Noorduyn C-64 Norseman 1935.pdf

(9267 KB) Pobierz
KANADA
Technika lotnicza
BROŃ
1935
Samolot transportowy
Noorduyn C-64 Norseman
Dane taktyczno-techniczne
Typ:
samolot transportowy.
Data oblotu:
14 listopada 1935 roku.
Konstruktor:
Robert B.C. Noorduyn.
Producent:
Noorduyn Aircraft Ltd.
Lata produkcji:
1935-1959.
Wypro-
dukowano:
904 egzemplarze.
Kon-
strukcja:
metalowa.
Rozpiętość:
15,70 m.
Długość:
9,86 m.
Wyso-
kość:
3,07 m.
Powierzchnia nośna:
30,20 m
2
.
Masa własna:
1923 kg.
Masa startowa:
3357 kg (3420 kg z
pływakami).
Napęd:
1 tłokowy silnik
Pratt & Whitney R-1340-AN1 o mocy
600 KM (450 kW).
Prędkość przelo-
towa:
240 km/h.
Prędkość minimal-
na:
109 km/h.
Prędkość wznosze-
nia:
3,0 m/s.
Pułap:
5182 m.
Zasięg:
1500 km.
Załoga:
1 osoba.
Noorduyn
Norseman
to kana-
dyjski jednosilnikowy
samolot transportowy
przeznaczony do pra-
cy na nieutwardzo-
nych pasach starto-
wych. Samoloty Nor-
seman były eksplo-
atowane w 68 krajach
na całym świecie. Ze
względu na dużą od-
porność są używane
w trudnych warunkach
panujących na Antark-
tydzie i Arktyce.
2
Samolot został zapro-
jektowany przez Roberta B.C.
Noorduyn, który posiadał
duże doświadczenie z pracy
dla Fokkera, Bellanca Aircraft
Company i Pitcairn Aircraft
Company. Celem było stwo-
rzenie jednopłatowca, który
będzie umożliwiał swobodną
eksploatację w trudnych ka-
nadyjskich warunkach. Od
samego początku miał on
wymienne koła na narty lub
pływaki. Budowa umożliwiała
szybki załadunek i rozładunek
towarów, oraz pozwalała na
przewożenie
pasażerów.
Pierwszy oblot odbył się
14
listopada 1935
roku.
Jego produkcję uru-
chomiono w 1935 roku w
fabryce Noorduyn Aircraft Ltd.
Kolejne wersje różniły się od
siebie silnikami, jednak do
1940 roku zdołano sprzedać
jedynie 14 samolotów. Wy-
buch w 1939 II wojny świato-
wej przyniósł duże zamówie-
nia wojskowe. Samoloty słu-
żyły na wszystkich teatrach
wojennych, jak również zna-
lazły zastosowanie w rejonie
Grenlandii i Alaski.
Po wojnie prawa do
produkcji samolotu nabyła
firma Canadian Car and Fo-
undry, która stworzyła jego
cywilną wersję. Ostatni eg-
zemplarz został dostarczony
do klienta w dniu 19 stycznia
1959 roku. Ogółem wyprodu-
kowano
903
samoloty Nor-
seman w wersjach Mk I - Mk
V (plus jeden prototyp).
Wersje samolotu. Norseman Mk I
- prototypowy sa-
molot o numerze CF-AYO, został sprzedany do Dominion
Skyways Ltd. i rozbił się w 1952 roku.
Norseman Mk II
- jeden
samolot z mocniejszym silnikiem Pratt & Whitney R-1340 Wasp
SC-1 o mocy 450 kW, otrzymał numer CF-BAU.
Norseman Mk
III
- wyprodukowano 3 samoloty o numerach CF-AZA, CF-AZS
i CF-BAU.
Norseman Mk IV
-
w
1937 samolot otrzymał silnik
Pratt & Whitney Wasp S3H-1, wyprodukowano 12 egzempla-
rzy.
Norseman Mk IVW
-
wojskowa
wersja zmodyfikowana w
1939 dla potrzeb Royal Canadian Air Force, wyprodukowano 38 egzem-
plarzy.
Norseman YC-64A
- wojskowa wersja zmodyfikowana dla potrzeb
United States Army Air Forces do pracy w Arktyce.
Norseman C-64A
-
wojskowa
wersja zmodyfikowana w 1942 rokudla USAAF, z dodatkowymi
zbiornikami paliwa, wyprodukowano 749 egzemplarzy, później zmieniono
nazwę na
UC-64A. Norseman JA-1
-
trzy
samoloty UC-64A dostosowa-
ne do potrzeb US Navy.
Norseman C-64B
-
sześć
wodnosamolotów
używanych przez Korpus Inżynieryjny Armii Stanów Zjednoczonych.
Nor-
seman Mk V
-
cywilna
wersja wojskowego samolotu Norseman MK IV,
produkowana po wojnie.
Norseman Mk VI
-
wojskowa
wersja dla potrzeb
Royal Canadian Air Force, zamówienie anulowano.
Norseman Mk VII
-
wersja
z nowym silnikiem, wzmocnionym skrzy-
dłem i kadłubem, nie weszła do produkcji.
Noorduyn Norseman
użytkowany był m.in. w następujących krajach: Argentyna, Australia, Holandia, Izrael, Ka-
nada, Norwegia, USA, Szwecja, Wielka Brytania.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin