IPET - Mariusz W - KL III Igu - Kopia.doc

(125 KB) Pobierz
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY

 

 

 

 

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY

NA III ETAP EDUKACYJNY

DLA  MARIUSZA W.

KL. III GU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cz. I Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia

Etap edukacji: III

Klasa : I – III gu

Nr orzeczenia PPP 101/13/14.

 

Rodzaj  niepełnosprawności: Upośledzenie umysłowe znacznego stopnia, uczeń                                                                        

                                                            słabosłyszący – niepełnosprawność sprzężona.

 

 

Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:

Nauka wg form i metod dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia                                                  z niepełnosprawnością sprzężoną ( upośledzenie umysłowe w stopniu znacznym, uczeń słabosłyszący) realizowana w szkole specjalnej.

1. Wzbogacać wiedzę o najbliższym środowisku społeczno – przyrodniczym.                                    2. Kształtować zaradność w podstawowych sytuacjach społecznych.                                            3. Usprawniać mowę.                                                                                                                                                4. Zachować konsekwencję w egzekwowaniu wykonywania poleceń.                                      5. Redukować zachowania niepożądane (nagrody i kary społeczne).

Proponowane kształcenie oraz formy i metody pracy odpowiadają potrzebom psychofizycznym chłopca, mogą polepszyć ogólne funkcjonowanie Mariusza, szczególnie                       w obszarze społeczno-emocjonalnym.

Diagnoza szkoły( charakterystyka ucznia, obserwacje własne, wywiad z rodzicami lub opiekunem prawnym, wywiad środowiskowy):

 

              W zakresie podstawowych czynności samoobsługowych chłopiec jest samodzielny. Uczeń zna nazwy przedmiotów, reaguje na własne imię, rozumie                                       i wykonuje proste polecenia.

Na zajęciach chłopiec pracuje szybko, niedokładnie i chaotycznie. Ma problem                                     z koncentracją uwagi i wytrwania w zadaniu. Mówi niewyraźnie, gwarą, pojedynczymi słowami. Poziom sprawności manualnej i graficznej jest obniżony. Sytuacja edukacyjna nie interesuje go. Mariusz bardzo słabo orientuje się w zjawiskach dotyczących najbliższego środowiska społeczno – przyrodniczego. W niektórych sytuacjach oczekuje wsparcia i pomocy ze strony innych. Uczeń lubi rysować, ciąć papier, bawić się z drugą osobą. Lubi przebywać w zespole klasowym. Mimo, iż szybko nawiązuje kontakt                                      z rówieśnikami jest chłopcem nieśmiałym.

Na zajęciach przeszkadza w ich prowadzeniu. Często nie reaguje adekwatnie do bodźca (ataki śmiechu, brak reakcji na zakazy itp.).

 

Sfera funkcjonowania

 

Mocne strony ucznia: Jest zaradny w wykonywaniu czynności samoobsługowych. 

                                           Rozumie polecenia.

 

    Słabe strony ucznia: Koncentracja na zadaniu krótkotrwała, ubogi zasób słownictwa.         

 

Specjalne potrzeby edukacyjne:

1.      Logopedia

2.      Gimnastyka korekcyjna

3.      Zajęcia wyrównawcze.

4.      Integracja sensoryczna.

5.      Zajęcia artystyczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cz. II Edukacyjna

Treści zgodne z podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach /Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23grudnia 2008r/

ZAKRES DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

Cele

Zamierzone efekty

/dostosowanie/

Formy

kształcenia

Metody

Funkcjonowanie w środowisku

 

Doskonalenie umiejętności                 w zakresie samoobsługi.

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie umiejętności     porozumiewania się.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doskonalenie wiedzy   społeczno-przyrodniczej                           i kulturowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nabywanie  elementarnych  umiejętności matematycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pisanie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nabywanie elementarnych  umiejętności i nawyków warunkujących bezpieczne uczestnictwo w ruchu drogowym.

 

 

 

 

 

 

1.       Samodzielnie potrafi rozebrać się i ubrać.

2.       Samodzielnie potrafi obsługiwać się przy stole, używa noża                          i widelca. Sprząta po posiłku, odnosi                 i myje naczynia, ściera stół, używa serwetek.

3.       Samodzielnie potrafi utrzymać czystość                            w łazience podczas korzystania ze znajdujących się tam urządzeń.

1.       Uczeń zna i rozumie komunikaty werbalne.

Ze zrozumieniem słucha

    poleceń,  wypowiedzi                  

    i czytanych tekstów.

Nadaje proste   

    komunikaty słowne.

Posiada umiejętność

    prowadzenia rozmowy

   dostosowanej do sytuacji.

Aktywnie posługuje się

   poznanym zasobem słów.

2.       Wzbogaca słownictwo czynne i bierne poprzez: ćwiczenia w odpowiadaniu na pytania całym zdaniem, ćwiczenia                                           w stosowaniu różnych form wypowiedzi. Nazywanie rzeczy, desygnatów, określanie cech przedmiotów                           i obrazów. 

Potrafi recytować krótkie wiersze, śpiewać poznane piosenki  z pamięci.                       Dzieli wyrazy na sylaby.

3.       Uczeń samodzielnie używa rzeczowników (przez odpowiedź na pytanie: Kto to? Co to?);                            Rozumie zastosowanie czasowników  (przez odpowiedź na pytanie: Co robi?).

1.       Uczeń nazywa pory roku i zjawiska im towarzyszące.

2.       Zna dni tygodnia.

3.      Potrafi nazwać podstawowe części roślin, określa warunki jej życia i nazywa zwierzęta w najbliższym otoczeniu.

4.       Zna  nazwę swojego kraju, barwy i symbole narodowe oraz nazwę swojej miejscowości.

5.       Uczeń zna swoje dane osobowe.

6.       Posiada podstawowe informacje na temat budowy ciała człowieka.

7.       Zna i przestrzega podstawowych norm                           i zasad współżycia                            w grupie, stosuje zwroty grzecznościowe, umie właściwie zachować się w miejscach publicznych.

8.       Czynnie uczestniczy                       w uroczystościach związanych z tradycjami rodzinnymi                                     i narodowymi.

1.       Uczeń zna i nazywa cyfry w zakresie 10.

2.       Posługuje się liczebnikami porządkowymi.

3.       Przelicza i porównuje liczebność zbiorów.

·         Klasyfikuje elem.                                 w zbiorze wg ustalonych cech jakościowych                         i ilościowych.

4.       Dodaje i odejmuje                                  w zakresie 10 na konkretach.

5.       Stosuje w praktyce pojęcia dotyczące położenia przedmiotu                           w przestrzeni.

6.       Zna podstawowe figury geometryczne.

7.       Potrafi posługiwać się kalkulatorem.

8.      Pisze po śladzie, podejmuje próby samodzielnego pisania.

1.       Obwodzi wzory liter                    w liniaturze.    

2.       Samodzielnie odtwarza kształt poszczególnych liter.

3.       Pisze sylaby wg wzoru lub samodzielnie. 

4.       Odwzorowuje litery wg wzoru przy użyciu komputera.  

5.       Pisze i przepisuje wyrazy trzy i więcej literowe wg wzoru.    

6.       Stosuje odpowiednie połączenia liter                           w wyrazach. 

7.       Stara się utrzymać pismo w liniaturze.

 

1.       Uczeń rozpoznaje wybrane znaki drogowe   i odczytuje ich znaczenie.

2.      Podczas wycieczek zachowuje  ostrożność przed wejściem na ulicę.

Zna podstawowe zasady bezpiecznego

przechodzenia przez

jezdnię (przekraczanie

jezdni na przejściach

z sygnalizacją świetlną                                         i na pasach.).

Dokonuje analizy przyczyn wypadków drogowych.

3.      Zna bezpieczne miejsce do zabawy.

 

 

Indywidualna,

Grupowa.

 

Metoda praktycznego działania, ćwiczebna.

Obserwacja

Naśladownictwo

 

Metoda ośrodków pracy.

Opis.

Pokaz.

 

Spacery,

Wycieczki,

Rozmowa.

 

 

 

 

 

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin