Ventum Air - Zjawisko oblodzenia w lotnictwie ogólnym.pdf

(946 KB) Pobierz
1
Kurs teoretyczny PPL (A)
Zjawisko oblodzenia w lotnictwie ogólnym
2
Spis treści:
1. Wstęp (str. 4)
2. Zagrożenie (str. 4)
3. Przyczyny (str. 5):
4. Formy oblodzenia (str. 6):
Profilowe, bryłowate, szron (str. 6)
Lód szklisty, lód matowy (str. 7)
Szadź (str. 8)
5. Intensywność oblodzenia (str. 8):
Oblodzenie słabe, średnie, silne (str. 8)
Objawy oblodzenia (str. 9)
6. Urządzenia przeciwoblodzeniowe i odladzające (str. 10):
Śmigło (str. 10)
Skrzydło i usterzenie (str. 11)
Przednia szyba (str. 12)
Rurka Pitota (str. 13)
7. Symptomy oblodzenia płatowca (str. 13)
8. Oblodzenie w układzie zasilania (str. 14)
9. Oblodzenie gaźnika (str. 15)
Miejsca powstania oblodzenia w gaźniku (str. 16)
Sposoby walki z oblodzeniem gaźnika (str. 17)
10. Lot w warunkach oblodzenia – Cessna 150/152 (str. 19)
Objawy oblodzenia (str. 19)
Przypadkowo napotkane oblodzenie w Cessna 150/152 (str. 19)
3
1. Wstęp
Zjawisko oblodzenia jest w ujęciu ogólnym procesem tworzenia się powłoki lodowej na
powierzchni samolotu, bądź w jego instalacjach. Oblodzenie wiąże się z dużym niebezpieczeństwem
dla lotnictwa ogólnego. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych w latach 1990-2000
(rysunku 1), pokazują, że aż 12% wszystkich wypadków lotniczych stanowią wypadki spowodowane
oblodzeniem. Oblodzenie płatowca to przede wszystkim osiadanie lodu na skrzydłach, usterzeniu,
łopatach śmigła i szybie przedniej. Stanowią około 40% wszystkich wypadków. Oblodzenie w układzie
zasilania dotyczy głównie oblodzenia gaźnika i stanowi 52% wypadków. Powstanie warstwy lodu na
ziemi wynika z nieoczyszczenia samolotu z oblodzenia i śniegu jeszcze przed startem samolotu.
Rys. 1.
Procentowy udział poszczególnych grup w ogólnej liczbie wypadków spowodowanych
oblodzeniem
2. Zagrożenie
Zjawisko oblodzenia może zagrozić bezpieczeństwu lotu głownie poprzez:
zmniejszenie siły nośnej i wystąpienie znacznych przyrostów oporu z powodu zmiany
charakteru opływu skrzydeł, łopat śmigła oraz usterzenia (możliwość blokowania sterów) itp.;
zmniejszenie mocy silnika, a nawet jego wyłączenie się z powodu oblodzenia gaźnika (wlotu
powietrza, dyszy, dyfuzora, przepustnicy) lub odpowietrzników zbiorników paliwa;
4
przyrost masy samolotu i zmianę położenia jego środka ciężkości, co ma decydujący wpływ
na wyważenie samolotu i jego pilotowanie, mogą również wystąpić drgania;
oblodzenie rurki Pitota, w tym także zatkanie otworów (dajników) ciśnienia statycznego, co w
efekcie doprowadzi do błędnych wskazań przyrządów ciśnieniowych;
osadzanie się lodu na antenach, co może pogorszyć prace urządzeń radiowych;
osadzanie się lodu na szybie przedniej, co powoduje ograniczenie widoczności.
3. Przyczyny
Wyróżnić tu można trzy podstawowe przyczyny tworzenia się powłoki lodowej:
bezpośrednie osiadanie kryształków lodu lub śniegu,
zamarzanie przechłodzonych kropelek pary lub deszczu przy zetknięciu się z powierzchnią
samolotu (jego elementów), krople wody mogą istnieć w stanie przechłodzonym nawet do
temperatury około – 42 °C,
sublimacja pary wodnej na powierzchni samolotu.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin