INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY
NA III ETAP EDUKACYJNY
DLA MARIUSZA W.
KL. III GU
Cz. I Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia
Etap edukacji: III
Klasa : I – III gu
Nr orzeczenia PPP 101/13/14.
Rodzaj niepełnosprawności: Upośledzenie umysłowe znacznego stopnia, uczeń
słabosłyszący – niepełnosprawność sprzężona.
Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:
Nauka wg form i metod dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną ( upośledzenie umysłowe w stopniu znacznym, uczeń słabosłyszący) realizowana w szkole specjalnej.
1. Wzbogacać wiedzę o najbliższym środowisku społeczno – przyrodniczym. 2. Kształtować zaradność w podstawowych sytuacjach społecznych. 3. Usprawniać mowę. 4. Zachować konsekwencję w egzekwowaniu wykonywania poleceń. 5. Redukować zachowania niepożądane (nagrody i kary społeczne).
Proponowane kształcenie oraz formy i metody pracy odpowiadają potrzebom psychofizycznym chłopca, mogą polepszyć ogólne funkcjonowanie Mariusza, szczególnie w obszarze społeczno-emocjonalnym.
Diagnoza szkoły( charakterystyka ucznia, obserwacje własne, wywiad z rodzicami lub opiekunem prawnym, wywiad środowiskowy):
W zakresie podstawowych czynności samoobsługowych chłopiec jest samodzielny. Uczeń zna nazwy przedmiotów, reaguje na własne imię, rozumie i wykonuje proste polecenia.
Na zajęciach chłopiec pracuje szybko, niedokładnie i chaotycznie. Ma problem z koncentracją uwagi i wytrwania w zadaniu. Mówi niewyraźnie, gwarą, pojedynczymi słowami. Poziom sprawności manualnej i graficznej jest obniżony. Sytuacja edukacyjna nie interesuje go. Mariusz bardzo słabo orientuje się w zjawiskach dotyczących najbliższego środowiska społeczno – przyrodniczego. W niektórych sytuacjach oczekuje wsparcia i pomocy ze strony innych. Uczeń lubi rysować, ciąć papier, bawić się z drugą osobą. Lubi przebywać w zespole klasowym. Mimo, iż szybko nawiązuje kontakt z rówieśnikami jest chłopcem nieśmiałym.
Na zajęciach przeszkadza w ich prowadzeniu. Często nie reaguje adekwatnie do bodźca (ataki śmiechu, brak reakcji na zakazy itp.).
Sfera funkcjonowania
Mocne strony ucznia: Jest zaradny w wykonywaniu czynności samoobsługowych.
Słabe strony ucznia: Koncentracja na zadaniu krótkotrwała, ubogi zasób słownictwa.
Specjalne potrzeby edukacyjne:
1. Logopedia
2. Gimnastyka korekcyjna
3. Zajęcia wyrównawcze.
4. Integracja sensoryczna.
5. Zajęcia artystyczne.
Cz. II Edukacyjna
Treści zgodne z podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach /Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23grudnia 2008r/
ZAKRES DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH
Cele
Zamierzone efekty
/dostosowanie/
Formy
kształcenia
Metody
Funkcjonowanie w środowisku
Doskonalenie umiejętności w zakresie samoobsługi.
Nabywanie elementarnych umiejętności matematycznych.
Pisanie.
Nabywanie elementarnych umiejętności i nawyków warunkujących bezpieczne uczestnictwo w ruchu drogowym.
1. Samodzielnie potrafi rozebrać się i ubrać.
2. Samodzielnie potrafi obsługiwać się przy stole, używa noża i widelca. Sprząta po posiłku, odnosi i myje naczynia, ściera stół, używa serwetek.
3. Samodzielnie potrafi utrzymać czystość w łazience podczas korzystania ze znajdujących się tam urządzeń.
1. Uczeń zna i rozumie komunikaty werbalne.
● Ze zrozumieniem słucha
poleceń, wypowiedzi
i czytanych tekstów.
● Nadaje proste
komunikaty słowne.
●
● Posiada umiejętność
prowadzenia rozmowy
dostosowanej do sytuacji.
● Aktywnie posługuje się
poznanym zasobem słów.
2. Wzbogaca słownictwo czynne i bierne poprzez: ćwiczenia w odpowiadaniu na pytania całym zdaniem, ćwiczenia w stosowaniu różnych form wypowiedzi. Nazywanie rzeczy, desygnatów, określanie cech przedmiotów i obrazów.
● Potrafi recytować krótkie wiersze, śpiewać poznane piosenki z pamięci. Dzieli wyrazy na sylaby.
3. Uczeń samodzielnie używa rzeczowników (przez odpowiedź na pytanie: Kto to? Co to?); Rozumie zastosowanie czasowników (przez odpowiedź na pytanie: Co robi?).
1. Uczeń nazywa pory roku i zjawiska im towarzyszące.
2. Zna dni tygodnia.
3. Potrafi nazwać podstawowe części roślin, określa warunki jej życia i nazywa zwierzęta w najbliższym otoczeniu.
4. Zna nazwę swojego kraju, barwy i symbole narodowe oraz nazwę swojej miejscowości.
5. Uczeń zna swoje dane osobowe.
6. Posiada podstawowe informacje na temat budowy ciała człowieka.
7. Zna i przestrzega podstawowych norm i zasad współżycia w grupie, stosuje zwroty grzecznościowe, umie właściwie zachować się w miejscach publicznych.
8. Czynnie uczestniczy w uroczystościach związanych z tradycjami rodzinnymi i narodowymi.
1. Uczeń zna i nazywa cyfry w zakresie 10.
2. Posługuje się liczebnikami porządkowymi.
3. Przelicza i porównuje liczebność zbiorów.
· Klasyfikuje elem. w zbiorze wg ustalonych cech jakościowych i ilościowych.
4. Dodaje i odejmuje w zakresie 10 na konkretach.
5. Stosuje w praktyce pojęcia dotyczące położenia przedmiotu w przestrzeni.
6. Zna podstawowe figury geometryczne.
7. Potrafi posługiwać się kalkulatorem.
8. Pisze po śladzie, podejmuje próby samodzielnego pisania.
1. Obwodzi wzory liter w liniaturze.
2. Samodzielnie odtwarza kształt poszczególnych liter.
3. Pisze sylaby wg wzoru lub samodzielnie.
4. Odwzorowuje litery wg wzoru przy użyciu komputera.
5. Pisze i przepisuje wyrazy trzy i więcej literowe wg wzoru.
6. Stosuje odpowiednie połączenia liter w wyrazach.
7. Stara się utrzymać pismo w liniaturze.
1. Uczeń rozpoznaje wybrane znaki drogowe i odczytuje ich znaczenie.
2. Podczas wycieczek zachowuje ostrożność przed wejściem na ulicę.
● Zna podstawowe zasady bezpiecznego
przechodzenia przez
jezdnię (przekraczanie
jezdni na przejściach
z sygnalizacją świetlną i na pasach.).
● Dokonuje analizy przyczyn wypadków drogowych.
3. Zna bezpieczne miejsce do zabawy.
Indywidualna,
Grupowa.
Metoda praktycznego działania, ćwiczebna.
Obserwacja
Naśladownictwo
Metoda ośrodków pracy.
Opis.
Pokaz.
Spacery,
Wycieczki,
Rozmowa.
...
grazia12