koza;-).pdf

(29391 KB) Pobierz
Anna Paluch
Elżbieta Drewniak-Wołosz
Lucyna Mikosza
AFA-SKALA
(~~~
_
Jak badać mowę
dziecka afatycznego?
'I
l
1111I
~
IMPULS
Wstęp
Bodźcem
do
opracowania
AFA-Ska/i
była
materiał
werbalny
i
graficzny,
którego przydat-
ność
została
potwierdzona
nej praktyce.
Jakie
są konkretne
cele leżące u podstaw
badania mowy dziecka
afatycznego?
Pyranie
wydaje się
banalne, jednak warto na
nie
odpowiedzieć,
być
konstruowane
by mieć jasno' ć, jak powinno
badanie. Mu
imy
pamiętać
w naszej codzien-
potrzeba posiadania narzędzia do badania mowy
dziecka afatycznego,
le lat
w Zakładzie
kołajskiej
(obecnie
użytecznego
w
codzien-
nej praktyce logopedyczn
j.
Pracując przez
wie-
Leczniczo-Wychowawczym
pecjalny
Ośrodek
zkol-
się
dla Dzieci
Afatycznych w
Krakowie przy ul. Mi-
no-
Wychowawczy Zgromadzenia
roboczą
wersją
chematu
ióstr
Felicja-
mowy
nek przy ul. Millana 15), posługiwałyśmy
do badania
dzieci. Byłyśmy
jednak świadome,
Zestaw
prób, przedstawiony
opracowaniu,
powstał
serwacji i
poszukiwań
o tym, że stopień i
rozległość
zaburzeń w
nada-
waniu
i rozumieniu mowy może być
zróżnicowa-
ny
- od
bardzo
nasilonych
do lżej
zych
postaci.
Opracowany zestaw
prób powinien nadawać
się
do
zastosowania w
tak różnych
sytuacjach.
Musi
on służyć
dokumentowaniu
stanu
mowy dziec-
ka:
na początku,
w trakcie i
na końcu prowadzo-
nej
terapii.
Powinien też umożliwiać
zgromadze-
nie materiału,
który da podstawy do
wstępnej,
a w
dalszym
etapie
do coraz pełniejszej
diagno-
robocza
wersja,
nie
spełnia
na
zych oczekiwań.
w
niniejszym
w
wyniku licznych
ob-
-
nawiązuje
on do na-
szych
do
świadczeń
wyniesionych z
pracy
z dzieć-
mi afatycznymi. Korzy tałyśmy też
z
literatury
przedmiotu
dotyczącej
zarówno
metod badania
osób
istotne
były dla nas
wyniki
przez dr
Zofię
mowy dzieci
afatycznych, jak i
dorosłych
z afazją.
Bardzo
badań i
obserwacji
opisanych
zy
-
zarówno
pozytywnej
(czym
dziecko dyspo-
nuje), jak i
negatywnej
(
topień i rodzaj
zabu-
rzeń). W taki
sposób
przeprowadzone
cych terapii dziecka.
Przedstawiony
poniżej
zestaw
prób nazwa-
łyśmy
Skalą do
badania
ItIOJ1!)'
di}ecka
Z niedoks~aI-
ceme»:
"'Oli!}
o typie
afo?ii,
w skrócie
-
AFA-Ska/ą.
Badanie nasze
opiera się
na
ob erwacji zacho-
wania dziecka
w sytuacji
Za
pomocą
celowo
przez
nas
wer-
zorganizowanej.
balnych
materiałów
badanie
umożliwi
zbudowanie
roboczych planów dotyczą-
Kordyl, jedną
z osób
przez
wiele
lat przyczynia-
jących się
do rozwoju
ośrodka
dla dzieci
z afa-
zją. Uczestnicząc
w seminarium
prowadzonym
nad
przez prof. Marię
Zarębinę,
pracowałyśmy
tując
nasze
doświadczenia
językoznawczą
Funkcjonujące
nych, różnorodne
praktyczne
tudium
mowy
wybranego
przypadku,
konfron-
z wiedzą
na temat
afazji.
w gabinetach
logopedycz-
karty
badania mowy dziecka
W na-
i
graficznych,
staramy
się stworzyć
reakcje
nie
spełniają wymogów koniecznych
do uzy
ka-
nia
obrazu
mowy dziecka
afatycznego.
szej
książce chcemy
zaproponować
logopedom
ytuację
eksp ryrnentalną,
ści naturalną,
dziecka,
zarejestrować
w
miarę
możliwo-
po to,
by
sprowokować
je i ocenić.
5
W celu przybliżenia
podstawowych
dok
ztałceniem
problemów
użytkownikowi
związanych
kali
z
nie-
jej
przeprowadzania.
Podstawy
konstru-
przedsta-
owania skali
i jej
ogólna
charaktery tyka.
astępnie
bardziej
szczegółowo
wimy
proponowany
przez
j
mowy
o
typie
afazji
naszkicu-
różnicowania
niedok
ztał-
nozologicz-
mowy
jemy na tępujące
zagadnienia:
1. Problematyka
ceni a mowy o typie
afazji w
to unku do
innych zbliżonych
jednostek
nych,
związanych z zaburzeniami
rozwoju
dziecka. Definicja niedokształcenia
o
typie
afazji.
2.
Specyfika
zaburzeń
mowy takich dzieci i ich
ogólna charakterystyka
3.
Warunki
prawidłowej
z zaburzeniami
psychologiczna.
diagnozy
dzieci
nas
zestaw
prób,
omawiając
stępującej
charakter
kolejności:
przebieg badania
w
na-
4. Przeznaczenie
ne
instrukcje.
i budowa
skali.
5. Materiał
badawczy - ilu tracje i
stosowa-
6. Forma zapisu
uzyskanych
pod tawowych
serwowanych
nych).
danych i
spo-
dotyczący
ob-
oby
ich analizy
(słowniczek
zjawisk
językowych
w
mowie dzieci
afatycz-
rozwoju mowy i
sposoby
Rozdział I
Niedokształcenie
mowy
o typie afazj i czy... ?
W polskiej
literaturze
tykamy wiele propozycji
do
kryteriów
klasyfikacji
logopedycznej
spo-
W codziennej
nowi zasadniczy
autystyczne.
wania
(TK,
znacznego
praktyce
mamy do
czynie-
roz-
opi ów i klasyfikacji
i stosowania
odpo-
tym bar-
się
nia z dziećmi, u których deficyt językowy sta-
objaw
nieprawidłowego
woju.
Dzieci te nie
upośledzone,
Dostępne
rozpoznania
głuche ani
zaburzeń mowy i języka. Od lat trwają pory co
wiedniej terminologii.
jest porozumienie
dziej trudno
W praktyce
utrudnione
techniki neuroobrazo-
uszkodzeń
w budowie
między logopedami,
EG) nie dają podstaw do jedno-
je t logopedom
porozumieć
z innymi specjalistami
mi), zaangażowanymi
(lekarzami, psych loga-
w proces diagnozowania
narosło wo-
mózgu, choć objawy kliniczne wskazują
na
dys-
funkcję mózgową.
Wnikliwa obserwacja
występujących
zjawisk językowych,
w mowie czynnej dziecka, ogra-
i terapii zaburzeń mowy.
Szczególnie dużo kontrowersji
kół problematyki
stosuje się w odniesieniu
wy tępują specyficzne
mowy i języka.
Słusznie
"afazja"
zwraca się uwagę, że określenie
- w kwestii przy-
W afazji
określić
czyn-
nie można
budzi skojarzenia
najczęściej
zaburzeń,
afazji rozwojowej.
Termin
ten
do dzieci, u których
w rozwoju
zaburzenia
niczeń
w percepcji mowy, a także tempa
i dy-
namiki zmian w procesie terapii - mimo wszy-
stko prowadzą do skojarzeń z afazją dorosłych.
Zofia
ł
ordyl pisała:
dzieci, które nie
mó-
wią, chociaż
rozumieją
mowę,
albo
nie rozu-
to
dzieci afatyczne
(por.
jak
Z. Kordyl,
jeste-
zaburzenia rozwoju
mowy o ty-
mieją mowy, chociaż słyszą,
a
przy
tym
nie są
upo
śledzone
umysłowo
I
ordyl, 1968).
Podobnie
śmy
a
pewne charakterystyczne
pie afazji.
Termin
niewygodny
ten, choć ze względu na
długość
w użyciu, najpełniej, naszym zda-
pecyficznych,
określenie
głębokich
czyn i objawów - z afazją dorosłych.
rozwojowej
przyczyny
uszkodzenia
czasu zadziałania
rozległości
kłonne nazywać "te" dzieci afatycznymi,
nika
patogennego,
W afazji
rozwojowej
już wykształconych
tomiast obserwuje
kształtowaniu
zamiast terminu
no
określenie
określeniem
rozwojową,
i charakteru
do
utraty
w ich
(
trukturalne
czy funkcjonalne).
językowych, na-
nieścisłości,
stosowa-
z Wielkiej
się
Impairt-
mowy i języka
-
niedokształceniem
nie dochodzi
zdolności
się znaczne trudności
"afazja rozwojowa"
ię. Aby uniknąć
"alalia".
Specjaliści
częściej
niem, oddaje istotę
Wprowadzając
strony podkreślała
czonego
mowy
(pomyślna
zaburzeń w rozwoju mowy.
"niedokształce-
niezakoń-
się
nie mowy o typie afazji", Zofia Kordyl z jednej
fakt trwającego,
prognoza),
u
dziecka
procesu
kształtowania
Brytanii
i USA coraz
po ługują
SU
(Specific
Language
ment)
także
w odniesieniu
do
dzieci
z afazją
z drugiej strony,
7
na wyraźne podobieństwa
ale
też nie utożsamiała
do
afazji
dorosłych,
tych
zaburzeń.
Wyod-
mowy
sków.
W procesie diagnozowania
otwartość
rologiem,
pracującymi
Chcąc
na
współpracę
foniatrą,
z
dzieckiem.
zaplanować
przebieg
pedagogiem,
konieczna jest
neu-
terapeutami
terapii,
do-
z
psychologiem,
rębniła
ona
ek pre
ywną,
recepcyjną
(percepcyj-
ną)
i
mie zaną
postać niedokształcenia
o
typie afazji.
Przyjmujemy
ten
podział,
mając
'wiado-
mość
zarówno
jego
ogólno'
ci,
jak i
użyteczno-
ści
we wstępnej diagnozie. Zjawi ka językowe,
występujące
w
różnych postaciach
cenia, analizujemy
językoznawczych.
Interesującą
zykoznawczego
próbę interpretacji
punktu
widzenia
afazji z
ję-
przedstawił
że
i opisujemy
ni dok
ztał-
w kategoriach
brać
odpowiednie
odpowiedniej
nia rozwoju
metody
i
dokonać
specyficzne
wyboru
edukacyj-
zaburze-
mia-
dla dziecka placówki
nej, należy
zróżnicować
nem
afatycznych
z
upośledzenia
konsekwencją
stycznych,
stymulacji
mowy i
języka
- określane
-
od
zaburzeń
umysłowego
niedosłuchu,
problemów
W praktyce
zaburzeń.
podejrzewać
wynikających
lub będących
auty-
zaburzeń
dyzartrii,
środowiska.
emocjonal-
nie jest to
dzie-
niedo-
R.
Jakobson. Odwołując
się
do dwuosiowej
or-
i
zakładając,
mogą
nych czy
wynikających
łatwe
zadanie,
ze
zbyt
ograniczonej
w wypadku
ganizacji systemu
językowego
w
każdym
znaku
językowym
zaburzeniu
szczególnie
ulec
dwa rodzaje układu: kombinacji i
selekcji,
wyodrębnił
on
dwa typy
afazji - afazję
kombi-
nacji
(styczności,
przyległości)
(podobień
twa,
i afazję selekcji
wykazy-
zaburzoną
języka,
ub tytucji). Jakobson
ci
z tzw.
pogranicza
k ztałcenie
Kiedy
więc
możemy
mowy
o
typie
afazji?
Przede
wszystkim
-
gdy
mowa dziecka
się
nie rozwija bądź rozwija
się w ograniczonym
zakre
ie,
a wyniki
badań p
ychologicznych
w
kazują na upośledzenie
niu
większym
kształcenie
umysłowe
niż lekkie. Zasadniczo
nie
w
stop-
niedo-
wał także poda bień rwo między
mułował
podstawowe
mową dorosłych
afatyków a
mową dziecka. Sfor-
prawa rozwoju
które
pozwalają spojrzeć
z
innej perspektywy na
problem diagnozowania i terapii
zaburzeń
mowy
u dzieci.
Wiele cennych
koznawczą
oraz interpretację
leźć w
artykułach
uwag, ułatwiających
języ-
analizę zaburzonej
mO\vy
dziecka,
mowy
o
typie
afazji
rozp
znaje
się
(w
zakresie
funk-
upośle-
bądź
z
pogranicza
u dzieci
z
normą intelektualną
cji niewerbalnych)
dzenia.
z
upośledzeniem
cji C
iekiedy może ono współwystępować
umysłowym w
stopniu
lekkim.
truktury lub funk-
pewnych faktów można
zna-
J
T. Kanii.
Również
propo-
po
obu
badania,
dorosłych
po łużyć temu
Je t
oczywi
te,
że zaburzenia
zycje M. Zarębiny, dotyczące
afatyków,
mogą z powodzeniem
celowi.
mogą u małego dziecka
spowodować
analizy
i opisu systemu językowego
zarówno zaburzenia
rozwoju mowy i języka, jak
i upo
śledzenie
rozwoju umysłowego.
\)
e wstępnej
diagnozie często trudno
oce-
nić, czy
obniżona
pierwotna
sprawność
umysłowa
jest
Diagnoza logopedyczna dzieci
ze pecyficz-
nyrni
zaburzeniami
procesem
afatycznych
złożonym
zawodzą
rozwoju mowy
i
języka
je
t
i
czę
to
długotrwałym.
do dzieci
.za
testowe metody badania
czy
wtórna w stosunku
do
zaburzeń
wskazują
na upośledzenie
umy-
mowy, chyba
że wyniki
badań psychologicznych
jednoznacznie
łowe w
stopniu znacznym
lub
umiarkowanym.
W
takim przypadku
z
izolowanym
nie mamy już do czynienia
deficytem językowym.
pogranicza
upośledzenia
w stopniu
lub
aszym
zdaniem,
w odniesieniu
(niewiele
jest ich w Polsce). Opowiadamy
talno-klinicznym.
pomysłowości,
wej
obserwacji
procedurą badawczą o charakterze
eksperymen-
Wymaga
ona od
badającego
elastyczno'
ci, zdolności
wnikli-
i ostrożnego
wyciągania wnio-
ytuacja się zmienia, gdy
dziecko
funkcjo-
nuje na poziomie
na poziomie
upośledzenia
lekkim,
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin