PRZEKŁADNIE-CIĘGNOWE.docx

(884 KB) Pobierz

PRZEKŁADNIE CIĘGNOWE – KOLOKWIUM

 

1. RODZAJE PRZEKŁADNI PASOWYCH

 

Pasy:

- płaskie

- klinowe (zwykłe, szerokoprofilowe, wąskoprofilowe, zespolone, obustronnego działania)

- zębate

- okrągłe

 

 

W zależności od skręcenia pasa rozróżnia się przekładnie:

- otwarte

- półskrzyżowane

- skrzyżowane

 

2. PRZEŁOŻENIE RZECZYWISTE I KINEMATYCZNE

 

Przełożenie kinematyczne to stosunek prędkości obrotowej (kątowej) koła napędzającego do prędkości obrotowej (kątowej) koła napędzanego:

 

ik=ncnb=ωcωb

 

Przełożenie rzeczywiste przekładni pasowej uwzględnia poślizg sprężysty pasa na kole ξ (patrz pkt. 5):

 

irz=DbDc*1-ξ

 

Db, Dc – średnice skuteczne kół biernego i czynnego

 

3. WADY I ZALETY PRZEKŁADNI PASOWYCH

 


Zalety:

- prosta konstrukcja

- brak konieczności smarowania

- stosunkowo tanie i łatwe w eksploatacji

- cicha praca

- zdolność tłumienia drgań

- przenoszenie mocy na duże odległości

- płynność ruchu

- łagodzenie gwałtownych zmian obciążenia

- swoboda w doborze rozstawu osi wałów

- mała wrażliwość na błędy ustawienia osi

 

 

Wady:

- duże wymiary gabarytowe

- duże obciążenia wałów

- zużywanie się pasów

- stosunkowo mała sprawność

- występują wahania przełożenia

- wrażliwość na warunki otoczenia

 


 

4. PARAMETRY, NA PODSTAWIE KTÓRYCH DOBIERA SIĘ PRZEKRÓJ PASA

 

?

 

 

 

5. POŚLIZG SPRĘŻYSTY

 

Jeżeli różnica napięć P = S1 S2 pasa nie przekracza sił sprzężenia między pasem a kołami, to poślizg zachodzi w skutek odkształceń sprężystych i nosi nazwę poślizgu sprężystego. Zwiększenie obciążenia powoduje wzrost poślizgu sprężystego. Po przekroczeniu wartości granicznej obciążenia następuje poślizg trwały.

 

Poślizg sprężysty określa się wzorem:

 

ξ=vc-vbvb*100%=1-Db*nbDc*nc*100%

 

vc, vb – prędkości cięgien czynnego i biernego

 

Poślizg sprężysty wynosi z reguły 1%-2%, powoduje on m.in. zmianę przełożenia kinematycznego przekładni.

 

6. POZORNY WSPÓŁCZYNNIK TARCIA DLA PRZEKŁADNI Z PASEM KLINOWYM – WYPROWADZENIE WZORU Z POGLĄDOWYM RYSUNKIEM PRZEKROJU

 

μ'=μsin0,5*α

α- kąt zarysu rowków koła pasowego, μ=0,2÷0,6-współczynnik tarcia między pasem a kołem pasowym

 

7. WSPÓŁCZYNNIK NAPĘDU

 

Współczynnik napędu φ – stosunek obciążenia użytecznego P do sumy napięć w cięgnach, wyznaczany w celu osiągnięcia optymalnych warunków pracy przekładni pasowej:

 

φ=PS1+S2

 

Wartość graniczną φgr współczynnik napędu osiąga w chwili wystąpienia poślizgu przeciążeniowego i wówczas sprawność przekładni jest największa.

 

φgr=eμ'α1-1eμ'α1+1

 

W przypadku najczęściej stosowanych materiałów pasów graniczna wartość współczynnika napędu wynosi 0,5÷0,9.

 

8. ZALEŻNOŚCI MIĘDZY SIŁAMI W CIĘGNACH, WZÓR EULERA

 

Aby w przekładni wystąpiło sprzężenie cierne pasa z kołem, umożliwiające przeniesienie napędu, musi być spełniony warunek określony wzorem Eulera:

S1S2=eμ'α1

Obciążenie użyteczne P wiąże się z momentem przenoszonym przez przekładnię pasową, można je obliczyć ze wzorów:

P=S1-S2 lub

P=2*M2D2

gdzie M2 – moment obciążający koło bierne, D2 – średnica skuteczna koła biernego

9. ROZKŁAD NAPRĘŻEŃ W PRZEKŁADNI PASOWEJ PODCZAS POSTOJU I PRACY, Z OPISEM

 

 

10. RODZAJE PRZEKŁADNI ŁAŃCUCHOWYCH

 

Łańcuchy:

- pierścieniowe

- drabinkowe

- zębate

- kształtowe

 

 

11. MATERIAŁY NA ŁAŃCUCHY

 

 

12. BUDOWA ŁAŃCUCHA SWORZNIOWEGO, ROLKOWEGO, TULEJKOWEGO – RYSUNKI

 

Łańcuchy sworzniowe, rolkowe i tulejkowe to rodzaje łańcuchów drabinkowych.

 

 

13. WADY I ZALETY PRZEKŁADNI ŁAŃCUCHOWYCH

 


Zalety:

- stałe przełożenie

- brak poślizgu

- stosunkowo duża sprawność

- łagodzenie obciążeń dynamicznych

- swoboda w ustalaniu rozstawu osi kół

- mniejsze obciążenia wałów niż w p. pasowej

- nie wymaga dużego napięcia wstępnego

 

 

Wady:

- głośna praca

- zużycie ścierne łańcucha

- konieczność smarowania

- nierównomierność biegu łańcucha

- stosunkowo wysoki koszt

- brak możliwości stosowania układów skrzyżowanych


 

14. PASOWANIA MIĘDZY ELEMENTAMI W ŁAŃCUCHU

 

?

 

15. WSPÓŁCZYNNIK BEZPIECZEŃSTWA W PRZEKŁADNIACH ŁAŃCUCHOWYCH

 

Łańcuch można sprawdzić pod względem wytrzymałości na zerwanie, obliczając współczynnik bezpieczeństwa na zerwanie xR wg wzoru:

 

xR=PrSuC2+Sv+SfxRwym

gdzie:

Pr – obciążenie zrywające łańcuch

C2 – współczynnik statyczności obciążenia

xRwym – wymagany współczynnik bezpieczeństwa na zerwanie odczytany z wykresu; dla łańcuchów drabinkowych można przyjmować xRwym=10+3v, gdzie v jest prędkością łańcucha w m/s

Su – obciążenie użyteczne łańcucha w [N]

Sv – napięcie łańcucha wywołane siłą odśrodkową [N]

Sf – napięcie wywołane zwisem łańcucha [N]

 

16. ROZKŁAD SIŁ NA KOLE CZYNNYM W PRZEKŁADNI ŁAŃCUCHOWEJ

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin