2016-04-03
Spitter Agnieszka – koncepcje zarządzania - książka
Organizacja inteligentna/samoucząca się
Bogusław Mikuła – różnice itd. z u czącą się
Koncepcja ucząca się, inteligentna, 5 dyscyplin rozwoju org uczącej się, różnice między nimi
Just in time – koncepcja – skrócenie ogniw procesu w tworzeniu produktu, stałe podnoszenie kwalifikacji pracowników, ułatwiony przepływ informacji, zamawianie produktów kiedy są potrzebne, nie składowanie ich w magazynie, redukcja kosztów…
Jakość produktu, wykfalifikowanie pracowników, motywacja pracowników, system informacyjny, sprawna organizacja systemu informacyjnego, system transportowy niezawodny, gwarantowanie terminowości dostaw przez dostawców
Zalety i wady: niskie koszty magazynowania, zmniejszona możliwość przeterminowania, dostawy mogą być kilka razy dziennie co jest drogie, przemęczenie i stres pracowników, wszystko musi działać bezbłędnie, …
Wprowadzenie może trwać od 5 do 7 lat
Tbm – time based management – koncepcja oparta w zarządzaniu czasem
TQM – total quality management – kompleksowe/całościowe zarządzanie jakością – doskonalenie poprzez częste niewielkie udoskonalenia, doskonalenie każdego aspektu działalności pracownika, jakość jako główne zadanie każdego w przedsiębiorstwie, zapobieganie wadom, a nie ich wykrywanie
14 zasad zarządzania jakością – Demin (?)
6 sigma – stworzona przez Motorolę w latach ‘80
Outsourcing – kontaktowy i kapitałowy – dwa rodzaje insourcing
Bench marking – porównywanie własnej firmy z innymi i wprowadzanie lepszych wzorców, porównywanie aby uczyć się od innych lepszych
Rodzaje bench markingu
Konkurencyjny/proceduralny-funkcjonalny
Outplacement – program aktywacji zawodowej osób, zwolnienia monitorowane – indywidualne, grupowe
Podejście procesowe
Controlling – np. strategiczna karta wyników
Re ingineering – osiągnięcie maksymalnej efektywności i cięcie kosztów, radykalne przeprojektowanie całej organizacji, Hammer i Champy
Odchudzone zarządzanie – toyota, wysmuklanie przedsiębiorstwa
inmanagement
Zasada pracy grupowej, zasada odpowiedzialności osobistej, sprzężenia zwrotnego, racji klienta, priorytetu wartości dodanej, rotacja stanowiskowa, standardyzacja wykonywanych operacji, ciągłe ulepszanie, natychmiastowa eliminacja przyczyn błędów, wykorzystanie wiedzy kierownictwa i w słowie pisanym i liczbach, ale także doświadczenie wykonawców i kierownictwa niższego szczebla, stopniowe doskonalenie, posuwanie się do celu małymi krokami
Muda – marnotrawstwo i rodzaje spotykane w przedsiębiorstwie
Koncepcja kaizen – ciągłe doskonalenie, niezależnie od szczebla, stałe poszukiwanie pomysłów i doskonalenia, kai – dobry, zen – zmiana, zgłębianie problemu – 5 razy pytać dlaczego?, brać pomysły od wszystkich,
Saithis