Matura - zestawy CKE.pdf

(3880 KB) Pobierz
C
ZĘŚĆ USTNA
EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO
OD ROKU SZKOLNEGO
2014/2015
Z
BIÓR PRZYKŁADOWYCH ZADAŃ
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2014
2
Opracowanie zadań i dodatkowego materiału dla nauczycieli:
Adam Brożek
dr Joanna Dobkowska
dr Katarzyna Kozłowska
dr hab. Jakub Malik, prof. KUL
dr hab. Jolanta Nocoń, prof. UO
prof. dr hab. Sławomir J. Żurek
Współpraca:
dr Anna Biernacka
Elżbieta Błachowicz
Dorota Dąbrowska
dr Beata Kapela-Bagińska
Zbigniew Kosiński
Bogdan Kozak
prof. dr hab. Jerzy Podracki
Anna Stachowicz
Recenzenci:
prof. dr hab. Halina Bułczyńska-Zgółka
dr Adam Kalbarczyk
prof. dr hab. Anna Pilch
Redakcja:
dr Wioletta Kozak
dr Marcin Smolik
Materiał opracowano w ramach projektu
Pilotaż nowych egzaminów maturalnych,
Działanie 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych,
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
3
Spis treści
Wstęp
……………………………………………………………………………………………………………………………
Przebieg części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego
……………………………………
Część 1. Zadania z zakresu kształcenia kulturowo-literackiego oparte na tekstach
literackich
……………………………………………………………………………………………………………………..
Część 2. Zadania z zakresu kształcenia językowego oparte na tekstach literackich,
popularnonaukowych i publicystycznych
…………………………………………………………………..………….
Część 3. Zadania z zakresu kształcenia kulturowo-literackiego oparte na tekstach ikonicznych
Część 4. Dodatkowy materiał dla nauczycieli
………………………………………………………………………...
Komentarz do części 1.
……………………………………………………….……………………………...
Komentarz do części 2.
………………………….…………………………….……………………………..
Komentarz do części 3.
………………………….………………………….………………………………..
4
6
7
91
161
223
223
232
237
4
Część ustna egzaminu maturalnego z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015
Wstęp
Drogie Maturzystki, Drodzy Maturzyści,
zbiór przykładowych zadań na część ustną egzaminu maturalnego z języka polskiego od roku
szkolnego 2014/2015 składa się z trzech części. Każda z nich obejmuje zadania innego typu:
część 1. – zadania literackie
część 2. – zadania językowe
część 3. – zadania ikoniczne.
We wprowadzeniu do każdej części znajdziecie wskazówki na temat tego, jak analizować
polecenia i tworzyć wypowiedź ustną.
Każde zadanie, oprócz samego polecenia, zawiera również:
wykaz wymagań ogólnych i szczegółowych z podstawy programowej
zestaw pojęć i terminów z zakresu wiedzy o języku i literaturze, których znajomość będzie
pomocna w rozwiązaniu danego zadania
krótki komentarz zawierający wskazówki służące realizacji zadania
dwa konspekty przedstawiające przykładowe (ale nie jedyne możliwe) realizacje zadania.
Realizacje tego samego zadania mogą różnić się między sobą, np. stanowiskiem wobec
problemu podanego w poleceniu, doborem przykładów literackich i kulturowych czy strukturą
wypowiedzi. Zróżnicowany zapis konspektów podpowiada różne sposoby przygotowywania
się do wypowiedzi. Możecie – spośród zaproponowanych form – wybrać tę, która jest najlepsza
dla każdego z Was (niektórzy najchętniej notują w punktach, inni wolą zapis ciągły, schemat
lub mapę mentalną), możecie również wypracować własną. Pisanie konspektów to szuka, którą
również warto doskonalić.
Zadania zamieszczone w zbiorze to materiał przykładowy. Zadanie, które wylosujecie podczas
egzaminu ustnego, będzie miało podobną konstrukcję i posłuży sprawdzeniu podobnych
umiejętności, na pewno jednak nie będzie kopią żadnego z zadań w tej publikacji. Nie należy
zatem liczyć na to, że pamięciowe opanowanie przykładowych realizacji pozwoli uzyskać
dobry wynik podczas egzaminu. Analiza materiału zawartego w zbiorze niech posłuży Wam
do wypracowania najlepszych strategii przygotowywania się do ustnej części egzaminu
maturalnego: rozumienia poleceń i sprawnego konstruowania wypowiedzi, których treść
i kompozycja uwarunkowane są wskazówkami zawartymi w poleceniu. Jeśli opanujecie te dwie
umiejętności, pozostanie Wam jedynie gromadzenie wiedzy i doświadczeń czytelniczo-
kulturowych. Robicie to zresztą już od początku edukacji: czytając lektury, poznając filmy
i spektakle teatralne, chodząc na koncerty i słuchając nagrań muzycznych, zwiedzając muzea
i zabytki, a także oglądając telewizję i surfując po Internecie (blogi, fora internetowe oraz gry
komputerowe to także teksty kultury, które można wykorzystać w realizacji zadań).
Wstęp
5
Do egzaminacyjnego sukcesu konieczne jest oczywiście ciągłe poszerzanie wiedzy z zakresu
historii i teorii literatury czy nauki o języku. Niezbędna jest także bardzo dobra znajomość
lektur obowiązkowych, oznaczonych w podstawie programowej „gwiazdką” (więcej na ten
temat znajdziecie w rozdziale dotyczącym zadań literackich). Koniecznie zapoznajcie się
również z informacjami o egzaminie przedstawionymi w
Informatorze o egzaminie maturalnym
z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015
oraz z propozycjami zadań zamieszczonych
w tej publikacji.
W przygotowaniu do egzaminu ustnego bardzo istotne są również ćwiczenia praktyczne
związane z wypowiadaniem się na określone tematy. O tym, jak stać się dobrym mówcą,
możecie przeczytać w licznych publikacjach poświęconych retoryce. Możecie też analizować
transmitowane w mediach wystąpienia osób publicznych i na podstawie reakcji słuchaczy oraz
komentarzy obserwatorów wyciągać wnioski, które na pewno przydadzą się podczas egzaminu.
Pamiętajcie jednak, że podstawą wypowiedzi jest zawsze to, co chcemy przekazać – bez
odpowiedniej treści każde wystąpienie stanie się jedynie popisem aktorskim.
Stworzenie poprawnej
wypowiedzi retorycznej
na ustnym egzaminie maturalnym z języka
polskiego wymaga:
1. odczytania (interpretacji) dołączonego do zadania tekstu kultury pod kątem problemu
wskazanego w poleceniu
2. odwołania się do innych tekstów kultury i problemów, które łączą się z tematem
wypowiedzi
3. stosowania pojęć i terminów nazywających zjawiska teoretycznoliterackie i kulturowe
4. opracowania wypowiedzi pod względem kompozycyjnym i językowo-stylistycznym
5. wygłoszenia wypowiedzi zgodnie z zasadami kultury żywego słowa.
Życzymy owocnych przygotowań do matury i trzymamy kciuki za doskonałe wystąpienia
podczas egzaminu ustnego.
Autorzy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin