ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE (CK)
24.10.2015r.
Zaliczenie: obecność, aktywność, egzamin
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE
· Proces informacyjno-decyzyjny (wspomagany funkcjami planowania, organizacji, motywacji i kontroli), którego celem jest rozstrzyganie o kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa, o jego przetrwaniu i rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań otoczenia i węzłowych czynników własnego potencjału wytwórczego
Definicje strategii:
Zarządzanie strategiczne definicje:
Etapy planowania strategicznego:
Implementacja strategii ukierunkowana jest na:
Przez zarządzanie strategiczne będziemy rozumieć taką koncepcję zarządzania, która opiera się na wartościach charakterystycznych dla orientacji globalnej (B. Wawrzyniak 1989).
Zarządzanie strategiczne to decyzje i działania związane z opracowaniem i realizacją planów, stosowanie do założonych celów przedsiębiorstwa. Do szczególnych zadań zarządzania strategicznego należy:
Cechy charakterystyczne skutecznej strategii:
· Wskazywanie innym porywającego celu
· Kojarzenie atutów organizacji z szansami wynikającymi z uwarunkowań
· Wykorzystanie aktualnego sukcesu, a jednocześnie badanie nowych możliwości
· Intensywniejsze generowanie niż wykorzystanie zasobów
· koordynowanie i wskazywanie działań
· reagowanie na nowe uwarunkowania, jakie pojawiają się z biegiem czasu
Dlaczego sukcesy i porażki innych organizacji są istotne? – różnice wyników kształtują oczekiwanie interesariuszy
Wybory strategiczne – zamierzone działania, które dążą do osiągnięcia pewnego celu.
Graficzna definicja strategii:
Wymiary strategii i cel istnienia organizacji:
Kontekst strategicznyczynniki warunkujące działania w obszarze strategii
Deklaracja wizji:
· przedstawia panujący obraz docelowego kształtu firmy lub jej osiągnięć
· definicja wizji – „zdolność myślenia o przyszłości w sposób charakteryzujący się kreatywnością lub mądrością”
· wizja strategii tym bardziej skupia się na porównującym obrazie tego, czym zajmuje się dana organizacja i dlaczego
Deklaracja misji:
· są bardziej konkretne niż wizja i wskazuje jakie działania będą podejmowane, przez kogo, w jaki sposób, dla kogo i po co.
Strategia – podsumowanie
· jest zdecydowanie narzędziem komunikacji
· stratedzy muszą dopilnować, aby odpowiednie osoby znały cel ich organizacji i sposób jego osiągania
· aspekty strategii należy jasno przekazać sprzedawcom, klientom, menedżerom i pozostałym pracownikom
· w przypadku typowej firmy należy poinformować także radę nadzorczą, dostawców, partnerów, udziałowców i ewentualnie inwestorów Venture Capital
· w organizacjach komercyjnych, jak GOOGLE, nad wizją i misją zastanawiają się nie tylko stratedzy
· o strategii równie dobrze mogą myśleć poszczególne osoby starające się realizować własne cele, podobnie jak grupy, organizacje non profit, sieci, państwa narodowe i inne podmioty
· znajomość wszystkich elementów strategii jest potrzebna niewielu osobom i rozgłaszanie szczegółów nie zawsze jest dobrym pomysłem
Himezarippa