2016-04-03.docx

(12 KB) Pobierz

2016-04-03

 

Spitter Agnieszka – koncepcje zarządzania - książka

 

Organizacja inteligentna/samoucząca się

Bogusław Mikuła – różnice itd. z u czącą się

Koncepcja ucząca się, inteligentna, 5 dyscyplin rozwoju org uczącej się, różnice między nimi

 

Just in time – koncepcja – skrócenie ogniw procesu w tworzeniu produktu, stałe podnoszenie kwalifikacji pracowników, ułatwiony przepływ informacji, zamawianie produktów kiedy są potrzebne, nie składowanie ich w magazynie, redukcja kosztów

Jakość produktu, wykfalifikowanie pracowników, motywacja pracowników, system informacyjny, sprawna organizacja systemu informacyjnego, system transportowy niezawodny, gwarantowanie terminowości dostaw przez dostawców

Zalety i wady: niskie koszty magazynowania, zmniejszona możliwość przeterminowania, dostawy mogą być kilka razy dziennie co jest drogie, przemęczenie i stres pracowników, wszystko musi działać bezbłędnie, …

Wprowadzenie może trwać od 5 do 7 lat

 

Tbm – time based management – koncepcja oparta w zarządzaniu czasem

 

TQM – total quality management – kompleksowe/całościowe zarządzanie jakością – doskonalenie poprzez częste niewielkie udoskonalenia, doskonalenie każdego aspektu działalności pracownika, jakość jako główne zadanie każdego w przedsiębiorstwie, zapobieganie wadom, a nie ich wykrywanie

 

14 zasad zarządzania jakością – Demin (?)

 

6 sigmastworzona przez Motorolę w latach ‘80

 

Outsourcingkontaktowy i kapitałowy – dwa rodzaje insourcing

 

Bench marking – porównywanie własnej firmy z innymi i wprowadzanie lepszych wzorców, porównywanie aby uczyć się od innych lepszych

Rodzaje bench markingu

Konkurencyjny/proceduralny-funkcjonalny

 

Outplacement – program aktywacji zawodowej osób, zwolnienia monitorowane – indywidualne, grupowe

 

Podejście procesowe

 

Controlling – np. strategiczna karta wyników

 

Re ingineering – osiągnięcie maksymalnej efektywności i cięcie kosztów, radykalne przeprojektowanie całej organizacji, Hammer i Champy

 

Odchudzone zarządzanie – toyota, wysmuklanie przedsiębiorstwa

 

inmanagement

Zasada pracy grupowej, zasada odpowiedzialności osobistej, sprzężenia zwrotnego, racji klienta, priorytetu wartości dodanej, rotacja stanowiskowa, standardyzacja wykonywanych operacji, ciągłe ulepszanie, natychmiastowa eliminacja przyczyn błędów, wykorzystanie wiedzy kierownictwa i w słowie pisanym i liczbach, ale także doświadczenie wykonawców i kierownictwa niższego szczebla, stopniowe doskonalenie, posuwanie się do celu małymi krokami

 

Muda – marnotrawstwo i rodzaje spotykane w przedsiębiorstwie

 

Koncepcja kaizen – ciągłe doskonalenie, niezależnie od szczebla, stałe poszukiwanie pomysłów i doskonalenia, kai – dobry, zen – zmiana, zgłębianie problemu – 5 razy pytać dlaczego?, brać pomysły od wszystkich,

Zgłoś jeśli naruszono regulamin