godzina-dziennie-z-web-analytics.-stworz-dobra-strategie-e-marketingowa- helion.pdf

(8957 KB) Pobierz
Ocena heurystyczna .....................................................................................................90
Przeprowadzanie oceny heurystycznej ..........................................................................................91
Zalety stosowania oceny heurystycznej ........................................................................................93
Na co nale y zwróciÊ uwagÚ ........................................................................................................94
Wizyty w siedzibie klienta ............................................................................................94
Przeprowadzanie wizyty w siedzibie klienta .................................................................................95
Zalety wizyt w siedzibie klienta ...................................................................................................97
Na co nale y zwróciÊ uwagÚ ........................................................................................................97
Ankiety (kwestionariusze) ............................................................................................97
Ankiety wy wietlane w witrynie ..................................................................................................98
Ankiety przesyïane po wizycie .....................................................................................................99
Tworzenie i przeprowadzanie ankiety ..........................................................................................99
Zalety stosowania ankiet ...........................................................................................................103
Na co nale y zwróciÊ uwagÚ ......................................................................................................104
12
SPIS TRE¥CI
Podsumowanie ...........................................................................................................106
Rozdział 4. Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych .... 109
Koncentracja na kliencie ............................................................................................110
Odpowiedzi na pytania biznesowe ..............................................................................113
Reguïa 10/90 .............................................................................................................115
Zatrudnianie doskonaïych analityków internetowych .................................................119
Okre lanie optymalnej struktury organizacyjnej i obowiÈzków ...................................128
Centralizacja ..............................................................................................................................131
Decentralizacja ..........................................................................................................................131
Scentralizowana decentralizacja .................................................................................................132
Rozdział 5. Podstawy analizy danych internetowych ............................................... 133
Zbieranie danych — dzienniki sieciowe czy znaczniki JavaScript? ..............................134
Oddzielenie procesu udostÚpniania danych od ich zbierania .......................................................135
Rodzaj i rozmiar danych ............................................................................................................135
Innowacje ..................................................................................................................................136
Integracja ..................................................................................................................................136
Wybór optymalnego narzÚdzia do analizy danych internetowych ...............................137
Dawny sposób ...........................................................................................................................137
Nowy sposób .............................................................................................................................138
Okre lanie jako ci danych ze strumieni klikniÚÊ .........................................................143
Stosowanie najlepszych praktyk ..................................................................................148
Oznaczanie wszystkich stron .....................................................................................................149
Znaczniki nale y umieszczaÊ na koñcu (na pierwszym miejscu trzeba stawiaÊ klienta!) ..............150
Nale y u ywaÊ znaczników wewnÈtrzwierszowych ....................................................................150
Okre lanie definicji niepowtarzalnej strony ................................................................................150
Inteligentne u ywanie plików cookie .........................................................................................151
UwzglÚdnienie problemów z kodowaniem odno ników .............................................................152
Nale y uwzglÚdniÊ przekierowania ............................................................................................153
Walidacja zebranych danych .....................................................................................................156
Prawidïowe rejestrowanie operacji w witrynach bogatych w multimedia ....................................157
Trzypoziomowy test „i co z tego?” ..............................................................................157
Kluczowy wska nik wydajno ci: procent wracajÈcych u ytkowników ........................................158
Kluczowy wska nik wydajno ci: gïówne strony wyj ciowe .........................................................159
Kluczowy wska nik wydajno ci: wspóïczynnik konwersji dla najczÚ ciej szukanych sïów ...........159
Rozdział 6. Miesiąc 1. Zgłębianie najważniejszych zagadnień
z obszaru analizy danych internetowych ................................................ 161
Tydzieñ 1. Przygotowania do zrozumienia podstaw ....................................................162
Poniedziaïek i wtorek: adresy URL ............................................................................................163
¥roda: parametry adresów URL .................................................................................................164
Czwartek i piÈtek: pliki cookie ..................................................................................................165
Tydzieñ 2. Powrót do podstawowych miar .................................................................168
Poniedziaïek: odwiedziny i u ytkownicy ....................................................................................168
Wtorek i roda: czas w witrynie .................................................................................................172
Czwartek i piÈtek: liczba wy wietleñ stron .................................................................................176
13
SPIS TRE¥CI
Tydzieñ 3. Poznawanie standardowych raportów .......................................................179
Poniedziaïek i wtorek: wspóïczynnik odrzuceñ ..........................................................................179
Od rody do piÈtku: odno niki wej ciowe — ródïa i szukane wyra enia ...................................182
Tydzieñ 4. Korzystanie z raportów na temat nawigacji i poziomu zawarto ci witryny ......187
Poniedziaïek i wtorek: listy stron — najczÚ ciej oglÈdanych, wej ciowych i wyj ciowych ...........187
¥roda: najpopularniejsze punkty docelowe (odno niki wyj ciowe) ..............................................192
Czwartek i piÈtek: nakïadki na witryny (mapy czÚstotliwo ci klikniÚÊ) ......................................194
Rozdział 7. Miesiąc 2. Analiza danych internetowych — szybki start ......................... 201
Wymagania wstÚpne i ramy .......................................................................................202
Tydzieñ 1. Tworzenie podstawowych raportów ..........................................................202
Poniedziaïek: najpopularniejsze ródïowe adresy URL i najpopularniejsze szukane wyra enia ....204
Wtorek: popularno Ê zawarto ci witryny i wizyty na stronie gïównej .........................................206
¥roda i czwartek: czÚstotliwo Ê klikniÚÊ (nakïadki na witryny) ...................................................208
PiÈtek: wspóïczynnik odrzuceñ witryny .....................................................................................209
Witryna sklepu internetowego — szybki start ...........................................................210
Tydzieñ 2. Pomiar skutków dziaïañ firmy ..................................................................................211
Tydzieñ 3. Ocena wyników na podstawie celów oraz pomiar skuteczno ci marketingowej
i zadowolenia klientów ...........................................................................................................214
Witryna pomocy technicznej — szybki start ..............................................................218
Tydzieñ 2. Wchodzenie w rolÚ klienta i pomiar wpïywu witryny na tradycyjne kanaïy .................. 219
Tydzieñ 3. Pomiar sukcesu na podstawie gïosu lub ocen klientów na poziomie witryny i stron ...... 223
Pomiar blogów — szybki start ...................................................................................226
Tydzieñ 2. PrzezwyciÚ anie zïo ono ci w celu pomiaru podstaw przy u yciu nowych miar .........226
Tydzieñ 3. Konkurencyjny punkt odniesienia oraz pomiar kosztów i zwrotu z inwestycji ...........229
Tydzieñ 4. Refleksje i podsumowanie .........................................................................233
Rozdział 8. Miesiąc 3. Analiza w obszarze wyszukiwania
— wyszukiwanie wewnętrzne, SEO i PPC ............................................. 235
Tydzieñ 1. Analiza wyszukiwania wewnÚtrznego w witrynie ......................................236
Poniedziaïek: poznawanie warto ci wyszukiwania wewnÚtrznego ...............................................236
Wtorek: wykrywanie trendów w wyszukiwaniu wewnÚtrznym ..................................................241
¥roda: analiza czÚstotliwo ci klikniÚÊ za pomocÈ nakïadki na witrynÚ ........................................242
Czwartek: pomiar efektywno ci wyników wyszukiwania ............................................................243
PiÈtek: pomiar skutków zwiÈzanych z wyszukiwaniem wewnÚtrznym .......................................244
Tydzieñ 2. RozpoczÚcie optymalizacji witryny pod kÈtem wyszukiwarek ....................245
Poniedziaïek: zrozumienie wpïywu odno ników i ich optymalizacja ...........................................247
Wtorek: odno niki do publikacji prasowych i witryn spoïeczno ciowych ....................................247
¥roda i czwartek: optymalizacja znaczników i zawarto ci na stronach ........................................248
PiÈtek: dodawanie wskazówek na potrzeby robotów wyszukujÈcych ..........................................249
Tydzieñ 3. Pomiar skutków SEO ................................................................................250
14
SPIS TRE¥CI
Poniedziaïek: sprawdzanie poziomu zindeksowania witryny .......................................................250
Wtorek: ledzenie odno ników wej ciowych i najpopularniejszych szukanych sïów ....................251
¥roda: oddzielenie naturalnych odno ników wej ciowych od PPC ..............................................254
Czwartek: pomiar warto ci naturalnych odno ników wej ciowych .............................................255
PiÈtek: pomiar wpïywu optymalizacji na najpopularniejsze strony .............................................255
Tydzieñ 4. Analiza skuteczno ci kampanii PPC ..........................................................257
Poniedziaïek: podstawy PPC .....................................................................................................258
Wtorek: pomiar wska ników zwiÈzanych z ofertami ..................................................................259
¥roda: definiowanie kluczowych miar wpïywajÈcych na wyniki firmy ........................................260
Czwartek: pomiar liczby niepowtarzalnych u ytkowników ........................................................260
PiÈtek: najlepsze praktyki tworzenia raportów na temat PPC ....................................................261
Rozdział 9. Miesiąc 4. Pomiar marketingu e-mailowego i wielokanałowego ............... 263
Tydzieñ 1. Podstawy (i nie tylko) marketingu e-mailowego ........................................264
Poniedziaïek: podstawy marketingu e-mailowego ......................................................................264
Wtorek i roda: pomiar podstawowych wska ników dotyczÈcych odpowiedzi ............................265
Czwartek i piÈtek: pomiar skutków ...........................................................................................266
Tydzieñ 2. Marketing e-mailowy — zaawansowana obserwacja skutków ...................267
Poniedziaïek i wtorek: pomiar efektywno ci witryny ..................................................................267
¥roda: unikanie puïapek w analizie kampanii e-mailowych ........................................................268
Czwartek i piÈtek: integracja kampanii e-mailowej
z narzÚdziem do analizy danych internetowych .......................................................................269
Tygodnie 3. i 4. Marketing wielokanaïowy — ledzenie skutków i analiza .................270
Tydzieñ 3. Wprowadzenie do marketingu wielokanaïowego
i ledzenie tradycyjnych kampanii skoncentrowanych na internecie ........................................270
Tydzieñ 4. ¥ledzenie i analizowanie marketingu wielokanaïowego .............................................275
Rozdział 10. Miesiąc 5. Eksperymenty i testy związane z witryną
— osiąganie znaczących skutków dzięki uwzględnianiu opinii klientów ..... 283
Tygodnie 1. i 2. Po co testowaÊ i jakie sÈ mo liwo ci? ................................................284
Tydzieñ 1. Przygotowania i testy A/B ........................................................................................284
Tydzieñ 2. Poza testy A/B .........................................................................................................289
Tydzieñ 3. Co testowaÊ? Konkretne mo liwo ci i pomysïy .........................................296
Poniedziaïek: testowanie wa nych stron i wezwañ do dziaïania ..................................................296
Wtorek: koncentracja na ruchu z wyszukiwarek ........................................................................298
¥roda: testowanie tre ci i materiaïów .........................................................................................298
Czwartek: testy cen i promocji ...................................................................................................299
PiÈtek: testowanie kampanii marketingu bezpo redniego ..........................................................299
Tydzieñ 4. Tworzenie doskonaïego programu eksperymentów i testów ......................300
Poniedziaïek: hipotezy i okre lanie celów ...................................................................................301
Wtorek: testy i walidacja pod kÈtem wielu celów ......................................................................303
¥roda: przechodzenie od testów prostych do zïo onych i rado Ê z pracy .....................................304
Czwartek: koncentracja na wiedzy eksperckiej i propagowaniu testów .......................................305
PiÈtek: wdra anie dwóch kluczowych elementów ka dego programu testów .............................306
15
SPIS TRE¥CI
Rozdział 11. Miesiąc 6. Trzy sekrety praktycznej analizy danych internetowych ............ 311
Tydzieñ 1. Wykorzystanie punktów odniesienia i celów
do motywowania do dziaïañ ....................................................................................312
Poniedziaïek i wtorek: znaczenie punktów odniesienia i ustalania celów .....................................312
¥roda: wykorzystywanie zewnÚtrznych punktów odniesienia .....................................................314
Czwartek: wykorzystywanie wewnÚtrznych punktów odniesienia ..............................................317
PiÈtek: zachÚcanie i ustalanie celów ...........................................................................................320
Tydzieñ 2. Opracowywanie skutecznych raportów podsumowujÈcych dla zarzÈdu .....323
Poniedziaïek: udostÚpnianie kontekstu — punkty odniesienia, segmenty i trendy .....................324
Wtorek: wyodrÚbnianie kilku kluczowych miar .........................................................................326
¥roda: nie poprzestawaj na miarach — doïÈcz te wnioski .........................................................327
Czwartek: ograniczanie raportu podsumowujÈcego do jednej strony ..........................................328
PiÈtek: wyglÈd ma znaczenie .....................................................................................................329
Tydzieñ 3. Stosowanie najlepszych praktyk w tworzeniu skutecznych programów
opartych na raportach podsumowujÈcych ................................................................330
Poniedziaïek: wybór miar zgodnych z modelem Trinity pod kÈtem dalekiej perspektyw ............330
Wtorek: tworzenie istotnych raportów podsumowujÈcych .........................................................333
¥roda: jedna miara — jeden wïa ciciel .......................................................................................334
Czwartek: od sïów do czynów ....................................................................................................334
PiÈtek: pomiar skuteczno ci raportów podsumowujÈcych ..........................................................336
Tydzieñ 4. Stosowanie podej cia Six Sigma i doskonaïo ci procesu
w analizie danych internetowych .............................................................................336
Poniedziaïek: wszystko jest procesem ........................................................................................337
Od wtorku do czwartku: stosowanie procesu DMAIC ...............................................................342
PiÈtek: analiza zdobytej wiedzy .................................................................................................346
Zgłoś jeśli naruszono regulamin