezbędne jest zawarcie porozumienia pomiędzy agencją pracy tymczasowej a pracodawcą użytkownikiem dotyczące zasad wypożyczenia pracownika tymczasowego. Ponadto musi też dojść do zawarcia umowy o zatrudnieniu pracownika tymczasowego, pomiędzy pracownikiem a agencją pracy tymczasowej.

 

Pracownik tymczasowy może być zatrudniany przez agencję pracy tymczasowej tylko na podstawie dwóch rodzajów umów o pracę:

·         na czas określony,

·         na czas wykonania określonej pracy.

 

Umowa o pracę z pracownikiem tymczasowym powinna być zawarta na piśmie i zawierać określenie:

·         strony umowy,

·         rodzaju umowy,

·         daty zawarcia umowy,

·         warunków zatrudnienia pracownika,

·         uprawnień urlopowych,

·         okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

·         okresu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy,

·         pracodawcy-użytkownika, będącego klientem agencji pracy tymczasowej.

Pracodawcę użytkownika należy dokładnie określić, ponieważ pracownik tymczasowy nie pracuje na rzecz agencji, tylko dla pracodawcy użytkownika.

 

Pracownik tymczasowy może pracować w każdym systemie czasu pracy przewidzianym w Kodeksie pracy. Najczęściej pracownicy tymczasowi zatrudniani są w takim systemie pracy, w jakim pracują pracownicy zatrudnieni na stałe u danego pracodawcy.

 

Osoba, która ma zostać zatrudniona przez agencję pracy tymczasowej przed zawarciem z nią umowy o pracę, powinna zostać poinformowana o zasadach wynagradzania obowiązujących u pracodawcy użytkownika. W treści umowy o pracę zawieranej pomiędzy agencją z pracownikiem tymczasowym należy określić wysokość wynagrodzenia oraz termin i sposób jego wypłacenia.

 

Wynagrodzenie pracownikowi tymczasowemu wypłaca agencja pracy tymczasowej.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin