Wystąpienia-publiczne.-Kontakty-z-mediami.-Spotkania.pdf

(9871 KB) Pobierz
WYSTĄPIENIA PUBLICZNE
KONTAKTY Z MEDIAMI
SPOTKANIA
PODRĘCZNIK DLA OSÓB REPREZENTUJĄCYCH
INSTYTUCJE I ORGANIZACJE
REDAKCJA STANISŁAW KORDASIEWICZ, TOMASZ OŁDAK
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Publikacja powstała w ramach projektu „Koordynacja na rzecz aktywnej integracji”
Działanie 1.2. „Wsparcie systemowe instytucji pomocy i integracji społecznej” Program
Operacyjny Kapitał Ludzki, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego.
Redakcja: Stanisław Koradasiewicz, Tomasz Ołdak
Korekta: Marcin Teodorczyk
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
ISBN: 978-83-61638-84-1
Wydanie I
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane z podaniem źródła.
Publikacja jest dystrybuowana bezpłatnie.
Skład i druk: www.transdruk.pl
Spis treści
Wstęp
............................................................................................................................... 5
Rozdział I. Wystąpienia publiczne
(Stanisław Kordasiewicz)..................................................................................................................... 7
1. Określ ramy wystąpienia .......................................................................................................... 7
2. Konstrukcja dobrego wystąpienia........................................................................................11
3. Jak mówić, aby osiągnąć cel wystąpienia ..........................................................................14
4. Przyciąganie i utrzymywanie uwagi odbiorców .............................................................16
5.
Jak przygotować prezentację?...............................................................................................19
6. Odpowiadanie na pytania .......................................................................................................24
7. Warsztat mówcy ..........................................................................................................................26
Rozdział II. Rola komunikacji w budowaniu wizerunku
(Stanisław Kordasiewicz).....................................................................................................................45
1. Techniki aktywnego słuchania...............................................................................................45
2. Zasady dobrej komunikacji .....................................................................................................47
3. Podstawowe bariery komunikacyjne ..................................................................................48
4. Otwartość i okazywanie emocji ............................................................................................49
5. Asertywność i reagowanie na krytykę ................................................................................50
Rozdział III. Sztuka skutecznej argumentacji
(Stanisław Kordasiewicz).....................................................................................................................53
1. Zanim zaczniesz argumentować...........................................................................................53
2. Świat jest złożony, dlatego bądź otwarty i uważnie słuchaj .......................................54
3. Budowanie zaufania i współpracy ........................................................................................55
4. Podstawą argumentacji jest wiarygodność ......................................................................57
5. Jak argumentować w sytuacji konfliktu .............................................................................58
6. Jak argumentować, gdy spotkanie nie jest możliwe .....................................................64
Rozdział IV. Obrona przed nieczystymi chwytami w dyskusji
(Stanisław Kordasiewicz) ......................................................................................................................67
1. Gra na emocjach .........................................................................................................................68
2. Fałszywa logika............................................................................................................................74
3. Chwyty pod publiczność .........................................................................................................83
4
Rozdział V. Kontakty z mediami
(Ewa Jakubowska-Lorenz) ............................................................................................................... 87
1. Jak nagrać dobrą setkę? ........................................................................................................ 87
2. Przygotowanie do rozmów z dziennikarzami ............................................................... 90
3. Budowanie i utrzymywanie relacji z dziennikarzami.................................................. 95
4. Informacja prasowa
(press release)
................................................................................... 99
5. Jak promować w mediach pozytywne działania instytucji? .................................... 103
6. Kryzys i sytuacje trudne......................................................................................................... 110
7. Konferencja prasowa .............................................................................................................. 114
Rozdział VI. Spotkania
(Tomasz Ołdak).................................................................................................................................... 121
1. Rola moderatora ...................................................................................................................... 121
2. Kompetencje i zadania moderatora ................................................................................. 131
3. Techniki komunikacyjne w pracy moderatora .............................................................. 139
4. Trudne sytuacje podczas spotkań ..................................................................................... 149
5. Wybrane narzędzia pracy zespołowej.............................................................................. 162
Zakończenie
....................................................................................................................................... 170
Wykaz ilustracji, zdjęć i tabel
..................................................................................................... 171
Bibliografia
.........................................................................................................................................173
Doświadczenie jest najlepszym nauczycielem.
Cyceron
Wstęp
Tworzenie oraz doskonalenie organizacji polega w dużej mierze na budowaniu jej
rzetelnego i pozytywnego wizerunku. Dla każdego przedsięwzięcia jest on wartością
podstawową, będącą źródłem wiarygodności, bezpieczeństwa i rozwoju.
Dlatego oddajemy w Wasze ręce, drodzy Czytelnicy, podręcznik przeznaczony dla
wszystkich, którzy uczestniczą w kształtowaniu dobrego obrazu oraz podmiotowej roli
instytucji. Dotyczy to zarówno kontaktów z dziennikarzami i otoczeniem, jak relacji
wewnątrz organizacji.
Pragniemy, byście dzięki niemu wzmocnili kompetencje i nabrali pewności siebie
w sztuce wystąpień, przekonującej argumentacji oraz prowadzenia spotkań. Abyście
uskrzydlali prezentowane pomysły, skutecznie się komunikowali, zdobywali szacunek
i zaufanie opinii publicznej oraz współpracowników. Radzili sobie z krytyką, trudnymi
sytuacjami a nawet kryzysem w Waszych instytucjach.
W dobie wszechobecnych mediów oswajamy reguły rządzące ich światem. Pomaga-
my zrozumieć rolę dziennikarzy, uczymy porozumiewania się z nimi i pozyskiwania
ich do osiągania zaplanowanych celów. Poświęcamy uwagę wypowiadaniu się do me-
diów, pracy z kamerą oraz pisaniu informacji prasowych.
Podkreślamy rolę profesjonalnego przygotowania do pełnionych zadań. Akcentujemy
otwartość i respekt dla różnych punktów widzenia, znaczenie wspólnego odkrywania
najlepszych rozwiązań oraz wielostronne zaangażowanie w realizowane pomysły.
Podręcznik jest owocem wielu doświadczeń, w tym licznych szkoleń i warsztatów na
temat wystąpień publicznych, kontaktów z mediami czy moderowania spotkań, któ-
re mieliśmy przyjemność prowadzić. To również dzięki nim, mamy nadzieję, trafiamy
w sedno potrzeb osób reprezentujących instytucje i organizacje.
Autorzy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin