Czołg A12 Mk II Matilda Frog-Murray.pdf

(14044 KB) Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika lądowa
BROŃ
1944
Pojazdy specjalne
Czołg z miotaczem ognia Matilda Frog/Murray
Flame-thrower tank Matilda Frog/Murray
Australijskim Matildom
przyszło brać udział w działa-
niach w niezwykle specyficznych
warunkach tropikalnej dżungli.
Charakter prowadzonych działań
spowodował, że australijskie
czołgi, które weszły u schyłku
wojny do działań na Nowej Gwi-
nei i innych wyspach Pacyfiku
poddane zostały szeregowi prze-
róbek. Dość udaną i efektywną
była
Matilda Frog,
czyli
czołg -
miotacz ognia.
Miotacze były
produkowane przez British Tubo
Mills (Australia) Pty Ltd.
Miotacz ognia był mon-
towany wewnątrz wieży, a jego
prądownica osłonięta była blaszaną rurą, tak aby przypominać
lufę 76 mm haubicy wersji CS. Czołg z zewnątrz był niemal nie-
rozpoznawalny od standardowego, wewnątrz jednak wprowa-
dzono poważne modyfikacje. Poza samym miotaczem oraz
zbiornikiem sprężonego powietrza, w wieży umieszczono zbior-
nik mieszanki zapalającej Gletrol o pojemności 250 litrów, dalszy
zbiornik o pojemności ponad 300 l montowano zamiast beczki z
paliwem z tyłu wozu, zaś 100 litrowy oraz cztery dalsze o podob-
nej pojemności założono także na zewnątrz, zamiast skrzynek
narzędziowych itp.
Ze względu na konieczność instalacji miotacza i zbiorni-
ków w wieży z załogi wyeliminowano celowniczego i ładownicze-
go. Załoga czołgu składała się z dowódcy oraz kierowcy pojazdu.
Dowódca
sam naprowadzał miotacz na cel i strzelał, a także obsługiwał karabin maszynowy kalibru 7,92 mm Besa, który
pozostawiono. Zasięg miotacza wynosił około 100 m i mógł on wykonywać strzały w interwale 30 sekund, niezbędnym na
doładowanie butli ze sprężonym powietrzem. Każdy strzał to około 30 litrów mieszanki zapalającej.
Matildy Frog,
których przebudowano
25
Matild II Mk IV i V, zostały użyte bojowo podczas walk na Borneo w
1945 roku, zapisując się z jak najlepszej strony walczących tam żołnierzy.
2
3
Matilda Murray
to
ulepszona wersja dwu-
miejscowego
czołgu-
miotacza ognia, również
opracowana przez Au-
stralijczyków. Ulepszono
szybkostrzelność poprzez
wykorzystanie do miotania
cieczy zapalającej gazów
prochowych z pironabo-
jów. Zrezygnowano ze
zbiornika
sprężonego
powietrza, natomiast po-
większono zbiornik cieczy
w kadłubie do ponad 700
l. Nowy miotacz prochowy
opracowała firma Murray
and Murray. W związku z
końcem wojny pojazdy nie
były użyte bojowo.
Czołg miotacz-ognia Matil-
da Frog
miał wiele wad, przede
wszystkim długi czas pomiędzy
strzałami oraz niewielki zapas mie-
szanki - załogi nie napełniały z reguły
zbiorników zewnętrznych wiedząc,
że procedura napełniania głównego
zbiornika jest kłopotliwa w warun-
kach bojowych. Wychodząc na prze-
ciw tym uwagom australijscy kon-
struktorzy opracowali kolejny typ
czołgu-miotacza ognia na bazie Ma-
tildy -
Matildę Murray.
Jej miotacz
ognia wykorzystywał do wyrzucania
mieszanki gazy prochowe z pirona-
bojów, co zwiększało szybkostrzel-
ność, a możliwość rezygnacji ze
zbiornika powietrza pozwoliła po-
większyć pojemność zbiornika mie-
szanki zapalającej do około 700 l.
Ciecz zapalająca o nazwie
Celetrol składała się z Aluminium Oleate (oleinianu glinu) zmieszanego z naftą lub olejem napędowym, stosowano też
mieszankę nafty i oleju napędowego. Skład mieszanki zapalającej nie był stały, bowiem zależał od warunków atmosfe-
rycznych (temperatury i wilgotności powietrza). Mieszanka była produkowana przez Fletcher Chemical Company w Mel-
bourne i zakłady Robert Corbet Pty Ltd w Sydney.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin