Czołg PzKpfw II Ausf. c 1937.pdf

(16888 KB) Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
Czołgi
1937
Czołg lekki PzKpfw II Ausf. c
Panzerkampfwagen II Ausf. c
Dane taktyczno-techniczne PzKpfw II Ausf. c
Typ:
czołg lekki.
Lata pro-
dukcji:
1937-1938. Wyprodukowa-
no: 175 sztuk.
Długość:
4,81 m.
Szerokość:
2,22 m.
Wysokość:
1,99 m.
Masa bojowa:
8900 kg.
Opancerzenie:
5-14,5 mm.
Trakcja:
gąsienicowa.
Napęd:
sześciocylin-
drowy, rzędowy, gaźnikowy, górno-
zaworowy, czterosuwowy, chłodzo-
ny cieczą silnik Maybach HL 62
TRM o mocy 140 KM.
Transmisja:
mechaniczna, ZF Aphon SSG45, 6
biegów do przodu i 1 wsteczny.
Podwozie:
połączone ramą nośną
trzy wózki po dwa koła nośne, górna
krawędź gąsienic podtrzymywana
przez trzy koła, resory ćwierćeliptyczne.
Rozstaw gąsienic:
1,78 m.
Szerokość
gąsienicy:
30 cm.
Ilość ogniw gąsieni-
cy:
108.
Nacisk na grunt:
0,56 kg/cm
2
.
Paliwo:
benzyna.
Pojemność zbiorni-
ków paliwa:
170 l (dwa zbiorniki o po-
jemności 102 i 68 l).
Zużycie paliwa na
100 km:
140 l w terenie i 90 l na drodze.
Zasięg:
125 km w terenie i 190 km na
drodze.
Prędkość maksymalna:
40
km/h na drodze.
Promień skrętu:
4,8 m.
Łączność:
radiostacja krótkofalowa FuG
5 o mocy 15 W i odbiornik FuG 2,
Przy-
rządy celownicze:
teleskopowy celownik
optyczny Zeiss TZF 4 o 2,5 krotnym po-
większeniu.
Pokonywanie przeszkód:
wzniesienia 30°, ściany 63 cm, rowy 1,8
m, brody 0,92 m.
Uzbrojenie:
działko
KwK 30 kalibru 20 mm (z zapasem 180 naboi), karabin maszynowy 7,92 mm MG-34 (zapas 2250 naboi).
Załoga:
3 oso-
by (dowódca-celowniczy, ładowniczy-radiotelegrafista, mechanik-kierowca).
2
Mimo licznych zmian i
modernizacji czołgów wersji
PzKpfw II Ausf. a i b, nadal nie w
pełni spełniały one założenia.
Zbyt awaryjne podwozia i mało
skuteczny system resorowania
zmusił do zaprojektowania i
skonstruowania całkowicie od-
miennego, nowego typu podwo-
zia, które zastosowano w kolej-
nej wersji rozwojowej - 3 LaS
100 -
PzKpfw II Ausf. c
(21101-
22000 oraz 22001-23000). Nowe
zawieszenie składało się z pięciu
kół o większej średnicy zawie-
szonych niezależnie na półreso-
rze eliptycznym, który był moco-
wany do wanny kadłuba. Zwięk-
szono liczbę kół podtrzymują-
cych do czterech. Zmodyfikowa-
no koła napędowe i napinające
zwiększając ich średnicę. Nowe
zawieszenie poprawiło zdolność
pokonywania przeszkód tereno-
wych oraz właściwości biegów
ZF Aphon SSG46, silnik gaźni-
kowy Maybach HL 62 TRM
(zmodyfikowany silnik HL 62 TR,
stosowany w czołgach Ausf. b) o
mocy 103 kW (140 KM) przy
2600 obr/min i o pojemności
skokowej 6234 cm
3
, nowy typ
szczelin obserwacyjnych kierow-
cy, radiostację ultrakrótkofalową
(dotąd stosowano krótkofalowe).
Modyfikacje te skutkowały wzro-
stem masy czołgu do 8900 kg.
Uzbrojeniem
głównym
czołgów PzKpfw II Ausf. c było
działko automatyczne
20 mm
KwK 30 L/55 kalibru 20 mm
umieszczone w sześciokątnej
obrotowej, wieży zbudowanej z
płyt pancernych przyspawanych
do szkieletu z kątowników stalo-
wych. Umieszczona niesymetrycznie (po lewej stronie kadłuba) wieża obracana była przy pomocy dwóch ręcznych mani-
pulatorów. Działko KwK 30 było czołgową wersją działka przeciwlotniczego Flak 30. Amunicja umieszczona była w 10-cio
pociskowych magazynkach bębnowych. Zapas amunicji wynosił 180 pocisków (podczas wojny zwiększono do 320 sztuk).
W wieży obok działka umieszczony był karabin maszynowy Rheinmetall-Borsig
MG 34 kalibru 7,92 mm
z zapasem
amunicji 1425 naboi (od 1940 roku 2100 sztuk) w bębnach po 75 sztuk. W płaszczyźnie pionowej lufa działka mogła
przemieszczać się w zakresie od -9,5° do +20°.
Pierwszym
silnikiem
zastosowanym w czołgach PzKpfw II był sześciocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą sil-
nik gaźnikowy, Maybach HL 57TR o mocy 130 KM i pojemności skokowej 5698 cm
3
. W PzKpfw II Ausf. c zastosowano
silnik Maybach HL 62 TRM i rozrusznik Bosch RJJK 130/12-1500. Wszystkie te modele posiadały sprzęgło suche dwu-
tarczowe, układ olejowy zamknięty, gaźnik Solex 40 JFF II, pompę paliwową typu Pallas Nr 62601. Skrzynia biegów ZF
Aphon SSG45 umożliwiała jazdę z 6 biegami do przodu i jednym wstecznym. Paliwo (etylina 76) znajdowało się w dwóch
zbiornikach (102 l i 68 l).
Łączność radiową między pododdziałami zapewniały czołgom PzKpfw II radiostacje nadawczo-odbiorcze FuG 5
o zasięgu do 5 km przy nadawaniu w czasie postoju (fonia) i 9 km w czasie marszu (klucz). W skład radiostacji wchodził
10-cio watowy nadajnik typu c i odbiornik FuG 2 typ e. Częstotliwość pracy radiostacji mieściła się w zakresie fal ultra-
krótkich w paśmie 27,20-33,30 MHz.
Wyposażenie dodatkowe składało się z narzędzi saperskich (oskard, siekiera, łom i łopata) mocowanych do za-
czepów na błotnikach, dwóch gaśnic śniegowych lub pianowych, ręcznej pompy paliwowej (przepompowywanie paliwa z
beczek do kanistrów lub zbiorników paliwa), części zapasowych przewożonych w metalowych zasobnikach umieszczo-
nych na błotnikach. Zapasowe ogniwa gąsienic przewożono na zaczepach montowanych na płycie czołowej i na wieży.
Dodatkowe koło nośne mocowane było na płycie czołowej. Karnistry z paliwem (w Afryce także z wodą) mocowane były
na błotnikach i płycie silnika.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin