PRZEKŁADNIE CIĘGNOWE – KOLOKWIUM
1. RODZAJE PRZEKŁADNI PASOWYCH
Pasy:
- płaskie
- klinowe (zwykłe, szerokoprofilowe, wąskoprofilowe, zespolone, obustronnego działania)
- zębate
- okrągłe
W zależności od skręcenia pasa rozróżnia się przekładnie:
- otwarte
- półskrzyżowane
- skrzyżowane
2. PRZEŁOŻENIE RZECZYWISTE I KINEMATYCZNE
Przełożenie kinematyczne to stosunek prędkości obrotowej (kątowej) koła napędzającego do prędkości obrotowej (kątowej) koła napędzanego:
ik=ncnb=ωcωb
Przełożenie rzeczywiste przekładni pasowej uwzględnia poślizg sprężysty pasa na kole – ξ (patrz pkt. 5):
irz=DbDc*1-ξ
Db, Dc – średnice skuteczne kół biernego i czynnego
3. WADY I ZALETY PRZEKŁADNI PASOWYCH
Zalety:
- prosta konstrukcja
- brak konieczności smarowania
- stosunkowo tanie i łatwe w eksploatacji
- cicha praca
- zdolność tłumienia drgań
- przenoszenie mocy na duże odległości
- płynność ruchu
- łagodzenie gwałtownych zmian obciążenia
- swoboda w doborze rozstawu osi wałów
- mała wrażliwość na błędy ustawienia osi
Wady:
- duże wymiary gabarytowe
- duże obciążenia wałów
- zużywanie się pasów
- stosunkowo mała sprawność
- występują wahania przełożenia
- wrażliwość na warunki otoczenia
4. PARAMETRY, NA PODSTAWIE KTÓRYCH DOBIERA SIĘ PRZEKRÓJ PASA
?
5. POŚLIZG SPRĘŻYSTY
Jeżeli różnica napięć P = S1 – S2 pasa nie przekracza sił sprzężenia między pasem a kołami, to poślizg zachodzi w skutek odkształceń sprężystych i nosi nazwę poślizgu sprężystego. Zwiększenie obciążenia powoduje wzrost poślizgu sprężystego. Po przekroczeniu wartości granicznej obciążenia następuje poślizg trwały.
Poślizg sprężysty określa się wzorem:
ξ=vc-vbvb*100%=1-Db*nbDc*nc*100%
vc, vb – prędkości cięgien czynnego i biernego
Poślizg sprężysty wynosi z reguły 1%-2%, powoduje on m.in. zmianę przełożenia kinematycznego przekładni.
6. POZORNY WSPÓŁCZYNNIK TARCIA DLA PRZEKŁADNI Z PASEM KLINOWYM – WYPROWADZENIE WZORU Z POGLĄDOWYM RYSUNKIEM PRZEKROJU
μ'=μsin0,5*α
α- kąt zarysu rowków koła pasowego, μ=0,2÷0,6-współczynnik tarcia między pasem a kołem pasowym
7. WSPÓŁCZYNNIK NAPĘDU
Współczynnik napędu φ – stosunek obciążenia użytecznego P do sumy napięć w cięgnach, wyznaczany w celu osiągnięcia optymalnych warunków pracy przekładni pasowej:
φ=PS1+S2
Wartość graniczną φgr współczynnik napędu osiąga w chwili wystąpienia poślizgu przeciążeniowego i wówczas sprawność przekładni jest największa.
φgr=eμ'α1-1eμ'α1+1
W przypadku najczęściej stosowanych materiałów pasów graniczna wartość współczynnika napędu wynosi 0,5÷0,9.
8. ZALEŻNOŚCI MIĘDZY SIŁAMI W CIĘGNACH, WZÓR EULERA
Aby w przekładni wystąpiło sprzężenie cierne pasa z kołem, umożliwiające przeniesienie napędu, musi być spełniony warunek określony wzorem Eulera:
S1S2=eμ'α1
Obciążenie użyteczne P wiąże się z momentem przenoszonym przez przekładnię pasową, można je obliczyć ze wzorów:
P=S1-S2 lub
P=2*M2D2
gdzie M2 – moment obciążający koło bierne, D2 – średnica skuteczna koła biernego
9. ROZKŁAD NAPRĘŻEŃ W PRZEKŁADNI PASOWEJ PODCZAS POSTOJU I PRACY, Z OPISEM
10. RODZAJE PRZEKŁADNI ŁAŃCUCHOWYCH
Łańcuchy:
- pierścieniowe
- drabinkowe
- kształtowe
11. MATERIAŁY NA ŁAŃCUCHY
12. BUDOWA ŁAŃCUCHA SWORZNIOWEGO, ROLKOWEGO, TULEJKOWEGO – RYSUNKI
Łańcuchy sworzniowe, rolkowe i tulejkowe to rodzaje łańcuchów drabinkowych.
13. WADY I ZALETY PRZEKŁADNI ŁAŃCUCHOWYCH
- stałe przełożenie
- brak poślizgu
- stosunkowo duża sprawność
- łagodzenie obciążeń dynamicznych
- swoboda w ustalaniu rozstawu osi kół
- mniejsze obciążenia wałów niż w p. pasowej
- nie wymaga dużego napięcia wstępnego
- głośna praca
- zużycie ścierne łańcucha
- konieczność smarowania
- nierównomierność biegu łańcucha
- stosunkowo wysoki koszt
- brak możliwości stosowania układów skrzyżowanych
14. PASOWANIA MIĘDZY ELEMENTAMI W ŁAŃCUCHU
15. WSPÓŁCZYNNIK BEZPIECZEŃSTWA W PRZEKŁADNIACH ŁAŃCUCHOWYCH
Łańcuch można sprawdzić pod względem wytrzymałości na zerwanie, obliczając współczynnik bezpieczeństwa na zerwanie xR wg wzoru:
xR=PrSuC2+Sv+Sf≥xRwym
gdzie:
Pr – obciążenie zrywające łańcuch
C2 – współczynnik statyczności obciążenia
xRwym – wymagany współczynnik bezpieczeństwa na zerwanie odczytany z wykresu; dla łańcuchów drabinkowych można przyjmować xRwym=10+3v, gdzie v jest prędkością łańcucha w m/s
Su – obciążenie użyteczne łańcucha w [N]
Sv – napięcie łańcucha wywołane siłą odśrodkową [N]
Sf – napięcie wywołane zwisem łańcucha [N]
16. ROZKŁAD SIŁ NA KOLE CZYNNYM W PRZEKŁADNI ŁAŃCUCHOWEJ
pitucha123