GI.docx

(51 KB) Pobierz

1. Geodezyjna obsługa procesu inwestycyjnego.

 

Geodezyjna obsługa inwestycji to wykonywanie opracowań geodezyjno-kartograficznych i czynności geodezyjnych w czynnościach:

-planowania

-projektowania

-budowy

-utrzymania eksploatacji

-rozbiórki

obiektów budowlanych oraz czynności osób pełniących w tych procesach nadzór inwestorski

Goi obejmuje również:

-pomiary odkształceń i przemieszczeń budowli (zapory wodne, budowle wysmukłe: kominy, maszty)

-pomiary eksploatacyjne obiektów i urządzeń (suwnice, mosty, piece obrotowe)

Geodezyjna obsługa budowli specjalnych:

-budowle komunikacyjne

-obiekty i urządzenia kolejowe

-elektrownie

-obiekty wysmukłe

-suwnice

-zapory wodne i mosty

 

Geodezyjna obsługa eksploatacyjna budowli i urządzeń:

-badanie geometrii bud. i urządzeń

-pomiary odkształceń i przemieszczeń budowli oraz przemieszczeń podłoża

Geodezyjna obsługa procesu inwestycyjnego:

-geodezyjne opracowani eprojektu budowli

-tyczenie obiektów

-obsługa budowy i montażu

-inwentaryzacja powykonawcza

 

              A. Zakres prac geodezyjnych na poszczególnych etapach procesu inwestycyjnego.

 

Czynności prawne i realizacyjne

Rodzaje prac geodezyjnych                                       i dokumentów

ETAP I - przygotowanie inwestycji

®    analizy poprzedzające inwestycje (analiza lokalizacji),

®    nabycie praw do terenu pod inwestycję,

®    decyzja o warunkach zabudowy                i zagospodarowania terenu lub działki.

®    mapy topograficzne, tematyczne, wypisy i wyrysy, kataster nieruchomości,

®    podziały nieruchomości, rozgraniczenia,

®    wznowienia i okazania granic,

®    sporządzanie map do celów opiniodawczych.

ETAP II - projektowanie

®    zebranie materiałów do projektowania,

®    uzgodnienia dotyczące korzystania z mediów i inne,

®    wykonanie projektu budowlanego obejmującego projekt zagospodarowania działki oraz projekt architektoniczny,

®    uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę.

®    inwentaryzacja architektoniczno-budowlana,

®    sporządzenie mapy do celów projektowych,

®    uzyskanie opinii ZUDP.

ETAP III - realizacja budowy

®    wyznaczenie lokalizacji obiektu,

®    wznoszenie obiektu,

®    decyzja o pozwolenie na użytkowanie obiektu.

®    geodezyjne wytyczenie obiektu,

®    geodezyjna obsługa budowy              i montażu,

®    pomiary przemieszczeń                                    i odkształceń podłoża,

®    geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza.

ETAP IV - eksploatacja budowy

®    ustalenie zasad obsługi geodezyjnej obiektu,

®    okresowe pomiary kontrolne.

®    kontrola pionowości obiektów wysmukłych, pomiary przemieszczeń i odkształceń obiektów oraz podłoża.

ETAP V - rozbiórka

®    wydanie przez właściwy organ decyzji nakazującej właścicielowi lub zarządcy rozbiórkę obiektu                    i uporządkowanie terenu.

®    aktualizacja baz danych, ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (mapy zasadniczej).

2. Specyfika i technologie pomiarowe w geodezji inżynieryjnej.

              2.1.              Specyfika pomiarów w geodezji inżynieryjnej:

®    wyższa od wymaganej w geodezji ogólnej dokładność pomiarów, obliczeń, opracowań kartograficznych,

®    osnowa przeznaczona do oparcia pomiarów o wysokiej dokładności, przystosowana do konkretnych zadań,

®    odmienne od standardowych warunki prowadzenia pomiarów,

®    wykorzystywanie do pomiarów specjalistycznych technik, narzędzi, oprogramowania,

®    konieczność wykonywania pomiarów okresowych i permanentnych,

®    badanie specjalnych cech geometrycznych obiektów: prostoliniowości, poziomości, pionowości, płaskości, zachowania krzywizny itp.,

®    odrębność terenowych warunków wyjściowych (tyczenie) i końcowych (inwentaryzacja) oraz zróżnicowanie metodyki pomiarów i sporządzonej dokumentacji

              2.2.              Nowe technologie pomiarowe:

®    niwelatory kodowe, laserowe,

®    tachimetry zmotoryzowane, skanujące,

®    GNSS,

®    skanery laserowe,

®    georadary,

®    inklinometry,

®    interferometry laserowe,

®    IMU, odometry.

 

3. Podstawy prawne czynności geodezyjnych w budownictwie:

              Ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej wpłynęła na konieczność wdrożenia zmian w innych aktach prawnych, m. in. w ustawie PGiK. Z tego powodu                     w dniu 8.06.2012r. standardy techniczne w postaci instrukcji technicznych utraciły moc obowiązywania. Od tego terminu prace geodezyjne oraz kompletowanie dokumentacji geodezyjnej należy wykonywać zgodnie z zapisami poniższego rozporządzenia MSWiA.

 

Rozporządzenie MSWiA z dn. 9.11.2011r. w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do PZGiK.

 

Instrukcje techniczne nie mają obecnie charakteru przepisów obligatoryjnych jednak nadal mogą być wykorzystywane w charakterze wytycznych technicznych. Główny Geodeta Kraju zaleca, że przy braku sprzeczności z nowymi standardami wskazania instrukcji można traktować jako wytyczne fakultatywne. Wśród rozporządzeń, których zakres tematyczny odpowiada poszczególnym instrukcjom technicznym można wymienić:

®    rozporządzenie MAiC z dn. 14.02.2012r. w sprawie osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,

®    rozporządzenie RM z dn. 14.11.2012r. w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych,

®    rozporządzenie MAiC z dn. 12.02.2013r. w sprawie bazy danych geodezyjnych ewidencji sieci uzbrojenia terenu, bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej.

A także:

v     prawo geodezyjne i kartograficzne,

v     ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

v     prawo budowlane,

v     ustawa o gospodarce nieruchomościami,

v     ustawa o drogach publicznych,

v     prawo telekomunikacyjne,

v     prawo energetyczne,

v     prawo wodne,

v     ustawa o autostradach płatnych,

v     specustawy: drogowa, lotniskowa, powodziowa, obiektów energetyki jądrowej,

v     ustawa o wspieraniu i rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.

 

Instrukcje i wytyczne - oznaczenia od O-1 do O-4, G-1 do G-7, K-1 do K-3.

 

4. Mapa zasadnicza:

Mapa zasadnicza w świetle znowelizowanych przepisów stała się standardowym opracowaniem kartograficznym, jako zredagowana forma danych składająca się                            z obiektów zawartych w bazach:

A.    państwowego rejestru podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych, magnetycznych (PRPOG),

B.     ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości) (EGiB),

C.     geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT),

D.    państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju (PRG),

E.     państwowego rejestru nazw geograficznych (PRNG),

F.      ewidencji miejscowości, ulic i adresów (EMUiA),

G.    szczegółowych osnów geodezyjnych (BDSOG),

H.    zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu (BDZiS, BDNMT, BDORTO),

I.        obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 - 1:5000 (BDOT500).

 

Podstawową formą dokumentacji prac GiK  jest forma elektroniczna i związany z nią standard wymiany danych GMI

 

5. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP):

              Akt prawa miejscowego przyjmowany w formie uchwały rady gminy, określający przeznaczenie, warunki zagospodarowania i zabudowy terenu, a także rozmieszczenie inwestycji celu publicznego. Składa się z części tekstowej (uchwała) oraz graficznej (załącznik do uchwały). Ustalenia planu miejscowego wraz z innymi przepisami, kształtują sposób wykonywania prawa własności nieruchomości. Plan miejscowy stanowi podstawę planowania przestrzennego w gminie. Ustanawia przepisy powszechnie obowiązującej na danym terenie, będące podstawą wydawania decyzji administracyjnych (w przeciwieństwie do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego - SUiKZP - które wyraża jedynie politykę przestrzenną gminy). W planie miejscowym dokonuje się również zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne (nie mylić z wyłączeniem gruntu z produkcji rolnej i leśnej, tzw. odrolnieniem).

Plan nie może wykraczać poza gminę ale może obejmować czesc jej obszaru. Na terenie gminy może być więcej planów, ich granice nie mogą się nakładac

 

TREŚĆ I FORMA PLANU MIEJSCOWEGO:

®    część tekstowa - stanowi treść uchwały. Treść planu ma formę uchwały rady gminy, musi więc odpowiadać wymogom zasad techniki prawodawczej, czyli zawierać m.in. tytuł, podstawę prawną, przepisy merytoryczne ogólne                                   i szczegółowe, przepisy o wejściu w życie, a także podział na jednostki redakcyjne (paragraf, ustęp, punkt, tiret).

®    część graficzna - stanowi załącznik do uchwały. Jest graficznym odzwierciedleniem uchwały i obowiązuje jedynie w takim zakresie, w jakim jest to określone w części tekstowej. Rysunek planu wykonywany jest na kopii mapy zasadniczej w skali 1:1000, a w przypadku jej braku, dopuszcza się stosowanie map katastralnych. W określonych przypadkach możliwe jest stosowanie innej skali:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin