Rock #108.pdf
(
332 KB
)
Pobierz
Rock #108 Trochę więcej o zmniejszonym
"Rock"
Piotr Szarna
Akord zmniejszony występuje w harmonii popularnych utworów
znacznie rzadziej, jednak wprowadza od razu zauważalną zmianę
klimatu. Jeśli zagłębimy się nieco bardziej w ten temat okaże się, że
zbudowanego na jego bazie czterodźwięku możemy użyć dużo szerzej
ogrywając nim znacznie większą ilość akordów.
Warsztat nie będzie zatem dotyczył stricte akordu zmniejszonego i sposobów jego ogrywania. Ten temat poruszaliśmy już trochę
wcześniej. Przypomnę tylko, że czterodźwięk tworzący akord zmniejszony składa się z następujących po sobie tercji małych
tworząc w rezultacie od prymy interwały tercji małej, kwinty zmniejszonej i septymy zmniejszonej (będącej enharmonicznie sekstą
wielką), co tłumaczy też jego nazwę. Akord taki ogrywamy właśnie arpeggio zmniejszonym lub najczęściej skalą cały tonpółton.
Jednak zastosowanie tego czterodźwięku jest znacznie szersze, zarówno przy ogrywaniu dominant, neoklasycznych progresji
powerchordów, jak i stojących akordów w klimatach fusionrock.
My pomówimy sobie dzisiaj o drugiej z opcji rozszerzając ją też o niełatwą, ale bardzo ciekawą skalę półtoncały ton, którą
rozbudujemy w trzeciej koncepcji w przyszłym miesiącu. Za podstawę posłuży nam podkład z ostatnich warsztatów
wykorzystujący powerchordy tworzące typowy neoklasyczny klimat. Z uwagi na wolne tempo przy nieco szybszych przebiegach
w zapisie występują wartości trzydziestek dwójek. Nie należy się tym przerażać, ponieważ są one ekwiwalentem standardowych
szesnastek w tempach z okolic 140 bpm. Nie najwolniej, ale o jakiejś zawrotnej prędkości mówić tu nie można.
Nie można załadować wtyczki.
Przykład 1 oparty jest w podkładzie na powerchordzie kwintowym E5, zmieniającym się na akord F5. Tworzy to prostą, popularną
progresję, tworzącą neoklasyczny klimat, do którego idealnie pasuje skala E frygijskiej dominantowa (E F G# A B C D), będąca
piątym modusem bazowej skali A moll harmonicznej. Jak pamiętamy w takim układzie możemy zagrać o pół tonu wyżej
czterodźwięk zmniejszony. Zaczynamy od drugiego
palca
na 7 progu struny A, grając nonę zmniejszoną F# i na kolejnej strunie
tercję wielką G# skali E frygijskiej dominantowej, które są tu najważniejszymi interwałami odpowiedzialnymi za klimat "neo". Dalej
gramy te same interwały zaczynając już na 7 progu od pierwszego palca, gdzie do tercji na 11 progu sięgamy palcem czwartym.
W połowie taktu przechodzimy przez dźwięk slide o pół tonu wyżej od prymy E i gramy wspomniany czterodźwięk zmniejszony F
zaczynając od 1 palca.
W takcie 2 widzimy dwa układy czterodźwięku zmniejszonego zaczynane od drugiej struny B (wypadający na strunie G dźwięk
grany jest 2 palcem) i później od pierwszej struny E (tu dźwięk 'wewnętrzny' na strunie B łapiemy palcem 3). Oba układy z uwagi
na powtarzające się odległości tercji małej możemy zawsze przesuwać dowolnie na gryfie o 3 półtony. Zwróćcie uwagę na
oznaczone kostkowanie, gdzie w obu kierunkach stosujemy technikę sweep. Druga i trzecia grupa triolowa po środkowym
połączeniu legato na 3 strunie może być zagrana zarówno kostką w górę, jak i w dół. Wybór zależy od uzyskanej i bardziej
pasującej nam motoryki. Od połowy 3 taktu występują dwa szybsze zejścia trzydziestodwójkowe po kolejnych, wybranych
układach arpeggia zmniejszonego. Gramy je wykorzystując kostkowanie pokazane w połowie taktu 2. Dalej schodzimy po
czterodźwięku zmniejszonym w układzie granym po dwa dźwięki na strunie i całość kończymy zejściem po pełnej skali frygijskiej
dominantowej E, zaczynającej się od 14 progu na strunie D.
Nie można załadować wtyczki.
W przykładzie 2 do tego samego podkładu stosujemy już nową skalę półtoncały ton, wprowadzającą do dominantowego
charakteru "neo" dodatkowe, mniej typowe składniki kojarzące się z klimatami alterowanymi. Skala ta ma identyczne dźwięki jak
skala cały tonpółton zaczynana pół tonu wyżej lub ton niżej. Skalę półtoncały z powodu tercji wielkiej i septymy małej (12b
2#34#567b) traktujemy jako skalę dominantową. Posiada ona alterowane nony (sekunda mała i zwiększona, będąca też
interwałem tercji małej), tercję wielką, kwartę zwiększoną i kwintę oraz sekstę i septymę małą, przez co użyć jej możemy zarówno
do akordu dominantowego jak i stojących akordów molowych. Ma ona bardzo oryginalne, jazzowe brzmienie ale najciekawsze
jest to, że w jej obrębie mieszczą się dwa czterodźwięki zmniejszone grane od prymy oraz pół tonu wyżej od sekundy małej.
Każdy z nich możemy zagrać jeszcze tercję małą wyżej co przy odpowiednim zastosowaniu pozwala uzyskać bardzo
interesująco brzmiące zestawienia dwóch układów arpeggio zmniejszonego.
Tym tematem zajmiemy się w przyszłym warsztacie. Najpierw zapoznajmy się z dźwiękami i brzmieniem samej skali półtoncały
ton. By zachować najbardziej znany układ palców 124 i 134 pomiędzy 10 a 11 progiem na strunie A gramy slide, podobnie
pomiędzy 11 i 12 progiem na strunie D. Zauważcie, że pierwsze cztery grane w górę grupy złożone są z 5 dźwięków, co pozwala
na uzyskanie ciekawszego przesuwania się akcentów. Od drugiej ćwierćnuty 2 taktu widzimy symetryczny układ progów 9, 10 i
12 na pierwszej i trzeciej strunie (palce 134) oraz 9, 11, 12 (palce 124) na strunie drugiej i czwartej (tu widoczne przy zmianie
taktów). Na razie polecam zapamiętać taki układ na gryfie kojarząc prymę E na 7 progu struny A, 9 progu struny G i 12 struny E.
Po podciągnięciu w takcie 3 schodzimy po pełnej skali granej od 1
palca
i prymy na 12 progu struny E. Dalej gramy niemal
identyczne zejścia jak w drugiej połowie 3 taktu z przykładu 1, stosując kostkowanie i sweep pokazany w takcie 2. Zauważcie, że
tu już zaczynamy przy tym samym podkładzie grać arpeggio zmniejszone od prymy. Brzmi może ono dosyć nietypowo w
porównaniu do czterodźwięku granego pół tonu wyżej, ale oba te arpeggia odpowiednio zestawione ze sobą, tworzące
jednocześnie skalę półton cały ton, dają bardzo ciekawe efekty przy ogrywaniu stojących akordów, zarówno dominantowych jak i
molowych, czym zajmiemy się za miesiąc.
Nie można załadować wtyczki.
Przykład 3 to pełna skala E półtoncały ton, grana w zasadzie w trzech pozycjach. Tu polecam dodatkową zabawę z
konsekwentnym zagraniem 5dźwiękowych grup nut aż do wysokiego dźwięku na 15 progu, dającą w rezultacie bardzo ciekawe
akcentowanie i poprzez legatowe połączenia nie mniej efektowną motorykę. Całość kończymy zejściem po skali na najwyższych
czterech strunach. Do zobaczenia w przyszłym miesiącu, gdzie połączymy sobie oba arpeggia zmniejszone.
Plik z chomika:
The_Lavender_Ghost
Inne pliki z tego folderu:
Rock 81-126.pdf
(5350 KB)
Rock #100.pdf
(331 KB)
Rock #093.pdf
(331 KB)
Rock #089.pdf
(349 KB)
Rock #095.pdf
(327 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akustyk
Bas
Blues
Funky
Jazz
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin