Elektronik - sierpień 2016.pdf

(16491 KB) Pobierz
8
/
2016
www.elektronikaB2B.pl
MAGAZYN ELEKTRONIKI PROFESJONALNEJ
Elektronik
10,00zł (w tym 5%VAT)
ISSN -1248-4030
INDEKS 340 731
sierpień
Wywiad: Marek Kotula
z firmy Kono – str. 18
Laboratoria badania urządzeń
elektronicznych wspierają
projektantów w walce o jakość
Ciche silniki krokowe
dają nowe możliwości
aplikacyjne
Silniki krokowe (skokowe) są wyko-
rzystywane w wielu aplikacjach prze-
mysłowych z uwagi na niski koszt i do-
bre parametry użytkowe. Niemniej war-
to zauważyć, że podczas pracy wytwa-
rzają hałas, nawet podczas sterowania
zapewniającego ruchy mikrokrokowe
będące ułamkiem podstawowej wielko-
ści skoku wirnika. Dźwięk wytwarzany
przez silnik może zostać obecnie znacz-
nie ograniczony za pomocą nowych
układów sterujących i odpowiedniego
projektu aplikacji.
Patrz str. 68
W numerze
EMC Europe 2016 – konferencja
i wystawa
................................................
24
Akumulatory zaważą na przyszłości
energetyki odnawialnej
.........................
14
Optymalizacja wydajności
programów w języku C
.........................
80
Badania urządzeń elektronicznych pod
kątem kompatybilności elekromagne-
tycznej, odporności na wpływ środowi-
ska oraz na narażenia mechaniczne sta-
ły się w ostatnich latach częścią systemu
jakości w elektronice oraz istotnym ele-
mentem procesu projektowania. Spełnie-
nie wymagań zapisanych w normach wy-
maga od inżynierów wiedzy i doświad-
czenia oraz dużej wyobraźni pozwalają-
cej na prognozowanie możliwych pro-
blemów i podejmowanie z góry środ-
ków zaradczych. Sukcesem jest niewąt-
pliwie otrzymanie pozytywnego proto-
kołu z badań wykonanych przez akredy-
Patrz str. 40
towane laboratorium.
Liderzy wzrostu sprzedaży
półprzewodników
Dystrybutorzy komponentów półprze-
wodnikowych w Europie już od dwóch
lat nie mogą narzekać na koniunkturę
i warunki prowadzenia działalności. Efekt
kursów walutowych, które w roku ubie-
głym silnie wpłynęły na wysokie wskaź-
niki wzrostu, przestał obecnie odgrywać
znaczącą rolę. W I kw. br. obroty dystry-
butorów półprzewodników w Europie
wzrosły w skali roku o 8,4%
Patrz str. 22
Nakład 10600 egz.
Elektronik
www.elektronikaB2B.pl
numer 231 sierpień 2016 r.
Laboratoria badania urządzeń elektronicznych wspierają projektantów w walce o jakość
Projektowanie zgodne
Od redakcji
Mobile
rst
w B2B
Urządzenia mobilne stają się wszechobecne i po opanowaniu sektora elektroniki
powszechnego użytku w szybkim tempie zaczynają się wpychać do ogólnie rozumia-
nego przemysłu, w tym do łańcucha zaopatrzenia produkcji. Aktualnie około 2 mld
ludzi na całym świecie ma takie urządzenie, a znaczny procent z tej grupy traktuje je
jako najważniejsze narzędzia komunikacji lub nawet swoje cyfrowe alter ego. Należy
też oczekiwać, że z każdym kolejnym rokiem liczba osób, które instynktownie ła-
pią za smartfon, aby cokolwiek się dowiedzieć lub kupić, będzie rosła, bo przyzwy-
czajenia i nawyki wyniesione z jednej silnej sfery będą przenosiły się na całą resztę.
Urządzenia mobilne zmieniają też biznes, to jak kupujemy i sprzedajemy, a nawet
w jaki sposób podejmujemy decyzje. Specjaliści mówią o widocznym przesunięciu
statystyki typów zawieranych transakcji w stronę tych dokonywanych ad hoc, gdzie
liczy się szybkość i natychmiastowa dostępność.
Trendy te widać w elektronice profesjonalnej, bo wiele dużych fi rm z branży B2B,
jak chociażby Arrow i Avnet, uprzywilejowało urządzenia mobilne w komunika-
cji z klientami, stawiając je na pierwszym miejscu (mobile fi rst). Przebudowane
witryny internetowe oraz platformy transakcyjne są przede wszystkim dopaso-
wywane do urządzeń mobilnych, a kwestia wizualizacji treści na pecetach spadła
na drugie miejsce. Ta znacząca zmiana wynika zapewne z tego, że według badań
Forrester Research, 92% osób decydujących o zakupach komponentów ma smart-
fona, a 77% używa go do wyszukiwania produktów lub usług dla fi rmy. Ponad po-
łowa przedsiębiorstw sektora B2B planuje w ciągu najbliższych pięciu lat zainwe-
stować znaczne środki w rozwój technologii mobilnych, stąd wiele z nich zmienia
swoje systemy informatyczne już dzisiaj, aby nie ryzykować że w działaniach tych
wyprzedzą ich konkurenci.
Urządzenia mobilne są też najważniejszymi narzędziami dostępu do informacji
poza godzinami pracy, w podróżach do i z biura, przerwach i całym czasie do tej pory
marnowanym na czekanie. Już dzisiaj połowa z osób odpowiedzialnych za zaopatrze-
nie wykorzystuje w takich chwilach smartfony, a 80% popołudniami i wieczorami
wyszukuje produkty lub usługi do celów biznesowych. Wraz z rosnącym znaczeniem
zatrudnienia zdalnego i zacieraniem się granic tradycyjnych godzin pracy, wykorzy-
stanie biznesowych platform będzie coraz powszechniejsze.
Na szybkość zmian ma duży wpływ polityka Google, która wspiera wyszukiwa-
nie informacji w urządzeniach mobilnych, dostarczając wygodne aplikacje działające
bez konieczności używania przeglądarki i tolerujące literówki (mobile friendliness).
W efekcie liczba pytań ze strony użytkowników sprzętu mobilnego jest już większa,
niż tych z komputerów stacjonarnych i rośnie w tempie 20% rocznie. Google przebu-
dował też niedawno mechanizm oceniania stron internetowych i jeśli uwzględniają
one urządzenia mobilne, a więc tablety i smartfony, ich ranking jest podwyższany,
a w listach wyników pojawiają się wcześniej. Trudno o bardziej czytelną wskazówkę
kierunku zachodzących zmian.
Według badań Forrestera prawie połowa fi rm nie ma sprecyzowanych planów
co do wykorzystania fali sprzętu mobilnego wdzierającego się do przemysłu, a tyl-
ko 18% wspiera użytkowników takich urządzeń za pomocą narzędzi dopasowują-
cych się do tego, co posiada odbiorca treści, np. przestawiając stronę na mobilną,
gdy jest ona oglądana na tablecie. Wciąż jesteśmy na początku fali zmian i idąc za
przykładem dwóch największych dystrybutorów, nie należy czekać na to, aż tech-
nologia wyrzuci nas na margines. To, jak będzie wyglądał „pierwszy ekran” w ko-
munikacji z fi rmą, być może w niedługim czasie będzie równoważne temu, jak oce-
niamy i postrzegamy ludzi przy pierwszym kontakcie osobistym. A funkcjonalność
strony i cała reszta udogodnień takich jak wyszukiwanie będzie wpływać na decy-
zje zakupowe. Analitycy Forrester Research w badaniu rynku nie nakreślają hory-
zontu czasowego opisanych zmian, ale jak wiadomo dobre pierwsze wrażenie moż-
na zrobić tylko raz.
Robert Magdziak
4
Sierpień 2016
Elektronik
Zgłoś jeśli naruszono regulamin