14.pdf

(732 KB) Pobierz
Moduł II
Zasady opieki nad osobą chorą i niesa-
modzielną
Wprowadzenie
1. Kompetencje zawodowe opiekuna medycznego, zadania opiekuna medycznego
w edukacji zdrowotnej
2. Aktywizowanie i organizacja czasu wolnego osobie chorej i niesamodzielnej
3. Metody, zasady wykonywania zabiegów higienicznych
4. Zasady, metody zapewnienia osobie chorej i niesamodzielnej bezpieczeństwa
podczas sprawowania opieki
5. Przepisy sanitarno-epidemiologiczne obowiązujące podczas sprawowania
opieki
Bibliografia
Projekt „Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Czynności opiekuńcze nad osobą chorą i niesamodzielną
Wprowadzenie
Pracę z osobą chorą i niesamodzielną rozpoczynamy od kompleksowej oceny podo-
piecznego. Możemy do tego wykorzystać
kompleksową ocenę geriatryczną
(tab. 2.1).
Proces kompleksowej oceny geriatrycznej zaczyna się od identyfikacji „pacjenta w po-
trzebie”.
W pierwszej fazie
procesu diagnostycznego dokonuje się rozpoznania potrzeb i pro-
blemów pacjenta, a także zasobów środowiska w zakresie wszystkich komponentów
KOG (tab. 2.1). Analizuje się wywiad, dokumenty, wytwory, ocenę wydolności czynno-
ściowej PADL (samoopieka w kąpieli, ubieraniu się, korzystanie z WC, sprawność zwie-
raczy, ruch i poruszanie się) oraz IADL (niezależne życie w środowisku domowym i ze-
wnętrznym; prace domowe, zakupy, przygotowanie posiłków, prowadzenie finansów,
kontakty interpersonalne, załatwianie spraw urzędowych, zdrowotnych), ocenia rów-
nowagę i chód.
Tabela 2.1. Kompleksowa ocena geriatryczna
Zdrowie fizyczne
Zdrowie psychiczne
Całościowa wydolność
funkcjonalna (skale)
Dobrostan środowi-
skowo-społeczny
Funkcjonowanie ukła-
dów w chorobie, odży-
wianiu.
Funkcje
poznawczo-
emocjonalne.
Ocena chodu i równo-
wagi, ocena aktywności
i ćwiczeń fizycznych.
PADL i IADL
Poziom wsparcia a po-
trzeby. Dostosowanie
środowiska życia a po-
czucie bezpieczeństwa.
Źródło: opracowanie własne autora na podstawie Kędziora-Kornatowska, Muszalik 2007, s. 93
W drugiej fazie
procesu negocjacji z pacjentem uzgadnia się wspólny cel działania i
kontrakt na świadczone usługi, dążąc do konsensusu między oczekiwaniami klienta do-
tyczącymi najbardziej dotkliwego problemu, a możliwościami sprostania tym oczekiwa-
niom ze strony systemu dostępnych środków, usług i wsparcia.
W trzeciej fazie
przeprowadza się realizację kontraktu, dzieląc pracę między członków
zespołu terapeutycznego i rodzinę. Wyznacza się terminy osiągnięcia celów.
Faza ostatnia
to monitorowanie efektywności interwencji, konfrontowanie skutków z
oczekiwaniami pacjenta. W razie niepowodzeń modyfikuje się cele i dalszy sposób po-
stępowania.
Projekt „Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Czynności opiekuńcze nad osobą chorą i niesamodzielną
1
Tabela 2.2. Stadia procesu KOG
Lp.
1.
Stadia
Ocena
Zdrowie (rozpoznanie, rokowanie).
Funkcje (fizyczne, psychiczne, społeczne).
Zasoby (kulturowe, społeczne, ekonomiczne, rodzinne).
2.
Uzgodnienie
celów
Czego pacjent oczekuje?
opieki
Co może zostać wykonalne w indywidualnej sytuacji (dialog z pacjen-
tem lub jego opiekunem, kontrakt)?
3.
Specyfikacja planu in-
Ustalenie celów.
terwencji
Plan działań.
Przydział zadań w zespole.
4.
Regularny monitoring
Czy założone cele opieki i potrzeby pacjenta są zaspokojone zgodnie z
planem?
Czy plan opieki (interwencji) wymaga zmiany?
Źródło: opracowanie własne autora na podstawie Kędziora-Kornatowska, Muszalik 2007, s. 94
Projekt „Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Czynności opiekuńcze nad osobą chorą i niesamodzielną
2
1. Kompetencje zawodowe opiekuna medycznego, zadania opiekuna medycznego
w edukacji zdrowotnej
Zadaniem opiekuna medycznego jest roz-
poznanie i zaspakajanie podstawowych
potrzeb życiowych podopiecznego, pomoc
w utrzymaniu aktywności ruchowej, wy-
korzystaniu sprzętu ortopedycznego i re-
habilitacyjnego, udzielenie pierwszej po-
mocy w stanach nagłego zagrożenia zdro-
wotnego. Działania opiekuna to zapobie-
ganie chorobie i kalectwu, ochrona przed
czynnikami szkodliwymi, wsparcie w okresach wzmożonego zapotrzebowania oraz nie-
sienie ulgi w okresie choroby i zdrowienia.
Zadania zawodowe:
aktywizacja i organizacja czasu wolnego,
asystowanie pielęgniarce i innemu personelowi medycznemu podczas wykony-
wania zabiegów pielęgnacyjnych, konserwacji, dezynfekcji przyborów i narzędzi
stosowanych podczas wykonywania zabiegów,
dokonanie pomiarów podstawowych parametrów życiowych (ciśnienie krwi,
tętno, oddech, temperatura ciała),
dokumentowanie wykonanych zabiegów higienicznych,
planowanie i wykonywanie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych z
uwzględnieniem stanu pacjenta,
pomaganie przy zmianie pozycji, wstawaniu i przemieszczaniu się,
popularyzowanie zachowania prozdrowotnego – promocja zdrowia,
przekazywanie pielęgniarce informacji o zaobserwowanych zmianach w stanie
zdrowia,
przeprowadzanie edukacji w zakresie higieny osobistej i zabiegów pielęgnacyj-
nych,
respektowanie indywidualności pacjenta i jego praw,
rozpoznawanie problemów opiekuńczych osoby chorej i niesamodzielnej,
stosowanie profilaktyki i pielęgnacji przeciwodleżynowej,
stosowanie przepisów prawa dotyczących praw pacjenta,
współpraca z pielęgniarką, zespołem terapeutycznym w zakresie planowania i
realizacji planu opieki nad osobą chorą i niesamodzielną,
wykonywanie czynności związanych z pomocą w karmieniu lub karmieniem pa-
cjenta,
Projekt „Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Czynności opiekuńcze nad osobą chorą i niesamodzielną
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin