Metal #120.pdf
(
333 KB
)
Pobierz
Metal #120 Riffy tercjowe
"Metal"
Sławomir Sobczak
W tym miesiącu zajmiemy się zagrywkami zbudowanymi jedynie na
dźwiękach oddalonych od siebie o interwał tercji, by w
ten
sposób
stworzyć coś, co bez problemu da się wykorzystać podczas
codziennej gry.
Nie da się ukryć, że praca z grupą dźwięków wybranych według pewnego wzorca to pewne ograniczenie. Jeśli decydujemy się
na to, aby wykorzystywać jedynie trzy dźwięki, to może okazać się, że wpadniemy w panikę, sądząc, że riffy staną się nudne.
Niepotrzebnie, ponieważ chwilowe ograniczenia są najczęściej doskonałym sposobem na odnalezienie nowych rozwiązań i dróg
zazwyczaj niedostrzegalnych w czasie codziennej gry. Aby zanadto nie utrudniać sprawy, postanowiłem dodać do riffów dźwięk
pustej struny E6, który można potraktować jako podstawę wszystkich zagrywek z tego warsztatu. Jeśli przyjrzycie się bliżej
poszczególnym przykładom, to zauważycie, że w kolejnych taktach często następuje transpozycja granego wcześniej motywu,
przez co riffy nie są nudne i wychodzą poza wspomniane wcześniej trzy dźwięki. Jeśli jednak wydzielimy pojedyncze takty, to
rzeczywiście okaże się, że pracujemy z tercjami, do których ewentualnie dodajemy dźwięk bazowy E na pustej strunie E6 po
prostu dla urozmaicenia i zwykłej wygody.
Osobom, które czytają Gitarzystę od dłuższego czasu, polecam zerknięcie do warsztatu zatytułowanego "Teraz tercja", który
pojawił się w maju 2008 roku.
Nie można załadować wtyczki.
Przykład 1 rozpoczyna się dźwiękiem pustej struny E6, jednak nie oznacza to, że jest on tu podstawą spoza zestawu dźwięków
zbudowanych w ramach postępu tercjowego. W takcie 1 mamy bowiem jedynie trzy dźwięki: E (na pustej strunie E6), G (na progu
3 struny E6) oraz B (na progu 2 struny A5). Do prymy E dodajemy tercję małą zgodnie z tym, co sugeruje budowa skali Emoll
(konkretnie jest to skala dorycka, ale o tym za chwilę), na której pracujemy, a następnie przechodzimy o tercję dużą do dźwięku B.
W ten
sposób
powstała prosta zagrywka zbudowana z trzech dźwięków oddalonych od siebie o interwał tercji. W takcie 3
transponujemy cały układ o jeden stopień w górę, przez co rozpoczynamy grę od dźwięku F#, który jest drugim stopniem skali.
Skoro mowa o skali, to nie stosujemy tu zwykłej skali molowej, lecz modus dorycki (również o molowym charakterze). Różni się
on od skali eolskiej (molowej) podwyższonym szóstym stopniem, którym w tym przypadku jest dźwięk C#. Patrząc na układ
dźwięków w oderwaniu od całego riffu, możemy powiedzieć, że mamy tu dokładnie tak samo jak w taktach 12 prymę (F# na
progu 2 struny E6), tercję (A na progu 5 struny E6) oraz kwintę (C# na progu 4 struny A5). Takt 4 jest zbudowany w identyczny
sposób, dlatego nie wymaga chyba wyjaśnienia. Jedynej trudności z nim związanej można upatrywać w konieczności szerszego
rozstawienia palców lewej ręki, co jest związane z dużą odległością pomiędzy dźwiękiem G na progu 3 struny E6 oraz B, który
został umieszczony na progu 7 tej samej struny.
Jak dotąd omówiłem jedynie konstrukcję harmoniczną riffu z przykładu 1, pora więc zająć się drugim ważnym jej aspektem, jakim
jest rytm. Jak widać w zapisie nutowym, pierwsze ćwiartki każdego z taktów są wypełnione czterema szesnastkami stanowiącymi
prymę. Następnie mamy serię ósemek, którymi są po kolei: pryma, tercja, kwinta (interwał wynikający z odległości do prymy, czyli
pomiędzy dźwiękami E i B), tercja i znowu pryma. W ten sposób na końcu pozostaje nam pauza ósemkowa, którą w zależności
od preferencji można równie dobrze pominąć poprzez przedłużenie ostatniego dźwięku o kolejną ósemkę.
Nie można załadować wtyczki.
Przykład 2 wprowadza już dźwięk dodatkowy E na pustej strunie E6, dlatego nie będziemy brać go pod uwagę podczas analizy
harmonicznej. Właściwe dźwięki zbudowane w postępie tercjowym to ACE oraz GBD. Pierwsza grupa występuje w całym
takcie 1 i częściowo w takcie 2, natomiast druga obejmuje mniej więcej drugą połowę taktu 2, cały takt 3 i początek taktu 4. Dzięki
takiemu nietypowemu podziałowi ról riff staje się ciekawszy i mniej sztampowy, ponieważ w zakończeniu każdej frazy nagle
zmieniamy kontekst harmoniczny, przygotowując słuchacza na to, co nastąpi w kolejnym takcie wraz z rozpoczęciem kolejnej
frazy.
W omawianym riffie intensywnie korzystamy z technik hammeron i pulloff. Najtrudniejszym fragmentem wymagającym sporej
sprawności w tym zakresie jest legato na dźwiękach G i B na progach kolejno 3 i 7 struny E6. Frazy grane zarówno w górę
(hammeron), jak i w dół (pulloff) wymagają dużej staranności. W drugiej ćwiartce każdego taktu znajdują się cztery dźwięki
połączone dwoma łukami legato (konkretnie jest to pulloff), przy których widnieje napis sugerujący zastosowanie delikatnego
tłumienia. Sugeruję to, ponieważ dźwięki grane bez kostkowania mają tendencję do szybkiego gaśnięcia podczas silnego
tłumienia prawą dłonią umieszczoną na mostku (P.M.), dlatego nie można przesadzać z tą techniką, w przeciwnym bowiem razie
nie wszystkie dźwięki byłyby wyraźnie słyszalne.
Nie można załadować wtyczki.
Przykład 3 to pewien wyjątek wśród wszystkich ćwiczeń z tego miesiąca, ponieważ mamy w nim dwudźwięki. Zgodnie z tematem
warsztatu są to oczywiście tercje. Wszystkie dźwięki to ósemki, z których te leżące na pustej strunie E6 są wytłumione.
Pamiętajcie, że to tylko tło będące uzupełnieniem właściwych motywów. Owe motywy to trzy dźwięki ułożone w porządku
tercjowym: CEG (takty 12) oraz BDF# (takty 34). Na początku taktu 1 mamy trzy tłumione ósemki E na pustej strunie E6,
następnie dwudźwięk (EG) grany na strunach D4 i A5, po chwili ponownie tłumiony dźwięk E, a później dwudźwięk CE na
strunach A5 i E6. Jak widać, częścią wspólną obydwóch dwudźwięków jest dźwięk E na progu 7 struny A5. W takcie 2 gramy
poszczególne składniki bez stosowania współbrzmień. W drugiej części riffu sytuacja się powtarza, z tym że tym razem gramy
o
stopień
niżej.
Nie można załadować wtyczki.
Przykład 4 składa się z dźwięku podstawowego E oraz z trzech nut ułożonych według porządku tercjowego (ACE). W taktach 2 i
3 gramy proste motywy zbudowane na tych trzech dźwiękach, z tym że grupujemy je w triole, co nadaje riffowi specyficzną
pulsację.
Plik z chomika:
The_Lavender_Ghost
Inne pliki z tego folderu:
Metal #120.pdf
(333 KB)
Metal #126.pdf
(327 KB)
Metal #122.pdf
(334 KB)
Metal #005.pdf
(363 KB)
Metal #126a.pdf
(323 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akustyk
Bas
Blues
Funky
Jazz
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin