Ks_Antoni_Chmielowski_Krotki_rys_historii_koscielnej_dla_szkol_Warszawa_1904 ba.pdf
(
54699 KB
)
Pobierz
SC s. cflnloni Chmielowski.
KRÓTKI RYS
H ISTO RYI K O ŚC IE L N E J
D L A
S Z K Ó Ł
„Jfistoria est testis temporum, lux veri-
totis, vitae memoria et magistra, ąuntia ve-
j
tustatis",
Cicero.
W ARSZAW A.
- * ••*XX-*-* ------**-**l
X
X * X
*
* * * ---- X X X X X
T T intuT ii m j n r m l roTn u u m u
u h m
M m m m m m }
r
* * * * •* * * * •:• *
X -- *
y-
>
- X
* _ * * _ * _ * * -x -X -x * -X
* * * *
- - -
W DRUKARNI SYNÓW ST. NIEMIRY
Plac Warecki
//.
1904.
/\
APPROBATUR.
Varsavine dio 1 /3I Jan u arii 1902 anno.
S
Jtidex Surrogatus
Canonicus Motropolitanus
Leopoldtis Łyszltowshi.
Secretarius
R. Lasocki.
.SW
g
v<) < 0
Oś''
ś g,T
w
C 0 ir®
“
)
_=ł_
W ST Ę P.
O^OBPEHO.
Bapiuaisa 'ls/ai )Innapa 1902 ropa.
C y n tii Cypporarjb Bapmau. PiiM.-KnT. r.’I,y.xoituoii KoiicucTopiM
KanoniiK’ MiiTpoiio.aiiTa.iLuaro Kaumy.aa
L
-i\
X ,S
.
lic.
./.
.Ibimuuuciiiii.
Oi;peTapr.
J,'e. P. .7m:<iąi;iii.
i.śeiół jest to zgromadzenie chrześeian wyznających
edną wiarę, używających jednych i tych samycli
sakramentów i zostających pod kierunkiem swoich prawych
pasterzy, a szczególniej swego niewidzialnego pasterza J e
zusa Chrystusa i jogo widzialnego zastępcy na ziemi, Ojca
Świętego czyli Papieża.
llistorya kościelna jest-to porządny wykład ważniej
szych wypadków, które się tyczyły religii i miały miejsce
po wniebowstąpieniu Pańskicm.
Wykład tych wypadków, które się tyczyły religii i mia
ły miejsce przed wniebowstąpieniem Pańskiem, n azw a się
histonją Starego i Nowego Testamentu.
^oaBoaeiio Heiiaypoio.
Bapmaiia, 20 <I>enpnaii 1903 ropa.
')S
VI
VII
Ilistorya Starego Testamentu rozpoczyna się razem ze
stworzeniem świata, a kończy razem z narodzeniem poprze
dnika Chrystusowego, świętego Jana Chrzciciela.
Ilistorya Nowego Testamentu rozpoczyna się od naro
dzenia świętego Jana Chrzciciela, a kończy na wniebowstą
pieniu Chrystusa Pana.
Kościół założył Jezus Chrystus, odwieczny Syn Boga,
Najwyższy nasz Kapłan, który pierwej nim do nieba wstą
pił, swoim zastępcą na ziemi ustanowił
Piotra,
zupełną mu
nad kościołem poruczywszy władzę.
Władzę tę nad Kościołem zupełną poruczył Chrystus
Pan Piotrowi świętemu i wszystkim jego następcom temi
słowy:
„Tobie daje klucze królestwa niebieskiego1 Paś ba
).
ranki moje, paś owce moje'1), l y jesteś opoką, a ja na tej
opoce zbuduję kościół mój“
3
).
Władza każdego zastępcy Chrystusowego, jako Naj
wyższego w Kościele Pasterza, polega głównie na tern, że
odpuszczając lub zatrzymując grzechy, może otworzyć lub
zamknąć niebo — że czerpiąc ze skarbów kościoła może od
puścić doczesne za grzechy kary — że stojąc na czele ko
ścioła pilnie strzeże czystości nauki Chrystusowej i decyduje
nieomylnym swym wyrokiem, co się z tą nauką zgadza, a co
się jej sprzeciwia.
Najwyższy Zastępca Chrystusów nazywa się powszech
nie Papieżem, Ojcem świętym, Głową katolickiego Kościoła,
Nauczycielem wszystkich wiernych.
Sługą sług Bożych
na
zwał się po raz pierwszy święty Grzegorz Wielki, a za nim
i inni jego następcy tego tytułu używają.
•)
Mat. 16. 18. 19.
—
V
Jan 21. 16. 17. — 3 Mat. 16. 18.
)
Przez hierarchią kościelną rozumieć należy pewne
zwierzchnictwo, pewne ustosunkowanie osób duchownych tak
urządzone, że jedni od drugich zależą, a wszyscy razem pod
legają Najwyższemu Pasterzowi czyli Ojcu Świętemu.
W
hierarchii kościelnej głową jest papież czyli Ojciec
Święty; Kardynałowie są ministrami i doradcami Papieża.
Po nich następują: Patryarchowic, Prymasi, Arcybiskupi,
Biskupi, Kapłani, Dyakoni, Subdyakoni i t. d.
Kardynałów urząd jako Ministrów i doradców Papie
ża sięga samych początków kościoła. Wiadomo bowiem, że
Piotr Święty na takich swej pracy pomocników był powo
łał: Lina, Kleta, Klemensa i innych. Ś-ty Ewaryst, czwar
ty po Piotrze następca, wybrał w Rzymie siedmiu Dyako-
nów czyli Ministrów, których Sylwester święty
kardynała
mi
zaczął nazywać. Z początku ich liczba stale nie była
określona: czasem więcej, czasem mniej bywało. Dopiero
Sykstus V postanowił, żeby było siedemdziesięciu Kardyna
łów, to jest: sześciu kardynałów biskupów, pięćdziesięciu
kardynałów kapłanów, a. czternastu kardynałów dyakonów.
Wszyscy oni razem z Papieżem jedno ciało stanowią, jeden
konsystorz
i najwyższą po Papieżu godność piastują.
Co do Patryarchów, Prymasów, Arcybiskupów i Bi
skupów, święte urzędy te i godności biorą swój początek
z czasów apostolskich i są, można powiedzieć, z uwagi na
rzecz samą, ustanowione przez ś-go Piotra. Patryarchowic
wyższymi są nad arcybiskupów i biskupów nietylko w je
dnej prowincyi, ale w calem państwie, albo nawet w całej
części świata. Konstantynopolitański, Aleksandryjski, An-
tyocheński patryarchat noszą nazwę
Większych,
inne zaś jak
Akwilejski, Wenecki, Indyjski, nazywają się
Mniejszymi.
V II I
Prymasami nazywają się ci Arcybiskupi, którzy mają
pierwszeństwo przed innymi arcybiskupami i biskupami
w tem samem państwie. Prymasem Hiszpanii jest Arcybi
skup Toletański, Prymasem Polski—Arcybiskup Gnieźnień
ski. Arcybiskup nad biskupami, a Biskupi nad kapłanami
i ludem wiernym mają sobie powierzone zwierzchnictwo,
każdy w swojej dyecezyi.
Sobór
powszechny
czyli
ekumeniczny
jest-to zbiór
wszystkich albo przynajmniej wielu bardzo całego świata
biskupów, pod przewodnictwem samego Papieża albo jego
Legata, kwestye które się wiary tyczą rozstrzygających.
Dccyzye takiego soboru są stanowcze i cały kościół obowią
zujące. Każdy inny sobór w jednym narodzie lub w jednej
prowincyi tylko odbyty, pod przewodnictwem Prymasa, A r
cybiskupa lub Biskupa, nosi nazwę soboru
partykularnego
i bywa albo
narodowy,
albo
prowincyonalny,
albo
dyecezal-
ny,
stosownie do tego, czy się na nim roztrząsają sprawy
całego narodu, całej prowincyi, czy też tylko jednej dyece
zyi dotyczące.
-• U -
»
IW IE K P IE R W S Z Y - -
r ^ f ^ p T 'y~
p a p ie ż e
.
Święty Piotr do roku 67, — św. Lir\ do
r. 78, — św. Klet albo Ar\aklęt do r. 91, —
św. Klemens do r. 100.
pk
iotr Święty, pierwszy zastępca Chrystusa na ziemi sto
licę swoją, którą naprzód w Antyochii był założył, do Rzy
mu następnie przeniósł, gdzie nauką i cudami wiciu bardzo
kościołowi pozyskał, i Szymona Czarnoksiężnika, przy po
mocy złego ducha w powietrze wzniesionego, modlitwami swe-
mi z wysokości na dół w jednej chwili ściągnął; a w końcu
z rozkazu Nerona głową na dół do krzyża przybity został.
Kościołem Rzymskim rządził 25 lat. Mszę Świętą według
podania odprawiał w domu pewnego chrześcianina nazwi
skiem Pudensa. Śmierć męczeńską poniósł na wzgórku Ja-
niculum. Ciało jego wierni pochowali przy drodze Aurelia
w miejscu, na lctórcm się dziś wznosi Watykan i kościół
świętego Piotra. Następcą jego był święty Lin urodzony
w Wohiterra w Toskanii. Rządził kościołem 12 lat; śmierć
poniósł z rozkazu Saturnina starosty Rzymskiego, 23 wrze
śnia 78 roku po Chrystusie Panu. Co do Klota i Anakle-
ta zachodzą pewne trudności. Niektórzy z historyków utrzy
mują, że Klet jest tą samą osobą co i Anaklct, inni twier-
dzą, że to były dwie różne osoby. Rzecz tak się miała.
Klet był obrany papieżem po śmierci Lina roku 78, ale ska
zany na wygnanie za Wespazyana, powrócił za jego syna
Tytusa i przyjął imię Anakleta, to jest:
iterum Cletus.
On
pierwszy z papieży począł używać w pasterskich odezwach
wyrażenia:
„Pozdrowienie i błogosławieństwo apostolskie*
Skończył śmiercią męczeńską za cesarza Domicyana w roku
91. Po nim nastąpił święty Klemens, rodem Rzymianin,
uczeń świętego Pawła. JJyl-to czwarty papież z porządku.
Z jego rozporządzenia siedmiu
Notaryuszów
zajęło się spi
sywaniem żywotów świętych męczenników. Pozostawił pięk
ny list do Koryntyan, stylem prawdziwie apostolskim pisa
ny. Trajan skazał go na wygnanie do Chersonezu. Tam
z innymi pracował w łomach marmurów. Kiedy nie było
wody, cudownym sposobem wyprowadził ją ze skały. Tak
nadzwyczajne zdarzenie wielu pogan skłoniło do przyjęcia
Chrystusowej wiary. Śmierć miał straszną; nastąpiła roku
po narodzeniu Chrystusa Pana 100. Był wrzucony w morze
razem z kotwicą, z rozkazu starosty Rafidyana.
STAN KOŚCIOŁA.
Nie wielka jeszcze trzódka Chrystusowa przez same
prześladowania, którcmi była dręczona już-to od żydów, już.
Plik z chomika:
CZYTAJ_KSIAZKI_O_TEMATYCE_RELIGIJNEJ
Inne pliki z tego folderu:
Pismo Swięte Pallotinum 2007-Ksiega Rodzaju 1x.pdf
(32469 KB)
Pismo Swięte Pallotinum 2007-Ksiega Rodzaju 2x.pdf
(33626 KB)
Chleb własnego wypieku -M Beile tylko dwa działy.pdf
(20492 KB)
Legendy Chrzescijanskie I i II tom.pdf
(15094 KB)
Swiadectwo dziennik duchowy-Lenczewska.djvu
(25023 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!! - MOJE KSIĄŻKI KATOLICKIE
!!!! moje skany ksiazek katolickich i nie tylko
### KANONIZACJA (Klemens_Werner)
### LEKSYKONY ### (Klemens_Werner)
### RELIKWIE ### (Klemens_Werner)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin