Moralitet Szalonego Księcia.pdf

(332 KB) Pobierz
Moralitety
Moralitet Szalonego Księcia
Fobium.pl
Tekst: Michał Laskowski
Rysunki: domena publiczna
Specjalne podziękowania dla Emilii i Kamila za wsparcie techniczne
.
Niniejszy scenariusz osadzony jest w świecie Warhammera chociaż większość przygody nie jest
Warhammera,
związana z tym systemem. Jest to przygoda przeznaczona dla 3-5 osób, w czasie, w którym rola
.
MG oraz graczy będzie ulegać zmianie. Moralitet szalonego księcia może być traktowany jak
jako
„jednostrzałówka” lub „poboczny” epizod w kampanii.
Gracze w trakcie przygody wcielają się w trupę aktorską, występującą w k
karczmie "Pod
Rybałtem" oraz szalonego księcia widzącego w przedstawianych historiach znaki, mające
rzedstawianych
rozsądzać między życiem i śmiercią poddanych.
WSTĘP
Moralitety Vereny
Sztuka teatralna w Starym Świecie wywodzi się od ras starszych niż ludzie. Elfy stworzyły wiele
rodzajów tej szlachetnej sztuki, zwykle łącząc ją z poezją oraz śpiewem. Również krasnoludy
bawiły przedstawienia, a ich wynalazkiem był teatr kukiełkowy i mechaniczne scenografie
zadziwiające swoją doskonałością. Idee teatru wśród ludzi zaszczepili kapłani Vereny, widząc w
niej formę edukacyjną. Teatr w Imperium bardzo silnie związany jest z gawędami, jako
tradycyjnym środkiem przekazywania historii oraz z brakami scenografii i aktorów.
Od czasu panowania Karla Franza na dworach i w prostych karczmach pokazywane są
przedstawienia upamiętniające wielkie czyny, rubaszne komedie jak i polityczne satyry. Wśród
mnogości form na uwagę zasługują Moralitety Vereny - na wpół improwizowane historie, mające
pokazywać blaski i cienie życia. Powszechne jest wierzenie o ich wielkiej mocy - wykonawcy są
wyrocznią bogów, a treść w tajemniczy sposób dotyczy słuchaczy. Zwykle składają się z czterech
części. W każdej z nich narratorem i aktorem są inne osoby. Nastrój oraz wydźwięk odgrywanych
przedstawień zależny jest od duchów moralitetów, odzwierciedlających różne aspekty ludzkiego
życia. Na północy Imperium przyjęło się, że Moralitet Vereny pokazywany w dniu świąt władcy,
mają pomóc mu w sprawiedliwym rządzeniu.
Przed rozpoczęciem gry
Przed sesją warto uprzedzić graczy o zabawie konwencją (nie wszyscy gracze nastawieni na
sesję Warhammera docenią niespodziankę) oraz ewentualnie dać im czas na stworzenie swoich
„przedstawień”. Dlatego też przed sesją warto rozlosować lub przydzielić duchy moralitetu oraz
tematy moralitetów jakie mają przygotować.
PROLOG
Karczma "Pod Rybałtem"
Było to w okolicy znanej z zamiłowania do teatru. Czy jednak karczma, w której odbywały się
przedstawienia to zwykła rudera czy też godny najjaśniejszego Cesarza zajazd? Czy była tam scena
czy tylko wóz teatralny i gwieździsta noc? Tam było wesele to jest pewne, jednak czy żenił się pan
wielki czy chłop? Gości była setka czy jedynie garść?
Scenariusz ten zaczyna się jak klasyczna przygoda do Warhammera- postacie siedzą w karczmie.
Oczywiście wygląd/miejsce karczmy oraz powód, dla którego znajdują się tam postacie zależne
jest od prowadzonej kampanii. W części „Motywy” jest kilka przykładów na zawiązanie akcji.
Szalony książę
Dziś święta noc! Toż to sądów czas! Jam sprawiedliwości miecz! Niech mnie prowadzi mądrość
Vereny! No dalej sztukmistrze grajcie moralitety!
Atmosferę w karczmie mrozi przybycie władcy okolicy wraz ze swoją świtą. Za orszakiem
ciągnięta jest zdobycz z polowania - spętani buntownicy. Książę może być starcem albo
młodzieńcem. Może być milczący albo mamrotać wciąż sam do siebie. Pewne są dwie rzeczy -
jego decyzję bezlitośnie egzekwują przyboczni, a on sam skory jest do okrucieństwa jak i
niezwykłej hojności.
Zawiązanie scenariusza
„Trupa teatralna”
Postacie stanowią grupę zawodowych aktorów. Dodatkowo ich motywacje obejmują pełen
zakres „sądów”- postacie mają swoje cele w każdej z poruszanej przez księcia sprawie. W tym
przypadku postacie należy stworzyć razem z MG - „motywy” będą stanowiły istotny element
historii postaci.
„Podchodzi do was nieznajomy z przekrzywionym diademem na czole…”
Bohaterowie graczy stanowią dowolną drużynę. Ich obecność tutaj może być związana z jedną
lub kilkoma motywami łączącymi przedstawienia i świat Warhammera. Ilość wykorzystanych
motywów jest dowolna, w zależności od długości sesji i rozbudowania przez postacie
moralitetów. Oczywiście część „motywów” może być obojętna graczom, co może być też ciekawe
(gracze opisujący historię będzie zaskoczony związkiem z wydarzeniami w karczmie).
Motywy
Wesele
Mający się odbyć ślub nie będzie radosną ceremonią. Panna młoda wychodzi za mąż za personę
hańbiącą jej stan lub osobę. Winna jest temu rodzina zmuszająca do ceremonii, pomimo
zastrzeżeń kapłanki Vereny. W tej chwili odbywają się gorączkowe przygotowania oraz
negocjacje. Gdy jednak na kapłankę zadziałają groźby lub złote monety, na nic będzie płacz i
obietnica samobójstwa panny młodej.
Postacie mogą być wynajęte, aby przeszkodzić weselu (np. przez pannę młodą) lub też, aby
upewnić się o jego przebiegu (np. wynajęci przez rodzinę mają upewnić się że dziewczyna
zostanie pohańbiona weselem z kimś z niższego stanu).
Buntownicy
Postacie mogą znać jednego z więźniów. Może być to BN z jednej z poprzednich sesji, a może
osoba mająca kluczowe dla nich informacje - wtedy też ich zadaniem będzie odwiedzenie
szalonego księcia od wymierzenia kary. Jeśli postacie należały kiedyś do jakiejś organizacji
przestępczej/rewolucyjnej/tajnej, pojmani mogą być ich towarzyszami - wtedy lepiej aby
zawisły, zanim zechcą wrobić BG.
Osobisty wróg
Wśród świty księcia postać odnajduje swojego starego wroga. Dla BG może to być szansa na
pojedynek albo pogodzenie się z nim.
Sąd na Szalonym Księciem
Pojawienie się księcia nie było spodziewane dla postaci, a całość wydarzenia stanowiła „sąd” na
nim. Postacie mogą być grupą łowców czarownic lub magów - wtedy książę jest demonem albo
oszalałym magiem. Postacie mogą też być wynajęte na zabójców przez wrogów możnowładcy
(np. rodzinę lub jego wasali). W przypadku „jednostrzałówek” postacie mogą posunąć się jeszcze
dalej, sugerując księciu że jest jedynie szaleńcem nękanym halucynacjami lub duchem.
AKTY
Misterium
Szalony książę na początku jeździ po sali konno, raz miło dopytując się o spożywany posiłek
podróżnych, kiedy indziej rozkazując płaszczyć się przed sobą. Po chwili rozkaże zbudować
sobie tron ze stosu mebli - ze sprawnego ruchu służby wynika, że to zwykłe zachowanie.
Następnie przywoła do siebie nadwornego kata i ogłosi „sądów sprawiedliwych czas!” po czym
zamilknie. Po chwili wyłowi wzrokiem BG i nazywając ich trupą teatralną zapragnie odegrania
pierwszego z Moralitetów Vereny. Domyślnie jest to „Dama i Rycerz”.
W tym momencie postacie zaczynają dziwnie się czuć, a obraz przed ich oczami zacznie się
rozmywać. Magowie i kapłani będą mieli poczucie oddziaływania niezwykłej mocy, jednak bez
możliwości opierania się jej.
Gra przenosi się w świat przedstawienia, szczegóły dotyczące tego elementu scenariusza
znajdują się w części „Moralitety”
Interludium
Postacie graczy do „rzeczywistości” przywołują oklaski. Najpierw możnowładcy, później reszty
osób przebywających w karczmie. Po skończonym pierwszym przedstawieniu książę będzie
znów pobudzony i zacznie zachwalać grę aktorską. Po chwili z typowym dla siebie grymasem
powróci do tematu „sprawiedliwości”. Będzie to zachowanie cykliczne i powtarzać się będzie za
każdym razem po moralitecie.
Motywy jeśli związane są z BG będą referowane księciu przez narratora opowieści. Książę
będzie się wydawał wiedzieć „o co chodzi” dopytując o szczegóły, niemal przeszywając postać
wzrokiem. Postacie mające zdolności magiczne znów będą czuły moc przenikającą
rzeczywistość. W przypadku gdy BG nie są związani z danym motywem o „krzywdzie
domagającej się sprawiedliwości” opowiadał będzie jeden z BNów.
Po zreferowaniu sprawy władca wybiera jednego z BG, każąc mu opisać znaczenie moralitetu w
tej sprawie oraz wydać osąd. Podczas opisywania tej sceny warto podkreślić graczowi, że próba
„fałszu” może się bardzo źle skończyć dla jego postaci. Książę po usłyszeniu wyroku będzie
szybko go realizował. Ewentualne szubienice będzie kazał przygotować na belkach pod sufitem,
a pojedynki mają się toczyć zaraz po wskazaniu winnych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin