Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer III 1944.pdf
(
5204 KB
)
Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
1944
Wozy zabezpieczenia technicznego
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer III
Bergepanzer III
Dane taktyczno-techniczne Bergepanzer III
Typ:
wóz pogotowia technicznego i pojazd ewakuacyjny.
Lata produkcji:
1944-1945.
Wyprodukowano:
176 sztuk.
Długość:
6,28 m.
Szerokość:
2,95 m.
Wysokość:
2,45 m.
Masa bojowa:
19000 kg.
Opancerzenie:
16-50 mm.
Trakcja:
gąsienicowa.
Napęd:
dwunastocylindrowy, górnozaworowy silnik gaźnikowy chłodzony
cieczą, w układzie V (kąt rozwarcia bloków cylindrów wynosił 60°)
typu Maybach HL 120 TRM, o mocy 300 KM.
Pojemność zbiorni-
ków paliwa:
320 l.
Transmisja:
mechaniczna, 6 biegów do przodu,
jeden wsteczny.
Prędkość:
na drodze 40 km/h, w terenie 15 km/h.
Zasięg:
droga 155 km, teren 95 km.
Pokonywanie przeszkód:
ściany 60 cm, brody 80 cm, rowy (okopy) 2,3 m, stoki o nachyleniu
do 30°.
Wyposażenie:
radiostacja FuG-5.
Uzbrojenie:
2 karabiny
maszynowe MG 34 kal. 7,92 mm (zapas amunicji 600 sztuk).
Zało-
ga:
3 osoby (dowódca, kierowca-mechanik i mechanik).
Na początku
1944
roku zaczęły powstawać pierwsze wozy
zabezpieczenia technicznego oparte na podwoziach czołgu śred-
niego PzKpfw III. Wstępne testy pojazdu odbyły się w marcu na
poligonie w Kummersdorf. 7 kwietnia 1944 roku Adolf Hitler wydał
rozkaz przebudowywania wszystkich wycofywanych ze służby ma-
szyn tego rodzaju na wozy zabezpieczenia technicznego zwane
Bergepanzer III. Do ich budowy wykorzystywano różne wersje
czołgu. Modyfikacja, podobnie jak w innych przypadkach, polegała
głównie na usunięciu wieży, a w zamian niej montażu dużej skrzyni
ładunkowej o wymiarach 2,45 m długości, 2,3 m szerokości oraz
około 0,5 m wysokości. Posiadała metalową ramę, a jej dno i boki
wykonano z drewna. Skrzynia służyła do przewozu sprzętu po-
mocnego przy holowaniu i naprawie uszkodzonych pojazdów takiego jak haki holownicze, ramię wysięgnika dźwigu,
zblocza itp. Wóz wyposażono w żuraw o nośności 1000 kg. Co ciekawe pojazd o nr. podwozia 74104 wyposażono w
wyciągarkę typu Bergeanker, ciągniętą na specjalnej przyczepce Sonder Anhanger 40. Urządzenie to składało się z me-
chanizmu blokowego mocowanego po obu stronach Bergepanzer III oraz zębów służących do kotwiczenia (unierucho-
mienia) pojazdu w czasie wyciągania uszkodzonego czołgu czy działa szturmowego. Wyciągarka pracując na pierwszym
biegu silnika, zdolna była wydobyć pojazd o masie od 10 do 15 t.
Opisywane pojazdy uzbrojono w jeden lub dwa
karabiny maszynowe MG-34 kalibru 7,92 mm z zapasem
600 sztuk amunicji. Jeden z nich, tak jak w czołgu PzKpfw
III znajdował się w jarzmie kulistym z przodu pojazdu. Ma-
sa wozu wynosiła 20000 kg, długość 5,52 m, szerokość
2,97 m, natomiast wysokość wraz ze skrzynią 2,40 m.
Bergepanzer III, jak w przypadku wielu innych czołgów i
dział samobieżnych, napędzał silnik Maybach HL 120
TRM, który pozwolił rozpędzić wóz do maksymalnej pręd-
kości 42 km/h. Średnia prędkość w terenie wynosiła 12-15
km/h. Pojazd wyposażono w 320-litrowy zbiornik paliwa,
co pozwalało na przejechanie poza drogą dystansu około
95 km. Załogę stanowiły dwie osoby: dowódca i mechanik-
kierowca, czasami zabierano dodatkowego mechanika.
Z zamówionych 240 pojazdów, do końca wojny na Bergepanzer III zdołano przebudować 176 podwozi. Pomiędzy
marcem a październikiem 1944 roku powstało 167 pojazdów, z czego w samym maju przebudowano 43 sztuki. Pozostałe
dziewięć pojazdów złożono pomiędzy styczniem a marcem 1945 roku. Pojazdy tego rodzaju przydzielano głównie do
jednostek wyposażonych w działa samobieżne Sturmgeschutz III i IV. Bergepanzery III były przydzielane do jednostek
dział szturmowych StuG III i StuG IV oraz niektórych batalionów pancernych. Przykładowo w lutym 1945 roku w 1. DPanc
SS Leibstandarte SS Adolf Hitler było 5 wozów Bergepanzer III.
W arsenale Panzerwaffe według raportu z 15 stycznia 1945 roku 63 Bergepanzer III znajdowały się na stanie 58.
Dywizji Piechoty oraz w kilku dywizjach Grenadierów Ludowych, 37 sztuk służyło w 24 dywizjach pancernych i dywizjach
grenadierów pancernych, pięć sztuk w pięciu brygadach dział szturmowych, siedem w pięciu dywizjonach niszczycieli
czołgów oraz po jednym w kompani warsztatowej i zapasowym dywizjonie pancernym znajdujących się w dyspozycji
naczelnego dowództwa wojsk lądowych.
Bergepanzer III ratowały z opresji czołgi i ich załogi unieru-
chomione na polu walki. Mimo swoich ewidentnych zalet, dziś pozo-
stają w cieniu klasycznych wozów bojowych, zwłaszcza słynnych
Panter i Tygrysów. Jednak gdyby nie Bergepanzer, których załogi
wkładały olbrzymi wysiłek, by ratować z opresji swych pierwszolinio-
wych towarzyszy, wiele pojazdów Panzerwaffe zostałoby bezpowrot-
nie utraconych, nawet mimo odniesienia niewielkich uszkodzeń czy z
powodu błahych awarii. O tym jak ważną rolę dla wszelkich dysponu-
jących różnego rodzaju pojazdami jednostek odgrywa, zaplecze
warsztatowe, pamięta się i dziś. Rozwiązania zastosowane w nie-
mieckich wozach zabezpieczenia technicznego spotkać można także
we współczesnych pojazdach tego typu.
Prawdopodobnie wszystkie Bergepanzer, tak jak i czołgi,
skonstruowane do końca 1942 roku malowane były według instrukcji
z 18 lutego 1943 roku instrukcją Heeres Mitelungen Nummer 181 kolorem bazowym, który nanoszono zarówno na nowo
wyprodukowane Bergepanzer, jak i już będące w służbie, stał się piaskowoszary, określany jako Dunkelgelb lub Wehr-
macht Olive. Uzupełniano go zazwyczaj dwubarwnym kamuflażem, składającym się z koloru oliwkowozielonego i brązo-
wego. Wzór zależał od inwencji malującego. Jak wynika z analizy archiwalnych fotografii, niektóre maszyny wysyłano do
walki pokryte tylko farbą podstawową. Niektóre, od sierpnia 1944 roku, pokrywano nowym wzorem malowania z wykorzy-
staniem zmienionej kombinacji kolorów. Dotychczas stosowany oliwkowozielony zastąpiono odcieniem ciemniejszym, a
kolor brązowy nasycono ceglastą czerwienią. Zdarzały się również pojazdy malowane nietypowo, zwłaszcza pod koniec II
wojny światowej.
Plik z chomika:
jaciom2
Inne pliki z tego folderu:
Czołg mostowy Bruckenleger IV 1939.pdf
(17984 KB)
Czołg obserwacyjny artylerii Panzerbeobachtungswagen IV 1944.pdf
(9484 KB)
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda AMRA.pdf
(2232 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda Baron.pdf
(6783 KB)
Inne foldery tego chomika:
Amfibie
Ciągniki
Czołgi
Motocykle
Pojazdy dowodzenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin