1. Klasy przekładni cięgnowych:
Rozróżnia się 6 wielkości przekroju pasów oznaczonych literami Z, A, B, C, D, E
Klasyfikacja:-pasowe z pasem:a) płaskim- otwarte, półskrzyżowane, skrzyżowane
Stosowane pasy: skórzane, tkaninowo- gumowe, balatowe, tekstylne, z tworzyw sztucznych i stalowe
b) klinowym,
c) zębatym,
d) okrągłym -łańcuchowe (z łańcuchem płytkowym i zębatym)
2. Analiza porównawcza
Patrz na następny punkt.
3. Wady i zalety przekładni cięgnowych
Wady:
Do wad przekładni łańcuchowych należy zaliczyć:
• nierównomiernośćruchu spowodowanąosiadaniem łańcucha na wieloboku,
• głośnąpracę,
• nieprawidłowąwspółpracęwyciągniętego łańcucha z uzębieniem kół,
• koniecznośćsmarowania ze względu na zużywanie sięprzegubów,
• wykluczenie możliwości cyklicznych zmian kierunku ruchu ze względu na
szarpnięcia przy gwałtownym napinaniu luźnego cięgna.
Wady przekładni pasowych:
• stosunkowo duże wymiary,
• duża siła na łożyskach wałów,
• niestałośćprzełożenia z powodu poślizgów,
• mała odpornośćna podwyższonątemperaturęi na chemiczne
oddziaływanie ośrodka, a zwłaszcza słabąodpornośćna działanie smarów
i zanieczyszczeń,
• mniejsza sprawnośćw porównaniu z przekładniami łańcuchowymi
i zębatymi.
Zalety:
- możliwość przenoszenia różnych mocy (od minimalnych do bardzo dużych, rzędu 1500kW w przekładniach pasowych oraz do 3500 kW w łańcuchowych)
- praca przy różnych prędkościach cięgna (do 50 m/s w przekładniach pasowych i do 15 m/s lub więcej w łańcuchowych)
- duże rozstawienie osi kół (do 15 m – w przekładniach pasowych i do 8 m – w łańcuchowych), przy wymaganej małej dokładności rozstawienia w porównaniu z przekładniami zębatymi
- przekładnie pasowe spełniają rolę sprzęgła
- przekładnia łańcuchowa pracuje bez poślizgu, zachowując stałe przełożenie przy stosunkowo dużej sprawności. Łagodzi gwałtowne szarpnięcia i uderzenia. Dzięki temu, że nie wymaga mocnego napięcia wstępnego pasa, mniej obciąża wały i łożyska niżprzekładnia pasowa.
Przekładnie pasowe mająwiele zalet. Do najważniejszych z nich zalicza się:
• płynnośćruchu,
• cichobieżność,
• zdolnośćdo łagodzenia zmian obciążenia,
• tłumienie drgań, prostąi taniąkonstrukcję,
• pracębez smarowania,
• możliwośćprzenoszenia ruchu, gdy wały nie sąrównoległe,
• małąwrażliwośćna błędy rozstawienia osi wałów,
• możliwośćuzyskania zmiennych przełożeńprzez zastosowanie
kół schodkowych
4. budowa pasów zwykłych
Pasy składają się z warstwy nośnej 6, wykonanej z włókien o dużej wytrzymałości, linek poliamidowych, a nawet stalowych, z warstwy podatnej 7 (ściskanej) z gumy lub kauczuku oraz warstwy tkaninowo- gumowej 5 (rozciąganej). Całość jest owinięta zawulkanizowaną taśmą płócienną lub kordową 8. Budowa taka zapewnia dużą wytrzymałość, giętkość i przyczepność oraz małą rozciągliwość pasa. W pasie wyróżnia się powierzchnie: zewnętrzną- 1, wewnętrzną- 2, boczną- 3, skuteczną- 4 oraz wymiary: lo (ho)- szerokość (wysokość) i lp- szerokość skuteczną.
5. podstawy metod obliczeń
Moc przekładni pasowych:
Ø użyteczne napięcie pasa:
Ø prędkość liniowa pasa:
d – średnica koła pasowego; n – ilość obrotów.
Wyznaczanie długości pasa:
Ø kąt opasania pasa styka się z kołem pasowym:
Napięcia w cięgnach i obciążenie wałów:
Ø siła użyteczna:
m - współczynnik tarcia; a1 – kąt opasania koła małego.
Ø siła obciążenia wału jest równa wypadkowej pochodzącej od nacisku pasa na koło; jest równa sumie geometrycznej napięć w cięgnach:
Ø odległość między siłami Q:
Kinetyka przekładni pasowej:
Ø poślizg sprężysty – różnica prędkości obu cięgien do prędkości cięgna roboczego:
Vc – cięgno czynne; Vb – cięgno bierne
A – pole przekroju poprzecznego pasa; E – moduł sprężystości wzdłużnej pasa;
Współczynnik napięcia pasa:
Przekładnie pasowe klinowe:
Ø formowy współczynnik tarcia:
a - kat zarysu
Ø minimalna odległość osi:
6. wykres napięcia pasa
Napięcie w ogniwie łańcucha w czasie zazębiania sięz kołami łańcuchowymi jest równieżzmienne. Zmiany te odbywająsięskokami. Pierwszy ząb koła napędzającego wchodzący we współpracęz ogniwem obciążony jest najbardziej, każdy następny coraz mniej. Oczywiście, identycznie sąobciążone ogniwa. W przybliżeniu te skokowe zmiany odbywająsięwedług ciągu geometrycznego.
7. wzór Eulera
S1=S2*eα*μ
8. krzywa poślizgu i sprawności
9. klasy łańcuchów
?
10. materiały na łańcuchy na koła
Do wyrobu łańcuchów stosuje sięstale konstrukcyjne węglowe 55 lub 65 albo stopowe 40H, 45H, 35HM hartowane i odpuszczane do 38-49 HRC. Sworznie są wykonywane ze stali do nawęglania 10 lub 15 albo stopowych 15H, 15HM utwardzanych do 50-62 HRC. Do wyrobu tulejek i rolek stosuje sięstale 10 lub 15 nawęglane i utwardzane do 484-60 HRC.
11. Sposoby napinania:
Ø pod jego ciężarem własnym;
Ø poprzez rolkę naprężającą;
Ø poprzez okresowe przesuwanie silnika na podstawie;
Ø poprzez odchylenie silnika.
pitucha123