ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE - wykład I.docx

(35 KB) Pobierz

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE (CK)

24.10.2015r.

 

Zaliczenie: obecność, aktywność, egzamin

 

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE

·         Proces informacyjno-decyzyjny (wspomagany funkcjami planowania, organizacji, motywacji i kontroli), którego celem jest rozstrzyganie o kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa, o jego przetrwaniu i rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań otoczenia i węzłowych czynników własnego potencjału wytwórczego

Definicje strategii:

  1. Strategia – stworzenie podstawy do określenia misji i celów organizacji służących realizacji polityk i programów strategicznych oraz metod niezbędnych do wdrożenia strategii umożliwiającej osiągnięcie celów (Steiner i Miner, 1977)
  2. Strategia – wzorce dla potoku działań lub decyzji (Mindzberg i M.C. Hugh, 1985)
  3. Strategia – „kompletny plan”, który określa, jakie wybory decyzyjne będą podejmowali gracze każdej możliwej do przewidzenia sytuacji (von Neuman i Morgenstern, 1944)
  4. Strategia – sposób osiągania celów organizacyjnych (Hatten, 1974)
  5. Strategia – wzorzec lub plan, który integruje w zwartą całość główne cele organizacji, polityki i sekwencji działań. Dobrze sformułowana strategia pomaga uzyskiwać i alokować unikalne zasoby, co umożliwia przyjęcie postawy opierającej się na wewnętrznych kompetencjach i mankamentach, antycypować zmiany w otoczeniu i brać pod uwagę posunięcia podejmowane przez inteligentnych oponentów (Quinn, 1988)
  6. Strategia – ustalenie długookresowych podstawowych celów przedsiębiorstwa i określenie kursu działań oraz alokacji zasobów niezbędnych do realizacji tych celów (Chandler, 1962)
  7. Strategia – plan lub podjęte działania w celu pomnożenia aspiracji w osiągnięciu zamierzonych celów (Miller i Dess, 1996)
  8. Strategia – istota wszystkich wcześniejszych podejść do strategii polega na założeniu, że są one wynikiem decyzji będących pewnym wyborem strategicznym, uwzględniającym powiązania między atutami i słabościami organizacji oraz szansami i zagrożeniami występującymi w jej otoczeniu.

 

Zarządzanie strategiczne definicje:

  1. Zarządzanie strategiczne – polega na podejmowaniu decyzji w sprawie przyszłych kierunków działania oraz na implementacji tych definicji. Zgodnie z powyższym w zarządzaniu strategicznym można wyróżnić dwie fazy: planowania strategicznego oraz implementację strategiczną.

 

Etapy planowania strategicznego:

  1. Definiowanie filozofii i misji organizacji.
  2. Ustalenie długo i krótkoterminowych celów, odpowiednio do przyjętej misji
  3. Wybór strategii, na podstawie określonych kryteriów efektywności, stosowanie do założonych celów organizacyjnych.

 

Implementacja strategii ukierunkowana jest na:

  1. Rozwój oraz adaptację struktury organizacyjnej do wybranej strategii
  2. Utrzymanie lub wprowadzenie niezbędnych funkcji do działalności firmy, aby przyjęta strategia została skutecznie zrealizowana.
  3. Monitoring efektywności poszczególnych etapów wdrażania strategii

 

Przez zarządzanie strategiczne będziemy rozumieć taką koncepcję zarządzania, która opiera się na wartościach charakterystycznych dla orientacji globalnej (B. Wawrzyniak 1989).

 

Zarządzanie strategiczne to decyzje i działania związane z opracowaniem i realizacją planów, stosowanie do założonych celów przedsiębiorstwa. Do szczególnych zadań zarządzania strategicznego należy:

  1. Sformułowanie misji przedsiębiorstwa, zawierającej szeroką deklarację zamierzeń
  2. Rozwój profilu firmy w aspekcie jej zdolności rozwojowej i uwarunkowań wewnętrznych
  3. Badanie otoczenia w kontekście czynników determinujących pozycję strategiczną i konkurencyjną przedsiębiorstwa
  4. Ocena opcji strategicznych firmy ze względu na dysponowane zasoby i wymogi otoczenia
  5. Dostosowanie najbardziej pożądanych opcji strategicznych do przyjętej misji
  6. Ustalenie celów perspektywicznych i opracowanie wersji rozwiniętej podstawowych strategii zarządzania przedsiębiorstwem o skorelowanych z najkorzystniejszymi opcjami strategicznymi
  7. Sformułowanie szczegółowych celów rocznych i strategii krótkoterminowych, stosowanie do wybranych strategii podstawowych
  8. Implementacja wybranych strategii (budżetowanie i alokacja zasobów, podział)

 

Cechy charakterystyczne skutecznej strategii:

·         Wskazywanie innym porywającego celu

·         Kojarzenie atutów organizacji z szansami wynikającymi z uwarunkowań

·         Wykorzystanie aktualnego sukcesu, a jednocześnie badanie nowych możliwości

·         Intensywniejsze generowanie niż wykorzystanie zasobów

·         koordynowanie i wskazywanie działań

·         reagowanie na nowe uwarunkowania, jakie pojawiają się z biegiem czasu

 

Dlaczego sukcesy i porażki innych organizacji są istotne? – różnice wyników kształtują oczekiwanie interesariuszy

 

Wybory strategiczne – zamierzone działania, które dążą do osiągnięcia pewnego celu.

 

Graficzna definicja strategii:

 

 


Wymiary strategii i cel istnienia organizacji:

Kontekst strategiczny
czynniki warunkujące działania w obszarze strategii

Deklaracja wizji:

·         przedstawia panujący obraz docelowego kształtu firmy lub jej osiągnięć

·         definicja wizji – „zdolność myślenia o przyszłości w sposób charakteryzujący się kreatywnością lub mądrością”

·         wizja strategii tym bardziej skupia się na porównującym obrazie tego, czym zajmuje się dana organizacja i dlaczego

 

Deklaracja misji:

·         są bardziej konkretne niż wizja i wskazuje jakie działania będą podejmowane, przez kogo, w jaki sposób, dla kogo i po co.

 

Strategia – podsumowanie

·         jest zdecydowanie narzędziem komunikacji

·         stratedzy muszą dopilnować, aby odpowiednie osoby znały cel ich organizacji i sposób jego osiągania

·         aspekty strategii należy jasno przekazać sprzedawcom, klientom, menedżerom i pozostałym pracownikom

·         w przypadku typowej firmy należy poinformować także radę nadzorczą, dostawców, partnerów, udziałowców i ewentualnie inwestorów  Venture Capital

·         w organizacjach komercyjnych, jak GOOGLE, nad wizją i misją zastanawiają się nie tylko stratedzy

·         o strategii równie dobrze mogą myśleć poszczególne osoby starające się realizować własne cele, podobnie jak grupy, organizacje non profit, sieci, państwa narodowe i inne podmioty

·         znajomość wszystkich elementów strategii jest potrzebna niewielu osobom i rozgłaszanie szczegółów nie zawsze jest dobrym pomysłem

Zgłoś jeśli naruszono regulamin