2
Nr 70
(pieczęć przedszkola / szkoły)
INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Imię i nazwisko dziecka ……………………
Rok szkolny ………………..
Forma wychowania przedszkolnego Oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej w Dobrczu
I. Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze:
1. Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej:
1) mocne strony dziecka
Stosuje się do norm społecznych, współpracuje chętnie i raczej bez konfliktów z rówieśnikami. Chętnie bierze udział w grupowych zajęciach i zabawach, jest lubiane przez inne dzieci. Szybko odnajduje się w nowej sytuacji, jest otwarte w stosunku do innych.
2) zauważone trudności
Zdarza się jej dominować w kontaktach z dziećmi.
3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka
Prowadzono zabawy z dzieckiem w małych 3-5 osobowych grupkach, prowadzono zajęcia o różnym stopniu trudności dobierane do możliwości dziecka, stosowano często pochwały i zachęty.
4) wskazówki dla rodziców
Stwarzać okazję do jak najczęstszych kontaktów z rówieśnikami. Często chwalić nawet za drobne osiągnięcia.
2. Umiejętności matematycznych i gotowości do nauki czytania i pisania:
Przelicza liczmany do (10, 15, 20 i więcej), podaje prawidłową liczbę przeliczonych elementów, dodaje i odejmuje w granicach 10 (15; 20 i więcej) . Zna figury geometryczne, potrafi dokonywać prostej klasyfikacji elementów. Zna liczebniki porządkowe (pierwszy, drugi, trzeci itp.). Potrafi zdanie podzielić na kilka wyrazów, dzieli słowa na sylaby, potrafi z podanych sylab złożyć wyraz. Rozpoznaje litery drukowane, potrafi je odwzorować, potrafi wskazać w tekście określone litery. . Lubi słuchać opowiadań, czytania książek, rozumie treść i potrafi ją opowiedzieć . Prawidłowo ujmuje stosunki przestrzenne (prawo-lewo, nad, pod, obok, za, w górze, w dole itd.).
Zdarza się, że litery pisze w odbiciu lustrzanym.
Prowadzono dodatkowo ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (puzzle, dobieranki, rysowanie wg wzoru), zabawy z określeniem stosunków przestrzennych.
Kontynuowanie w domu ćwiczeń i zabaw prowadzonych w przedszkolu w zakresie rozróżniania i rozpoznawania liter. Granie w gry planszowe, domino sylabowe.
3. Sprawności motorycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:
Porusza się zwinnie, ruchy płynne, skoordynowane. Lubi zabawy ruchowe, prawidłowo posługuje się ołówkiem, przyjmuje prawidłową postawę przy rysowaniu, lubi rysować i kolorować. Dobrze wycina nożyczkami, lubi zabawy z plasteliną, chętnie lepi figurki.
MEN-I/54/2
Czasami ma trudności w mieszczeniu się w liniaturze.
3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka Zachęcano dziecko do kolorowania małych powierzchni i malowania pędzlem większych, dziecko rysowało po śladzie linie faliste, poziome i pionowe, rysowało drogi w labiryntach itp. Ćwiczenia rąk i rysowanie odbywały się codziennie, dziecko uczyniło zauważalne postępy w tym kierunku.
Dziecko codziennie powinno ćwiczyć rączki, powinno jednak pracować krótko, tak, by ręce nie zmęczyły się zbytnio.
4. Samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych:
Dziecko samodzielne przy czynnościach higienicznych, samo je, rozbiera się i ubiera również w odzież wierzchnią, samodzielnie zakłada różne typy obuwia. Utrzymuje porządek wokół siebie, sprząta kredki, zabawki. Pamięta i nie trzeba mu przypominać o zasadach zachowania się.
Czasami zapomina o myciu rąk po posiłku.
Dawano dziecku więcej czasu na wykonanie różnych czynności (rysowania, lepienia, zabaw klockami i innymi zabawkami).
Należy dawać dziecku więcej swobody w wyborze zabaw, zajęć itp.
II. Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania:
1) opis Dziecko ma uzdolnienia matematyczne – dobrze liczy, inicjuje zabawy, które wymagają przeliczania przedmiotów, wiedzą matematyczną przekracza wymagania programowe. Ma dużą wyobraźnię przestrzenną – konstruuje ciekawe budowle z klocków I innych materiałów. Ma dużą wyobraźnię i fantazję – dobrze opowiada, ma duży zasób słów. Lubi zagadki i rebusy, lubi czytanie książek.
2) podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu Tworzono sytuacje wychowawcze celem zaspokojenia potrzeb. Zachęcano dzieci do rozwijania zainteresowań w czasie dowolnych zajęć i zabaw.
3) wskazówki dla rodziców
Przekazywano informacje o potrzebach dzieci, omawiano tworzenie w domu sytuacji wychowawczych sprzyjających zaspokojeniu potrzeb dziecka.
III. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku Dobrze skupia uwagę, jest spokojne na zajęciach i zainteresowane nimi, jest aktywne na zajęciach – często zgłasza się do odpowiedzi, wypowiada się zdaniami poprawną polszczyzną. Ma duży zasób słów, bardzo chętnie pomaga w różnych czynnościach w przedszkolu. Ma szeroką wiedzę na temat otaczającego świata.
(data i podpis nauczyciela) (pieczęć i podpis dyrektora)
gunia2409