WM_2013_5_.pdf

(16683 KB) Pobierz
Patronat medialny
Śladami Trzech Króli
11 stycznia 2014 roku, godzina 10.30
poznańska Bazylika Archikatedralna
Organizatorzy – Stowarzyszenie na Rzecz Efektywnych Metod Umuzykalniania
EMU, Stowarzyszenie Pedagogów NATAN, wspierani przez Caritas Archidiece-
zji Poznańskiej i Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu – zapraszają
do wspólnego kolędowania na flażoletach. Po raz 18 w poznańskiej bazylice
zabrzmią chóry flecików polskich w przepięknych kolędach. W roku bieżącym
wykonane zostaną:
Anioł pasterzom mówił, Mizerna cicha stajenka, Gdy się Chrystus
rodzi, W żłobie leży, Lulajże, Jezuniu, Gdy śliczna Panna, Jezusa Narodzonego wszyscy
witamy, Wśród nocnej ciszy, Pójdźmy wszyscy do stajenki.
Zorganizowane grupy można zgłaszać do końca 2013 roku telefonicznie pod nu-
merem 61 817 35 12 oraz e-mailowo – lwjkwietrzynski@poczta.onet.pl.
Każdy uczestnik otrzyma bezpłatnie specjalnie wydany na tę okazję śpiewnik
z polskimi kolędami, tabulaturą flażoletową i funkcjami gitarowymi.
W numerze
k
ultura
m
ariusz
D
ubaj
Witold Lutosławski – nauczyciel i mistrz
4
10
16
19
27
31
38
44
50
54
69
77
80
83
P
olecamy
r
afał
c
iesielski
Choć na chwilę być znów dzieckiem…
Witolda Lutosławskiego piosenki dla dzieci
r
afał
r
ozmus
Inspiracje kolędowe w twórczości
Witolda Lutosławskiego
m
ateriały metoDyczne
a
gnieszka
s
ołtysik
Projekt
Witold Lutosławski
– kompozytor wielowarstwowy
r
enata
s
tęPień
-H
uPtyś
Pan od muzyki, która zawsze będzie z wami
– audycja słowno-muzyczna
k
atarzyna
j
akóbczak
-D
rążek
Dwa razy Lutosławski
– propozycja zajęć muzycznych dla klasy 5
j
ustyna
g
órska
-g
uzik
Witold Lutosławski i jego twórczość
– scenariusz lekcji dla klasy 6
W dziale
Kultura
zamieszczamy kilka arty-
kułów na temat Witolda Lutosławskiego. Gorąco po-
lecamy esej Mariusza Dubaja, w  którym autor wspo-
mina swoje wielostronne kontakty z  Mistrzem i  jego
wpływ na twórczość własną. Bardzo interesujące są
również teksty Rafała Ciesielskiego oraz Rafała Roz-
musa analizujące twórczość dziecięcą i  kolędową
Lutosławskiego.
Proponujemy Państwu także scenariusze
zajęć, projektów i inscenizacji opracowanych na naszą
prośbę przez nauczycieli muzyki i  metodyków, które
bazują na muzyce W. Lutosławskiego. Prezentowane
propozycje szczególny nacisk kładą na trzy elementy
twórczości autora
Małej suity
– inspiracje muzyką ludo-
wą, piosenki pisane specjalnie dla dzieci oraz zagad-
nienia dodekafonii i aleatoryzmu – w każdym jednak
przypadku mamy do czynienia z bardzo indywidual-
nym, twórczym podejściem do prezentowanych za-
gadnień.
razem kilka przepięknych opracowań kolęd Luto-
sławskiego na głos z fortepianem. Mamy nadzieję, że
chociażby tymi utworami uda się Państwu przekonać
uczniów o  pięknie ukrytym w  wysublimowanej har-
monice i melodyce Lutosławskiego i zachęcić do po-
znania innych jego utworów.
4–18
a
gata
k
ruPa
Muzyka ludowa w twórczości Witolda
Lutosławskiego
– scenariusz zajęć dla klasy 6
19–53
m
agDalena
f
itz
Muzyka żałobna Witolda Lutosławskiego
jako przykład muzyki atonalnej i dodekafonicznej
– scenariusz zajęć dla klasy 6
m
aria
g
órska
Szczęście zależy od nas samych
– jasełka 2013
z
e śWiata
c
ees van
l
oon
, g
erarD van
o
mmeren
Muziek… Spelenderwijs
– Muzyka… bez trudu
(2)
86–92
W dodatku muzycznym publikujemy tym
n
aDieżDa
o
rlova
Geografia Moskwy w piosence
m
iluše
o
bešlová
Reedukacja głosu
– współczesny trend w kształceniu głosu
r
ecenzje
– k
ronika
j
oanna
k
oWalik
Lutosławski nie tylko dla dorosłych.
Rozmowa z Bogumiłą Tarasiewicz o płycie
Witold Lutosławski. Piosenki dla dzieci
W
krótce
Najbliższy numer zdominuje postać Karola Szyma-
nowskiego. Przedstawimy w  nim m.in. najciekawsze
prace z ogólnopolskiego konkursu na scenariusz zajęć
dla ucznia
Szymanowski 2013.
Za to rok 2014 przepeł-
niony będzie wątkami muzyki tradycyjnej. Postaramy
się wykazać, że jest to muzyka sama w sobie niezmier-
nie interesująca i w dodatku w bardzo atrakcyjny spo-
sób można wprowadzić ją do przestrzeni edukacyjnej.
86
88
90
2
D
oDatek muzyczny
A cóż z tą Dzieciną
Hej, weselmy się
Dziecina mała
Wychowanie Muzyczne
5 2013
http://www.wychmuz.pl
5
2013
PL ISSN 2084-8935 INDEKS 381616 Cena 12,00 zł
Od redakcji
20-718 Lublin, aleja Kraśnicka 2a
tel. 601 395 404
Rada redakcyjna:
Andrzej Białkowski, Zbigniew Ciechan,
Ewa Hoffman-Lipska, Gabriela Klauza,
Zofia Konaszkiewicz (przewodnicząca),
Maria Manturzewska, Maria Przychodzińska,
Wiesława A. Sacher,
Barbara Smoleńska-Zielińska,
Małgorzata Suświłło
Redaktor naczelny:
Mirosław Grusiewicz
Redakcja:
Piotr Baron
Rafał Ciesielski
Łukasz Jemioła
Romualda Ławrowska
Anna G. Piotrowska
Jan Roguz
Rafał Rozmus
Malina Sarnowska
Agnieszka Sołtysik
Sekretariat redakcji:
Halina Koszowska-Kot
(redakcja@wychmuz.pl)
Opracowanie redakcyjne i korekta:
Ewa Jachimek
Projekt okładki:
Edyta Lisek
Skład i łamanie:
Tomasz Gąska (www.tomekgaska.pl)
Druk:
Petit SK, Lublin, ul. Tokarska 13
Nakład: 800 egz.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa
Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Z
pewnością niełatwo jest przekonać kogoś do określonej muzyki –
sprawić, aby szczerze ją polubił. Zastanawiam się, co musiałoby się
stać, żebym zaczął słuchać np. country, disco polo, reggae, hard rocku
czy heavy metalu – czy to w ogóle jest możliwe? Droga do akceptacji, a może
z czasem i zachwytu, biegnie niewątpliwie przez poznanie danego zjawiska,
a za to z jednej strony odpowiada szkoła, z drugiej zaś służą temu przed-
sięwzięcia związane z wielkimi wydarzenia, na których skupiamy uwagę.
Wydarzeniami muzycznymi mijającego już roku są przede wszystkim
obchody 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego, ale i 80. urodzin
Krzysztofa Pendereckiego oraz związane z tym ostatnim jubileuszem otwar-
cie Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach. Tym samym rok 2013
upływa pod znakiem polskiej muzyki współczesnej. Choć w  pewnych
kręgach cieszy się ona najwyższym uznaniem, to w opinii większości wciąż
pozostaje elitarna. Zarówno młodzieży, jak i większości społeczeństwa
wychowanego na wzorcach postmodernizmu nie kojarzy się ze współcze-
snością, lecz z tradycją. Jest zbyt przemyślana i dogłębna, wymaga skupienia
i zaangażowania. Obaj wspomniani twórcy to w powszechnej świadomości
swego rodzaju celebryci – większość osób wie bowiem, że są to najwybitniej-
sze osobistości muzyki polskiej i światowej drugiej połowy XX wieku, mało
kto jednak potrafi powiedzieć dlaczego. Niewielu też rozumie ich sztukę.
Czy Rok Lutosławskiego choć trochę zmienił tę sytuację? Sporo się
wydarzyło. Odbyły się dziesiątki koncertów, starannie przygotowanych
i opracowanych, w których istotnymi elementami były odpowiednie prze-
strzenie dla dźwięku, angażowanie nowoczesnych technologii, łączenie
muzyki z elementami wizualizacyjnymi i interakcyjnymi (np. instalacja
interaktywna
LutoScratch,
projekt
Kilka kroków do Lutosławskiego).
Wiele
też z tych koncertów połączonych było z działaniami i projektami edukacyj-
nymi (np.
Lutofonie, Lutofuzje, Lutuschool).
Podsumowując ten rok, choć w skromnym wymiarze, my również
dołączamy się do działań mających na celu przybliżenie postaci i muzyki
Witolda Lutosławskiego. Oddajemy Państwu do rąk numer wypełniony
bogactwem myśli i pomysłów dydaktycznych związanych z osobą nasze-
go najwybitniejszego kompozytora od czasów Szymanowskiego. Mamy
nadzieję, że pomogą one przybliżyć młodemu pokoleniu jego twórczość,
a może nawet obudzą zachwyt dla tego rodzaju muzyki.
Mirosław Grusiewicz
http://www.wychmuz.pl
Wychowanie Muzyczne
5 2013
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin