sti_pa.pdf

(469 KB) Pobierz
Zagadnienie Zrozumiałości Mowy
Oraz Normy Systemów Przeciwpożarowych
Kenneth Jacob
Główny inżynier, Bose® Professional Systems
© Bose Corporation. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Strona 1 z 24
© Bose Corporation. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Strona 2 z 24
Zagadnienie Zrozumiałości Mowy
Oraz Normy Systemów Przeciwpożarowych
Kenneth Jacob
Główny inżynier, Bose® Professional Systems
Podsumowanie
Główne międzynarodowe, europejskie oraz północnoamerykańskie normy dotyczące
systemów przeciwpożarowych nakładają na dźwiękowe systemy ostrzegawcze obowiązek, aby
spełniały pewne, minimalne wymagania związane z poziomem zrozumiałości mowy. Nowe
normy i standardy zrodziły zapotrzebowanie na informacje o podstawach zrozumiałości oraz na
przyrządy umożliwiające badanie systemów pod tym kątem – przy oddawaniu do użytku, a także
w razie okresowych testów w czasie użytkowania systemu.
W tym artykule opisane są podstawowe informacje o zrozumiałości mowy, w tym
czynniki wpływające na zrozumiałość w typowych sytuacjach. Dodatkowo omówione są różne
metody pomiaru zrozumiałości mowy, w tym techniki przewidywania zrozumiałości w czasie
projektowania i przed instalacją systemu. Na koniec przedstawione są praktyczne rozważania
dotyczące sytuacji, którym pracownicy będą musieli stawić czoło przy spełnianiu wymagań.
Spis treści
0. Wprowadzenie
1. Czynniki wpływające na zrozumiałość dźwiękowych systemów ostrzegawczych
2. Metody pomiaru zrozumiałości mowy
3. Zrozumieć Speech Transmission Index
4. Zastosowania praktyczne
5. Koszty zrozumiałości
6. Specjalne uwarunkowania dla unikalnych
środowisk
7. Rekomendowane rozszerzenia do norm, standardów i zastosowań
8. Wnioski
5
5
7
11
15
21
23
23
24
© Bose Corporation. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Strona 3 z 24
© Bose Corporation. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Strona 4 z 24
0. Wprowadzenie
Przeznaczeniem dźwiękowych systemów ostrzegawczych jest informowanie i instruowanie
użytkowników budynku w przypadku sytuacji wyjątkowych. Ich wykorzystanie bierze się z
mocnych dowodów w dwóch obszarach: 1) użytkownicy budynku często ignorują alarmy
dźwiękowe oraz wizualne, ale są posłuszni komendom głosowym oraz 2) alarmy nie są w stanie
przekazać większej ilości informacji (włączony/wyłączony), podczas gdy głos może zostać
wykorzystany do dostarczenia szerokiego zakresu komunikatów.
Aby dźwiękowy system ostrzegawczy był efektywny, musi być zrozumiały. W rzeczy samej,
można udowodnić,
że
dobra zrozumiałość jest jedną z najistotniejszych cech dobrego systemu.
Jest mało prawdopodobne,
że
użytkownicy budynku zachowają się zgodnie z oczekiwaniami,
gdy zrozumiałość będzie niska. Może dojść nie tylko do paniki, ale także do zachowań
odwrotnych od zamierzonych, jak rozpoczęcie ewakuacji, gdy wszyscy powinni zostać na
miejscach
Dla wielu osób zagadnienia zrozumiałości mowy są stosunkowo nowe. Na szczęście, w ciągu
ostatnich 25 lat, na tym polu działo się bardzo wiele, zarówno od strony naukowej, jak i
komercyjnej. Istnieje dziś kilka udowodnionych metod pomiaru zrozumiałości. Istnieją narzędzia
do przewidywania zrozumiałości na etapie projektowania oraz do jej pomiaru w gotowych
instalacjach. Know-how jest dostępny i gotowy do zastosowania dla firm zajmujących się
systemami nagłośnieniowymi.
Artykuł wykorzystuje lata badań naukowych oraz doświadczeń handlowych, aby pozwolić
czytelnikowi na podstawową ocenę i docenienie zrozumiałości mowy. Celem jest zapewnienie
teoretycznych (ale nie nazbyt technicznych) podstaw, razem z rozważaniami praktycznych
zastosowań z którymi może się spotkać fachowiec przy spełnianiu wymagań właściwej
zrozumiałości w swojej pracy.
1. Czynniki wpływające na zrozumiałość dźwiękowych systemów ostrzegawczych
Zrozumiałość mowy nie jest fizyczna wartością jak ampery, wolty czy BTU. Jest to miara
stopnia, w jakim rozumiemy język mówiony, i jako taka jest skomplikowanym zjawiskiem
uzależnionym od wielu zmiennych.
1.1 Słyszalność nie oznacza zrozumiałości
Mowa nie jest zrozumiała tylko dlatego,
że
jest słyszalna. Odpowiedni poziom dźwięku jest
warunkiem koniecznym, ale niewystarczającym dla dobrej zrozumiałości. Tak jak oświetlenie
rozmazanego tekstu nie uczyni go bardziej czytelnym, większa głośność mowy, która została
zakłócona przez pogłos, echo, czy zniekształcenia nie spowoduje,
że
będzie bardziej zrozumiała.
Wystarczająco głośny, ale obciążony pogłosem sygnał może być całkowicie niezrozumiały,
czemu mogą poświadczyć użytkownicy wielu lotnisk, dworców czy miejsc kultu.
Ten zasadniczy fakt –
że
słyszalność nie równa się zrozumiałości – wyjaśnia dlaczego NFPA i
pozostałe organizacje na całym
świecie
podjęły ważny wysiłek w kierunku utworzenia
oddzielnych wymagań dotyczących zrozumiałości.
© Bose Corporation. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Strona 5 z 24
Zgłoś jeśli naruszono regulamin