pomocne do pisana cenzurek(1).doc

(51 KB) Pobierz

 

 

 

 

  A.  Obszar społeczno-emocjonalny (z rodzinnym i obywatelskim)

       -Stara się przestrzegać ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Potrafi zgodnie współpracować z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych

       -Zwykle chętnie i sprawnie wykonuje polecenia nauczyciela. Zwykle rozumie polecenia kierowane do grupy

       -Dziecko jest mało samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych. Często oczekuje obecności i pomocy osoby dorosłej. Często nie potrafi przewidzieć skutków swoich zachowań

       -Nie pomaga innym dzieciom

       -Zwykle dobrze sobie radzi  w sytuacjach konfliktowych. Rzadko oczekuje pomocy osoby dorosłej

       -Zwykle wyraża swoje emocje w sposób akceptowany społecznie. Czasami jednak nie potrafi pogodzić się z porażką i wtedy potrzebuje wsparcia osoby dorosłej

       -Posiada podstawowe informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości

       -Zaczyna rozpoznawać polskie symbole narodowe. Wie, że jest Polakiem

  B.  Obszar sprawności fizycznej, dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo

       -Dziecko jest dość sprawne fizycznie, ale niektóre sprawności wymagają jeszcze treningu i wspomagania w postaci dodatkowych ćwiczeń. Rzadko dba o poprawność wykonywanych ćwiczeń

       -Orientuje się, jakie zachowania (w sytuacjach bliskich dziecku) są bezpieczne, a jakie zagrażające. Stara się stosować zasady bezpieczeństwa i przewidywać konsekwencje ich nieprzestrzegania, ale czasem potrzebuje kontroli ze strony osoby dorosłej

       -Orientuje się w podstawowych zasadach zdrowego odżywiania. Czasami potrzebuje pomocy (zachęty) osoby dorosłej do stosowania się do tych zasad

       -Wie, że należy dbać o zdrowie. Zwykle dostrzega związek między zachowaniem człowieka a zdrowiem czy chorobą

  C.  Obszar samodzielności

       -Dziecko jest raczej samodzielne. Rzadko potrzebuje pomocy osoby dorosłej podczas ubierania się i rozbierania, korzystania z toalety i spożywania posiłków

       -Raczej utrzymuje porządek w swoim otoczeniu. Czasami potrzebuje upomnienia, zachęty osoby dorosłej, żeby odłożyć zabawki na swoje miejsce czy wziąć udział w pracach porządkowych

       -Raczej dobrze wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków (czasami potrzebuje przypomnienia osoby dorosłej)

       -Zwykle potrafi zorganizować sobie czas wolny w przedszkolu. Czasami potrzebuje pomocy (podpowiedzi, zachęty) ze strony osoby dorosłej

  D.  Obszar czynności intelektualnych

       -Często ma problemy z ujmowaniem związków przyczynowo-skutkowych. Rzadko potrafi przewidzieć następstwa zdarzeń

       -Często nie odróżnia zmian odwracalnych od nieodwracalnych. Ma duże problemy z formułowaniem wniosków o obserwowanych zmianach

       -Dość dobrze klasyfikuje według maksymalnie dwóch kryteriów

       -Dość chętnie buduje z klocków, potrafi tworzyć kompozycje, łącząc różne materiały. Stara się właściwie używać prostych narzędzi

  E.  Obszar przygotowania do nauki matematyki

       -Często  myli się. określając kierunki i położenie przedmiotów w przestrzeni (w odniesieniu do siebie oraz innych obiektów)

       -Słabo dokonuje porównań na zasadzie różnicowania. Wymienia kilka różnic dotyczących wyglądu zewnętrznego lub zastosowania

       -Dość dobrze porównuje na zasadzie podobieństw. Skupia się głównie na cechach zewnętrznych

       -Często się myli, dodając i odejmując na konkretach, potrzebuje jeszcze wielu doświadczeń

       -Liczy na konkretach i obrazkach, ale często się myli. Stosując aspekt kardynalny, miarowy i porządkowy też popełnia błędy

  F.  Obszar sprawności artykulacyjnej i rozwoju mowy

       -Często nie stosuje w wypowiedziach zasad języka ojczystego. Mowa dziecka charakteryzuje się niską poprawnością pod względem gramatycznym, fleksyjnym i artykulacyjnym. Popełnia dużo błędów językowych

       -Często ma kłopoty z budowaniem płynnych, logicznie powiązanych ze sobą wypowiedzi. Ma duże kłopoty z wyrażaniem swoich potrzeb i emocji w formie zdania

       -Zwykle rozumie polecenia słowne, stara się odpowiadać na pytania i pytać o niezrozumiałe fakty (czasami pytania i odpowiedzi formułuje nieprawidłowo)

       -Nie potrafi artykułować prawidłowo niektórych głosek, wymaga wspomagania rozwoju mowy

  G.  Obszar spostrzegawczości, pamięci wzrokowej i słuchowej

       -Prawidłowo układa puzzle (30-40 elementów), czasem ma trudności, ale potrafi je samodzielnie przezwyciężyć

       -Prawidłowo układa według wzoru, czasem ma trudności, ale potrafi je samodzielnie przezwyciężyć. Wraca do wcześniej ułożonych układanek

       -Podczas ćwiczeń słuchu fonematycznego czasem się myli. Błędy popełnia szczególnie podczas wysłuchiwania i różnicowania głosek w izolacji

       -Czasem się myli  podczas ćwiczeń, w których wyróżnia samogłoski w nagłosie. Są to błędy, które nie wynikają z nieuwagi dziecka

       -Czasem się myli  podczas ćwiczeń, w których wyróżnia spółgłoski w nagłosie. Są to błędy, które nie wynikają z nieuwagi dziecka

       -Często się myli podczas wyróżniania głosek w wygłosie. Tego typu ćwiczenia sprawiają dziecku dużą trudność

       -Często się myli podczas odtwarzania usłyszanego rytmu. Tego typu ćwiczenia sprawiają dziecku dużą trudność

  H.  Obszar przygotowania do nauki czytania i pisania

       -Potrzebuje zachęty osoby dorosłej, żeby rysować, malować i wykonywać inne prace plastyczno-techniczne. Często nie kończy prac, są one mało staranne

       -Często myli się, określając kierunki oraz miejsce na kartce i oczekuje pomocy nauczyciela

       -Często myli się, dokonując analizy i syntezy wyrazowej zdania

       -Często myli się, dokonując analizy sylabowej słowa

       -Rzadko wykazuje zainteresowanie samodzielnym czytaniem

       -Dość często ma kłopoty ze zrozumieniem sensu prostych informacji zapisanych za pomocą symboli czy prostych rysunków. Rzadko próbuje samodzielnie kodować proste informacje (np. tworząc gry, mapy)

       -Sprawność manualna dziecka wymaga ćwiczeń. Często nieprawidłowo trzyma ołówek, pędzel, nożyczki

       -Stara się dokładnie rysować po śladzie

       -Stara się odwzorować podany wzór (przerysować szlaczki)

       -Czasami prosi nauczyciela o pomoc, podejmując próby samodzielnego pisania (np. podpisując swój rysunek)

 

 

 

 

  Inne informacje o dziecku

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin