Akustyk #066.pdf

(292 KB) Pobierz
Akustyk #66 ­ If I Had You
"Akustyk"
Piotr Słapa
W tym miesiącu poznacie sylwetkę amerykańskiego wirtuoza gitary
fingerstyle ­ Rogera Hardina.
Muzyk ten ma na swoim koncie wiele prestiżowych nagród (m.in. National Thumbpicking Champion i I nternational Home of the
Legends Thumbpicking Champion) oraz regularne występy na festiwalowej scenie legendarnego festiwalu w Nashville ­ Chet
Atkins Appreciation Society. Styl gry Rogera bazuje na muzyce bluesowej oraz country. W jego grze słychać wpływy mistrzów
Cheta Atkinsa, Jerry’ego Reeda czy Hanka Garlanda. Roger dysponuje doskonałą techniką gry oraz świetnie aranżuje
rozrywkowe utwory na gitarę solową. Za chwilę zagramy fragment utworu "If I Had You" w znakomitej aranżacji Hardina.
Nie można załadować wtyczki.
Utwór zaliczamy do gatunku fingerstyle. Na jednym instrumencie zagramy partię basową, podkład oraz melodię. Kompozycja nie
należy do łatwych, skierowana jest raczej do zaawansowanych gitarzystów. Opalcowania są wymagające ­ szerokie
rozciągnięcia, częste stosowanie kciuka lewej ręki na gryfie. Utwór gramy pazurkiem na kciuk (thumbpick). W ostateczności
można też grać 
palcami
. Podział pracy prawej ręki typowy dla fingerstyle ­ kciuk odpowiedzialny jest za struny basowe E, A, D,
palec wskazujący za strunę G, środkowy za B, a serdeczny za wiolinową E. Palca środkowego używamy najczęściej, ponieważ
jego zadaniem jest prowadzenie melodii. Sposób ogrywania basów to 
typowy
 boom­chic (charakterystyczny dla stylu Cheta
Atkinsa). Polega on na naprzemiennym ogrywaniu strun basowych ­ najczęściej w schemacie A­D, E­D. A więc do dzieła!
Takty 1­4 to intro utworu. Ogrywamy tutaj cztery akordy, które najlepiej opalcować z użyciem kciuka lewej ręki do złapania
dźwięków basowych na strunie E. Przy pierwszym akordzie kciuk trzyma 1 próg struny basowej E, palec wskazujący 1 próg struny
B, środkowy 2 próg struny G, a serdeczny 3 próg struny D. Przy kolejnym akordzie nie musimy odrywać palca środkowego od
struny G. Przesuwamy go z 2 na 4 próg, palec wskazujący tworzy poprzeczkę barré na 3 progu strun D, G, B, a kciuk chwyta 4
próg struny basowej E. Poprzeczka barré używana jest także przy następnym akordzie (takt 2). Dokładamy do niej kciuk na 3 próg
struny basowej E. Dalej kciuk pozostaje w tym samym miejscu, palec wskazujący ląduje na 1 progu struny B, serdeczny na 3
progu struny G, a środkowy na 2 progu struny D. W ten 
sposób
 ograliśmy intro. Możemy je także opalcować, używając poprzeczki
barré zamiast kciuka lewej ręki. Takie rozwiązanie będzie bardziej wygodne dla osób, które mają szeroki gryf w instrumencie lub
ćwiczą na gitarze klasycznej.
Główny motyw utworu zaczyna się od ostatniego dźwięku w takcie 4 (2 próg struny G), który łapiemy palcem środkowym.
Opalcowanie akordu, który się pojawia na początku taktu 5, wygląda następująco: kciukiem trzymamy 1 próg struny basowej E,
małym palcem 3 próg struny G, a serdecznym 3 próg struny D. Gramy dwudźwięk złożony z 3 progu struny D oraz pustej struny B i
dokładamy 
palec
 wskazujący na 1 próg struny B. Dużym wyzwaniem będzie płynne przejście na kolejny akord w takcie.
Poświęćcie sporo uwagi temu fragmentowi. Palcem wskazującym łapiemy poprzeczkę barré na 3 progu struny A, D, G, B, E.
Palec serdeczny trzyma 5 próg struny wiolinowej E, a mały 6 próg struny B. Dalej trzymamy poprzeczkę barré, przesuwamy mały
palec z 6 na 5 próg struny B i dokładany palec środkowy na 4 próg struny wiolinowej E. Ostatni akord w takcie składa się z
poprzeczki barré na 3 progu, z palca serdecznego na 5 progu struny D i środkowego na 4 progu struny B. Akord w takcie 6
wymaga szerokiego rozciągnięcia lewej dłoni. Palec wskazujący tworzy poprzeczkę barré na 5 progu strun D, G, B, E. Palec
serdeczny ląduje na 8 progu struny A, a mały na 8 progu struny G.
W kolejnym kroku palcem środkowym chwytamy 7 próg struny D, a małym 9 próg struny B (trzymamy cały czas poprzeczkę barré
palcem wskazującym oraz 8 próg struny A palcem serdecznym). W takcie 7 czeka na nas kolejna poprzeczka. Wykonujemy ją
palcem wskazującym, chwytając 3 próg strun D, G, B, E. Mały palec ląduje na 6 progu struny basowej E i palcem serdecznym
robimy hammer­on z 3 na 5 próg struny G. Palec środkowy będzie odpowiedzialny za 5 i 4 próg struny wiolinowej E.
Przed nami jedno z najtrudniejszych opalcowań akordów w tym warsztacie (takt 8). Palec wskazujący chwyta 3 próg struny
wiolinowej E, mały 6 próg struny B, serdeczny 6 próg struny G, a środkowy 6 próg struny A. Dodatkowo palec środkowy będzie
przeskakiwać na 6 próg struny basowej E. W pierwszej połowie taktu 9 pojawia się akord, który graliśmy już wcześniej, więc
opalcowanie bez zmian (spójrzcie na początek 5 taktu). Kolejne trzy akordy możemy złapać, używając kciuka lewej ręki na gryfie,
lub przy pomocy poprzeczki barré. W pierwszym przypadku kciuk łapie dźwięk na strunie basowej E, a palec wskazujący chwyta
minipoprzeczkę barré na strunach D, G, B. Inna opcja to barré palcem wskazującym przez wszystkie struny. Akord z połowy taktu
10 łapiemy w następujący 
sposób
: palec środkowy chwyta 3 próg struny A, serdeczny 3 próg struny G, mały 3 próg struny B i
wskazujący 1 próg struny B. Następnie dokładamy palec wskazujący na 2 próg struny D, trzymając na swoich miejscach
pozostałe, aktualnie używane palce. Akord z taktu 11 opalcowujemy przy użyciu poprzeczki barré lub kciuka lewej ręki na gryfie.
Osobiście preferuję opcję drugą.
W takcie 12 pojawia się akord, który graliśmy wcześniej (2 połowa taktu drugiego). Przesuwamy go trzy razy o pół tonu w dół. W
taktach 13­16 motyw powtarza się. W takcie 16 zwróćcie uwagę na inne połączenie strun basowych z melodią. W drugiej połowie
taktu 17 mamy ciekawą zagrywkę z hammer­on i pull­off. Ozdobniki artykulacyjne wykonujemy małym palcem, trzymając palcem
wskazującym poprzeczkę barré. Takt 18 to akord ogrywany wcześniej, opalcowanie bez zmian. W drugiej połowie taktu 19
pojawia się nowy akord. Jego opalcowanie wygląda następująco: palec wskazujący chwyta poprzeczkę barré na 1 progu strun A,
D, G, B, E. Palec serdeczny ląduje na 3 progu struny D, a środkowy na 2 progu struny B. Ostatni akord w przykładzie również
pojawił się w kilku miejscach wcześniej (takt 11, pierwsza połowa taktu 19). Opalcujcie go z kciukiem lewej ręki lub poprzeczką
barré. Powodzenia w ćwiczeniu i do zobaczenia za miesiąc!
Zgłoś jeśli naruszono regulamin