Omówienie lektury „Karolcia” – praca w grupach, praca z tekstem
Tytuł: „Karolcia”
Autor: Maria Kruger
Czas akcji: pod koniec czerwca aż do 15 lipca – planowany czas zamknięcia ogrodu
Miejsce akcji: nazwa miasta nie jest znana. Akcja toczy się w domu Karolci, w sklepie, w parku.
Tematyka: Historia opowiada o niebieskim koraliku, który jest przyczyną wielu przygód. Z czasem dzieci stają się mądrzejsze i nie wypowiadają błahych życzeń. Książka uczy nas, że musimy uważać na to czego sobie życzymy.
Klasa zostaje podzielona na cztery grupy. Cała praca odbędzie się w tych grupach.
1. Metryczka lektury.
2. Opis Karolci – dzieci wyszukują w tekście informacji mówiących o wyglądzie Karolci, grupowe przygotowanie portretu Karolci.
3. Ustalenie bohaterów pierwszoplanowych: Karolcia, Piotrek
4. Ustalenie bohaterów drugoplanowych: ciotka Agata, mamusia Karolci, tatuś Karolci, Filomena, Pan Prezydent, sąsiedzi Karolci.
5. Pojawienie się koralika. Ustalenie w jaki sposób Karolcia znalazła koralik, kiedy ujawnił on swoją moc.
6. Ustalenie cech książki: niemożliwa, magiczna, fantastyczna, komiczna. Znajdywanie fragmentów książki mówiących o tych cechach.
§ Komizmu- przemiana małej Karolci w dorosłą.
§ Fantastyki- podróż nad miastem.
§ Magii- rozmowa z koralikiem w łazience.
7. Ustalenie kolejności wydarzeń w książce.
8. Wybieranie przygód Karolci i Piotra i przedstawienie ich w postaci kalamburów.
9. Grupowe rozwiązywanie testu wiedzy z Karolci.
10. Zadanie zadania domowego.
§ TREŚĆ: Wyobraź sobie, że to Ty znalazłeś niebieski koralik. O co go poprosisz? Napisz swoje życzenia.
stonka47