A. Obszar społeczno-emocjonalny (z rodzinnym i obywatelskim)
-Stara się przestrzegać ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Potrafi zgodnie współpracować z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
-Zwykle chętnie i sprawnie wykonuje polecenia nauczyciela. Zwykle rozumie polecenia kierowane do grupy
-Dziecko jest mało samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych. Często oczekuje obecności i pomocy osoby dorosłej. Często nie potrafi przewidzieć skutków swoich zachowań
-Nie pomaga innym dzieciom
-Zwykle dobrze sobie radzi w sytuacjach konfliktowych. Rzadko oczekuje pomocy osoby dorosłej
-Zwykle wyraża swoje emocje w sposób akceptowany społecznie. Czasami jednak nie potrafi pogodzić się z porażką i wtedy potrzebuje wsparcia osoby dorosłej
-Posiada podstawowe informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości
-Zaczyna rozpoznawać polskie symbole narodowe. Wie, że jest Polakiem
B. Obszar sprawności fizycznej, dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo
-Dziecko jest dość sprawne fizycznie, ale niektóre sprawności wymagają jeszcze treningu i wspomagania w postaci dodatkowych ćwiczeń. Rzadko dba o poprawność wykonywanych ćwiczeń
-Orientuje się, jakie zachowania (w sytuacjach bliskich dziecku) są bezpieczne, a jakie zagrażające. Stara się stosować zasady bezpieczeństwa i przewidywać konsekwencje ich nieprzestrzegania, ale czasem potrzebuje kontroli ze strony osoby dorosłej
-Orientuje się w podstawowych zasadach zdrowego odżywiania. Czasami potrzebuje pomocy (zachęty) osoby dorosłej do stosowania się do tych zasad
-Wie, że należy dbać o zdrowie. Zwykle dostrzega związek między zachowaniem człowieka a zdrowiem czy chorobą
C. Obszar samodzielności
-Dziecko jest raczej samodzielne. Rzadko potrzebuje pomocy osoby dorosłej podczas ubierania się i rozbierania, korzystania z toalety i spożywania posiłków
-Raczej utrzymuje porządek w swoim otoczeniu. Czasami potrzebuje upomnienia, zachęty osoby dorosłej, żeby odłożyć zabawki na swoje miejsce czy wziąć udział w pracach porządkowych
-Raczej dobrze wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków (czasami potrzebuje przypomnienia osoby dorosłej)
-Zwykle potrafi zorganizować sobie czas wolny w przedszkolu. Czasami potrzebuje pomocy (podpowiedzi, zachęty) ze strony osoby dorosłej
D. Obszar czynności intelektualnych
-Często ma problemy z ujmowaniem związków przyczynowo-skutkowych. Rzadko potrafi przewidzieć następstwa zdarzeń
-Często nie odróżnia zmian odwracalnych od nieodwracalnych. Ma duże problemy z formułowaniem wniosków o obserwowanych zmianach
-Dość dobrze klasyfikuje według maksymalnie dwóch kryteriów
-Dość chętnie buduje z klocków, potrafi tworzyć kompozycje, łącząc różne materiały. Stara się właściwie używać prostych narzędzi
E. Obszar przygotowania do nauki matematyki
-Często myli się. określając kierunki i położenie przedmiotów w przestrzeni (w odniesieniu do siebie oraz innych obiektów)
-Słabo dokonuje porównań na zasadzie różnicowania. Wymienia kilka różnic dotyczących wyglądu zewnętrznego lub zastosowania
-Dość dobrze porównuje na zasadzie podobieństw. Skupia się głównie na cechach zewnętrznych
-Często się myli, dodając i odejmując na konkretach, potrzebuje jeszcze wielu doświadczeń
-Liczy na konkretach i obrazkach, ale często się myli. Stosując aspekt kardynalny, miarowy i porządkowy też popełnia błędy
F. Obszar sprawności artykulacyjnej i rozwoju mowy
-Często nie stosuje w wypowiedziach zasad języka ojczystego. Mowa dziecka charakteryzuje się niską poprawnością pod względem gramatycznym, fleksyjnym i artykulacyjnym. Popełnia dużo błędów językowych
-Często ma kłopoty z budowaniem płynnych, logicznie powiązanych ze sobą wypowiedzi. Ma duże kłopoty z wyrażaniem swoich potrzeb i emocji w formie zdania
-Zwykle rozumie polecenia słowne, stara się odpowiadać na pytania i pytać o niezrozumiałe fakty (czasami pytania i odpowiedzi formułuje nieprawidłowo)
-Nie potrafi artykułować prawidłowo niektórych głosek, wymaga wspomagania rozwoju mowy
G. Obszar spostrzegawczości, pamięci wzrokowej i słuchowej
-Prawidłowo układa puzzle (30-40 elementów), czasem ma trudności, ale potrafi je samodzielnie przezwyciężyć
-Prawidłowo układa według wzoru, czasem ma trudności, ale potrafi je samodzielnie przezwyciężyć. Wraca do wcześniej ułożonych układanek
-Podczas ćwiczeń słuchu fonematycznego czasem się myli. Błędy popełnia szczególnie podczas wysłuchiwania i różnicowania głosek w izolacji
-Czasem się myli podczas ćwiczeń, w których wyróżnia samogłoski w nagłosie. Są to błędy, które nie wynikają z nieuwagi dziecka
-Czasem się myli podczas ćwiczeń, w których wyróżnia spółgłoski w nagłosie. Są to błędy, które nie wynikają z nieuwagi dziecka
-Często się myli podczas wyróżniania głosek w wygłosie. Tego typu ćwiczenia sprawiają dziecku dużą trudność
-Często się myli podczas odtwarzania usłyszanego rytmu. Tego typu ćwiczenia sprawiają dziecku dużą trudność
H. Obszar przygotowania do nauki czytania i pisania
-Potrzebuje zachęty osoby dorosłej, żeby rysować, malować i wykonywać inne prace plastyczno-techniczne. Często nie kończy prac, są one mało staranne
-Często myli się, określając kierunki oraz miejsce na kartce i oczekuje pomocy nauczyciela
-Często myli się, dokonując analizy i syntezy wyrazowej zdania
-Często myli się, dokonując analizy sylabowej słowa
-Rzadko wykazuje zainteresowanie samodzielnym czytaniem
-Dość często ma kłopoty ze zrozumieniem sensu prostych informacji zapisanych za pomocą symboli czy prostych rysunków. Rzadko próbuje samodzielnie kodować proste informacje (np. tworząc gry, mapy)
-Sprawność manualna dziecka wymaga ćwiczeń. Często nieprawidłowo trzyma ołówek, pędzel, nożyczki
-Stara się dokładnie rysować po śladzie
-Stara się odwzorować podany wzór (przerysować szlaczki)
-Czasami prosi nauczyciela o pomoc, podejmując próby samodzielnego pisania (np. podpisując swój rysunek)
Inne informacje o dziecku
gunia2409