Czołg A12 Mk II Matilda CDL.pdf
(
32649 KB
)
Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika lądowa
BROŃ
1941
Pojazdy specjalne
Czołg z reflektorem Matilda CDL
A12 Mk II Matilda CDL
W
1933
roku w Stanach Zjedno-
czonych powstał Thoren Syndicate,
którego celem było opracowanie i wdro-
żenie do produkcji seryjnej nowego ro-
dzaju broni -
reflektora-szperacza
du-
żej mocy, który mógłby być używany
nocą na polu walki.
Latem
1937
roku pokaz reflekto-
ra przeprowadzono, na życzenie brytyj-
skiego Ministerstwa Wojny, na poligonie
w Salisbury Plain. Ministerstwo zamówi-
ło trzy komplety wyposażenia do dal-
szych prób, które jednak opóźniły się aż
do
czerwca 1940
roku. W tym samym
miesiącu Ministerstwo Wojny przejęło
kontrolę nad przedsięwzięciem i wydało
zgodę na produkcję
300
zestawów
oświetlenia przeznaczonych do zabu-
dowy w wieżach czołgowych. Ze wzglę-
du na tajemnicę całego programu czołgi
z reflektorami otrzymały kryptonim
Ca-
nal Defence Light
(CDL), mogącym
sugerować, że chodzi o instalację wykorzystywaną w obronie przeciwdesantowej wybrzeża. Pierwszymi czołgami wybra-
nymi do konwersji na wozy CDL były właśnie Matildy - przede wszystkim ze względu na grube opancerzenie. Na czołgi
CDL przebudowano zapewne między 100 a 200 Matild.
2
W wieżach CDL, w osobnym
przedziale po prawej stronie zainsta-
lowano lampę łukowa o światłości
8000000 kandeli.
Promienie światła z
lampy łukowej kierowane były syste-
mem luster o różnych krzywiznach do
pionowej szczeliny o wysokości 610
mm i szerokości 60 mm, przysłoniętej
pancerna żaluzją. Częstotliwością
otwierania i zamykania żaluzji sterował
operator,
korzystając z regulatora
ręcznego lub elektrycznego; ten ostat-
ni dawał dwie prędkości migotania
szperacza. Reflektor CDL dawał ośle-
piającą przeciwnika wiązkę światła
szerokości 300 m i wysokości 30 m
działającą na odległość 900 m. Odpo-
wiednie filtry wsuwane nad lampę łukową umożliwiały zmianę barwy, a migotanie powiększało dodatkowo efekt porażenia
wzroku. Czołgi atakowały w skomplikowanym szyku, który umożliwiał oświetlenie pozycji przeciwnika, a jednocześnie
pozostawiał strefy zmroku w których atakowała piechota. Energię elektryczną do lampy łukowej dostarczał generator
prądu stałego o mocy 10 kW, napędzany silnikiem czołgu. Czołgi Matilda CDL były także wyposażone w małe reflektory
do jazdy nocnej zamontowane z przodu kadłuba i oświetlające teren bezpośrednio przed czołgiem.
Lewą stronę wieży, za pancerną przegro-
dą, zajmował
operator
wymieniający przepalone
łuki węglowe i obsługujący karabin maszynowy
Besa kalibru 7,92 mm zabudowany w przedniej
ścianie. Drugim członkiem załogi czołgu Matilda
CDL był
kierowca,
który był równocześnie radio-
telegrafistą. Podczas prób pierwszych czołgów
Matilda CDL wystąpiły problemy z prawidłową
pracą generatora prądu stałego lampy łukowej.
Okazało się także, że dwuosobowa załoga nie
jest w stanie podołać wszystkim obowiązkom.
Boki wieży CDL tworzył odlew grubości 65
mm, połączony śrubami z płytą pancerną walco-
waną, zamykającą wieżę od góry. Znajdowały się
w nich także małe okrągłe drzwiczki pistoletowe z
przodu, które później wyeliminowano z produkcji, a w istniejących pojazdach zaspawano.
3
W
1941
roku powstały
dwie brygady czołgów CDL
na Wyspach Brytyjskich -
1.
i
35.,
wkrótce też sformowano
samodzielny pułk CDL w Afryce
-
42. RTR.
Brygady miały etatowo po trzy pułki, ale faktycznie tylko po dwa. W każdym
miały być
42 czołgi CDL
oraz
19 liniowych,
a także po
kilka Matild z 5-tonowymi dźwigami.
Te ostatnie miały służyć
do wzajemnej wymiany wież pomiędzy czołgami liniowymi i CDL. W latach
1941-1942
Matildy CDL stanowiły wyposaże-
nie
czterech
z pięciu istniejących wówczas
pułków czołgów CDL.
Wykorzystywane były jednak zapewne tylko do szko-
lenia - brak jest dostępnych informacji na temat ich bojowego użycia, choć nie można wykluczyć, że wzięły one udział w
działaniach w Afryce. Od
1943
roku Matildy były zastępowane przez
czołgi Grant CDL.
Plik z chomika:
jaciom2
Inne pliki z tego folderu:
Czołg mostowy Bruckenleger IV 1939.pdf
(17984 KB)
Czołg obserwacyjny artylerii Panzerbeobachtungswagen IV 1944.pdf
(9484 KB)
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda AMRA.pdf
(2232 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda Baron.pdf
(6783 KB)
Inne foldery tego chomika:
Amfibie
Ciągniki
Czołgi
Motocykle
Pojazdy dowodzenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin