Junkers Ju-86R 1942.pdf

(8952 KB) Pobierz
NIEMCY
Technika lotnicza
BROŃ
1942
Wysokościowy samolot rozpoznawczy i bombowy
Junkers Ju-86R
Dane taktyczno-techniczne
Junkers Ju-86R. Typ:
wysokościo-
wy samolot bombowy i rozpoznawczy.
Roz-
piętość:
32,00 m.
Długość:
16,46 m.
Wy-
sokość:
4,08 m.
Powierzchnia nośna:
97,06 m
2
.
Rozstaw kół podwozia:
3,40 m.
Masa własna:
6780 kg.
Masa startowa:
11530 kg.
Napęd:
dwa silniki wysokoprężne
Junkers Jurno 207B-3 chłodzone wodą o
mocy startowej 1160 KM i mocy maksymal-
nej 750 KM na wysokości 12200 m.
Zapas
paliwa:
1917 l.
Prędkość maksymalna:
420 km/h.
Prędkość przelotowa:
380 km/h.
Czas wznoszenia na wysokość 12000 m:
1 godzina.
Pułap praktyczny:
14400 m.
Pułap teoretyczny:
15100 m.
Zasięg maksymalny:
1800 km.
Zasięg normal-
ny:
1100 km.
Zasięg bojowy z maksymalnym ładunkiem bomb:
760 km.
Prędkość lądowania:
84 km/h.
Uzbrojenie:
jeden zdalnie sterowany karabin maszynowy MG 17 kalibru 7,92 mm strzelający do tyłu z zapasem amunicji 300 sztuk
oraz cztery bomby 250 kg lub 16 bomb 50 kg.
Załoga:
2 osoby (pilot, radiotelegrafista-bombardier).
Dążąc do poprawy osiągów wysoko-
ściowych Junkers, na początku
1942
roku roz-
poczęto przebudowę niektórych Ju-86P na
wersję
Ju-86R.
Samoloty te otrzymały silniki
Jumo 207B-3
z powiększonymi sprężarkami
oraz instalacją wtrysku podtlenku azotu GM-1,
co zapewniało moc startową 1160 KM i utrzy-
manie mocy 750 KM na wysokości 12200 m.
Udoskonalone jednostki napędowe współpra-
cowały z nowym czterołopatowym śmigłem.
Jednocześnie rozpiętość skrzydeł zwiększono
do 32 m, w wyniku czego ich powierzchnia nośna wzrosła do 97,06 m
2
. Dzięki tym zmianom samolot mógł operować na
pułapie
14400
m, na którą to wysokość wznosił się równo godzinę. Na wersję
rozpoznawczą
Ju-86R-1 przebudowano
16
egzemplarzy
Ju-86P, na
bombowce Ju-86R-2
zaś
trzy
kolejne maszyny.
2
Eskadra
4./Aufklarungsgruppe ObdL używała
jednorazowo do
10 egzemplarzy Ju-
86R
i pojedynczego
Ju-86P-3.
Samo-
loty tej jednostki działały na obszarze
całej Europy bez strat własnych. W
styczniu 1943 roku eskadrę przemia-
nowano na 1. Wersuchsverband
ObdL.
W sumie pięciu Ju-86R uży-
wała utworzona pod koniec stycznia
1943 r. 1.(F)/100, która powstała z
przekształcenia
dotychczasowej
1.(F)/Aufklarungsgruppe
ObdL
i operowała na froncie wschodnim.
Zazwyczaj w jednostce tej znajdowały
się jednocześnie dwie takie maszyny,
a w trakcie działań stracono trzy, w
tym jedną na skutek przeciwdziałania
przeciwnika. Dwa ostatnie Ju-86R
zostały wycofane z linii w
marcu 1944
roku.
Od połowy
1942
roku kilku
Ju-86R używała stacjonująca na lot-
nisku Kastelli na Krecie eskadra
2.(F)/123, której zasadniczym wypo-
sażeniem były samoloty Ju-88D. Jed-
nostka ta prowadziła m.in. rozpozna-
nie w rejonie Kanału Sueskiego. 29 sierpnia w wyniku awarii silników utracono Ju-86R Wk Nr 5144 pilotowanego przez
Hptm. Helmuta Ramminga, który wodował około 100 km na południe od Krety. Załoga samolotu została uratowana przez
łódź latającą Do-24. Wcześniej samolot ten był atakowany przez myśliwiec Spitfire pilotowany przez P/O Gendersa, jed-
nak jego uzbrojenie pokładowe odmówiło posłuszeństwa po oddaniu krótkiej serii.
9 września został trafiony przez dwa Spitfire Ju-86R Wk Nr 5101. Brytyjskie myśliwce pilotowali P/O G. Genders i
P/O A. Gold, przy czym pierwszy z nich musiał ratować się skokiem na spadochronie po wyczerpaniu paliwa. Uszkodzo-
ny Ju-86R lądował awaryjnie w Bir-el-Abd w Afryce, na terenie kontrolowanym przez wojska niemieckie. Uszkodzenia
maszyny oszacowano na 60%, co równało się jej kasacji, dodatkowo w czasie październikowego odwrotu niemieckie
wojska zniszczyły wrak samolotu. Kolejnego wysokościowego Junkersa stracono 2 lipca 1943 roku, kiedy znad Aleksan-
drii nie powróciła załoga Lt. Stocka lecąca w Ju-86R (4U+IK) zespołowo zestrzelona przez cztery Spitfire.
W lipcu 1942 r. dwa Ju-86R dostały się do wydzielonego z 1./Versuchsverband ObdL klucza zwanego Hohen-
kampfkommando der Versuchsstelle fur Hohenfluge. Po pierwszych próbach obie maszyny (później dołączyły dwie kolej-
ne) przebazowano do Beauvais (stąd spotykane oznaczenie Hohenflugkommando Beauvais) z zadaniem prowadzenia
wypadów nad Wielką Brytanię. Pierwsze loty przeprowadzono 24 sierpnia, kiedy dwie maszyny zrzuciły pojedyncze bom-
by o masie 250 kg na Camberley i Southampton. Żaden z 15 poderwanych brytyjskich myśliwców nie zdołał przechwycić
wysokościowych intruzów. Już następnego dnia oba Ju-86R ponownie pojawiły się na angielskim niebie, tym razem spę-
dzając w nieprzyjacielskiej przestrzeni powietrznej ponad godzinę, krążąc w celu niepokojenia przeciwnika i w końcu
zrzucając bomby. 28 sierpnia Fw. Gotz zwolnił swoją bombę nad Bristolem. Spadła ona na ruchliwą ulicę w centrum mia-
sta, na której zostały zniszczone trzy brytyjskie piętrowe autobusy. Skutkowało to aż 48 ofiarami śmiertelnymi, 26 poważ-
nie i 30 lekko rannymi. W ciągu następnych dziesięciu dni Ju-86 wykonały jeszcze osiem ataków.
3
Czasami brytyjskie myśliwce zbliżały się do niemieckiego samolotu, ale nie były w stanie utrzymać wysokości na
tyle długo, aby przeprowadzić atak. Według Niemców najbliższy powodzenia był 6 września amerykański myśliwiec P-38
Lightning. Dopiero 12 września specjalnie przebudowany Spitfire IX, pilotowany przez P/O Emanuela Galitze ze Special
Service Flight, przechwycił Ju-86 pilotowanego przez Fw. Gotza. Niemiec dostrzegł lecącego wyżej Spitfire, odrzucił
bombę i zaczął się wznosić, by osiągnąć pułap niedostępny dla myśliwca. Pechowo lewe działko Spitfire zacięło się i
Junkers został trafiony tylko jednym 20 mm pociskiem w prawe skrzydło. Brytyjczyk starał się atakować ponownie, ale
sprytne uniki czynione przez Gotza uniemożliwiły mu trafienie. Co prawda jeden z silników Junkersa zaczął w końcu tra-
cić moc, ale ponieważ samoloty zbliżyły się już do francuskiego wybrzeża, Galitze musiał porzucić swoją niedoszłą ofiarę.
Jak się okazało, była to walka stoczona na największej wysokości w trakcie całej drugiej wojny światowej.
Udane przechwycenie wystarczyło jednak, aby Niemcy zawiesili wysokościowe bombardowania. W sumie Ju-86R
zrzuciły na Anglię czternaście bomb, z tego jedynie ów ładunek zrzucony nad Bristolem wyrządził poważne szkody. We
wrześniu 1942 roku jednostkę przemianowano na 14./KG-6, a na początku 1943 roku na 6./Aufklarungsgruppe 123, by w
lutym powtórnie włączyć ją w skład Versuchsverband ObdL.
W styczniu 1944 r. Luftwaffe posiadała pięć samolotów Ju-86P i osiem Ju-86R, a we wrześniu już tylko jednego
Ju-86P i cztery Ju-86R. Pod koniec 1944 r. jeden egzemplarz Ju-86R znalazł się w 3.(F)/Aufklarungsgruppe 33.
Ostatnią wersją rozwojową był
Ju-86R-3.
Ten samolot nie został nawet zrealizowany w postaci prototypu. Ju-
86R-3 miał być napędzany dwoma silnikami Jumo-208 o mocy startowej 1500 KM i mocy trwałej na wysokości 12100-
15100 metrów 1100 KM pozwalającymi na osiągnięcie pułapu do 15900 metrów. Silnik Jumo-208 miał być wyposażony w
dodatkową sprężarkę napędzaną silnikiem rzędowym Daimler-Benz DB-605T w kadłubie. Po przerwaniu prac nad silni-
kami Jumo-208 nie prowadzono też dalszych prac nad Ju-86R-3.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin