SEPLENIENIE I JEGO TERAPIA.1.SEPLENIENIE – nieprawidłowa realizacja fonemów trzech szeregów: szumiącego, syczącego i ciszącego. Są to seplenienia typu substytucyjnego, gdyż dziecko zastępuje głoskę np. sz” głoską, którą już potrafi wymówić np. s” Wyróżniamy również seplenienie zdeformowane, gdzie obok substytucji występuje także deformacja np.:a. międzyzębowe- def. Jak wyżej , dodatkowo dziecko wsuwa język między zęby.b. Boczne- strumień powietrza wypływa bokiem jamy ustnej. Może to być przepływ jedno lub obu stronny. c. Wargowo- zębowe- zły układ warg (sepl. świszczące, usta zbyt wysunięte do przodu)2. Przyczyny seplenienia:- wady anatomiczne( tyłozgryz, przodozgryz, zgryz otwarty lub inne wady zgryzu, wysokie podniebienie, brak pionizacji, krótkie wędzidełko)- upośledzony słuch, naśladownictwo, niesprawność języka, warg, - stany chorobowe narządów oddechowych, oddychanie przez otwarte usta, zły sposób połykania np. niemowlęcy, złe napięcie języka, anomalie zębowe, ubytki zębowe.3. Schemat diagnozy:- obserwacja dziecka- badanie mowy testem ortofonicznym dowolnym(Demel, Spionek, Rocławski)- badanie motoryki n. artykulacyjnych, ich budowy anatomicznej- orientacyjne bad. słuchu- badanie słuchu fonemowego tylko dla zjawisk substytucyjnych- analiza i synteza słuchowa- oddychanie i połykanie- słownictwo dziecka, formy gramatyczne, bud. Zdań, tempo mowy, fonacja- wywiad z rodzicami- badania uzupełniające4. Schemat terapii:- Terapia wstępna: ćwiczenia ortofoniczne,ćw. n. artykulacyjnych, usprawnianie zaburzonych funkcji.- Terapia właściwa: - wprowadzenie prawidłowej głoski przez szereg ćwiczeń- utrwalanie głoski w izolacji(tttt, dddd)- utrwalenie w sylabach, wyrazach w nagłosie, śródgłosie i w wygłosie- utrwalenie w gr spółgłoskowych na początku i na końcu- ćw. różnicujące głoski- zestawienia dwu wyrazowe- zdania dłuższe, wierszyki i piosenki- gry dydakt., swobodna wypowiedź dziecka. 3. Metody terapeutyczne: aktywne(dziecko świadomie ćwiczy mowę, bierze udział w terapii)b. Demonstracja- pokazanie dziecku na czym polega mówienie danej głoski( poprawne ułożenie n. mowy przed lustrem).c. Demonstracja + instrukcja – logopeda pokazuje i omawia co dzieje się z artykulatorami, mówi co dziecko ma zrobić.d. Metoda mechaniczna- stosowanie przyborów typu szpatułka, rerek, monokinezy (ćwiczenia z palcem) oraz innych przyrządów logopedycznych.e. Metody substytucyjne- wykorzystywane są już utrwalone głoski i przekształcane w te których dziecko nie wymawia poprawnie, np. długie wypowiadanie dziąsłowego t” prowadzi do powstania cz”, a wypowiadanie dziąsłowego cz” do powstania sz”.f. Metody ortofoniczne- wywoływanie głosek przez odpowiednie ćw. Oddechowe i inne wspomagające.g. Są również metody pasywne(zabawa, logorytmika, rytmika, rysowanie) dziecko nie zajmuje się samą mową, ale wpływają na nią emocje, pamięć, motywacja) 4.Wywoływanie głosek przy seplenieniu substytucyjnym:Sz – podnosimy język do podniebienia twardego(wałka dziąsłowego), usta wysuwamy do przodu – utowatość. Możemy posłużyć się szpatułką, ale należy uważać by język nie był ani za bardzo ani za mało podwinięty do góry. Może to wywołać seplenienie przyzębowe przy dekoncentracji. Pamiętać o dentalizacji.S – język podnosimy w okolicę górnych zębów, ale nie zwieramy. Usta przesadnie układamy w uśmiech – itowatość. Dentalizacja.Ś – szpatułką przesuwamy język dziecka do tyłu, gwałtownie ale krótkotrwale, przy jednoczesnym wymawianiu „s”. Pomocne są również zabawy z małym płaskim cukierkiem, który umieszczamy na środku języka. Zadanie dziecka polega na podnoszeniu cukierka do góry właśnie środkiem języka. 5.Utrwalanie wywołanych głosek:a. Ciągłe, wielokrotne powtarzanie ćwiczeń:Cz- szybkie wymawianie „t” i jednoczesne przesuwanie języka do tyłu po podniebieniu.Dż- jak wyżej ale z głoską „d”.Sz – przedłużanie wymawiania głoski „cz”.Rz – jak wyżej ale z głoską „sz”.b. dalej wg. schematu terapii właściwej.c. Pamiętać o ćw. różnicujących głoski.6. terapia seplenienia bocznego:- zaleca się stosowanie metod ortofonicznych skierowanych głównie na ukształtowanie poprawnego toru przepływu powietrza(precyzyjne dmuchnięcie na coś)- do poprawnego dmuchania dołączamy artykulację: dmuchnięcie i wypowiadanie s”(wąż syczy s, s, s) dziecko sprawdza czy jest dmuchnięcie przykładając dłoń w pobliżu ust.- Z głoski s” do sz” można przejść przez wymawianie ciągłe s” i podwijanie języka do tyłu. - Utrwalanie wg. schematu.7. terapia seplenienia międzyzębowego:- demonstracja przed lustrem na pierwszych zajęciach, dziecko musi zobaczyć jak mają wyglądać n. art. podczas wymowy głoski- ćwiczenia na czucie położenia języka, dziecko musi wiedzieć gdzie ma być język i, że ma byś schowany za zębami- ćwiczenia na pionizację języka- wg. schematu utrwalanie8. terapia seplenienia wargowo- zębowego:- ćwiczenia w prawidłowym ułożeniu ust w itowatość .ROTACYZM I JEGO TERAPIA1. ROTACYZM- nieprawidłowa artykulacja fonemu r”. Wyróżniamy: - mogirotacyzm- opuszczanie głoski r” - pararotacyzm- głoska r” wymawiana jest jako l” lub j”(substytucja)- rotacyzm właściwy:- r. uwularny(języczkowy)- drga języczek - r. lateralny ( boczny)- drgają policzki lub kąciki ust- r. welarny(krtaniowy)- - r. faryngealny(gardłowy)- tylna część języka zbliża się do tylnej ściany gardła.2. przyczyny rotacyzmu: - niedostateczna sprawność języka( krótkie wędzidełko podjęzykowe, język gruby, zbyt wielki)- zbyt duże lub małe napięcie mięśniowe.3. Terapia rotacyzmu:- Badanie słuchu fonematycznego przy rotacyźmie substytucyjnym- Ćwiczenia usprawniające motorykę języka (xero).- Ćwiczenia przygotowawcze do wymawiania „r” : - Szybkie wymawianie dziąsłowych głosek „t” i „d” oraz kombinacji z tych głosek, zmieniając ich kolejność czy dodając kolejno samogłoski np.: tttt, dddd, tdtdtdtd, tede- tede- tede, tedu- tedu- tedu - Wymawianie wyrazów z „r” ale zamieniając tą głoskę na „l” co pomaga w uzyskaniu przedniojęzykowo- dziąsłowego brzmienia.( tlawa, dloga, cytlyna itp.)- Ćwiczenia w dmuchaniu: dmuchanie na przyklejony do czubka języka pasek papieru, zdmuchiwanie z czubka kawałków papieru, oraz inne ćwiczenia oddechowe- Zabawy z językiem : parskanie, konik, samochód, wylizywanie soku, czekolady z podniebienia, mycie językiem zębów, wypychanie językiem policzków itp. * Ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę „r” : - wymawianie wyrazów lub zbitek spółgłoskowych, gdzie „r” występuje w otoczeniu „t” i „d” np.: tda, tdo, tde, tdu, teda, tedo, tede, tedu, tedy, trla, trlo, trle, trlu oraz wyrazów typu : drops, drabina, trawa, wiatr:(język za wałkiem dziąsłowym)- Wymawianie wyrazów gdzie „r” występuje w grupach spółgłoskowych - Wymawianie wyrazów gdzie „r” występuje w grupach samogłoskowych.- Dalej wg. schematu utrwalania.KAPACYZM I JEGO TERAPIA1. KAPACYZM- nieprawidłowa realizacja fonemów k” oraz g”. Fonemy te realizowane są poprzez głoski t” oraz d”. Niektórzy autorzy nieprawidłową realizację fonemu g” określają jako gammacyzm.2. przyczyny kapacyzmu:- zaburzenia słuchu fonematycznego- nieprawidłowa budowa i praca języka3. terapia kapacyzmu:- ćw. oddechowe- usprawnianie języka: aktywizowanie tyłu języka(chrapanie, płukanie gardła, ziewanie, głaskanie tyłem języka podniebienia)- przy wywoływaniu stosujemy demonstrację: dziecko musi widzieć na czym polega artykulacja danej głoski, prosimy by szeroko otworzyło usta i powtarzało k”- mechanicznie możemy przytrzymać czubek języka szpatułką lub palcem na dole jamy ustnej- można położyć dziecko na podłodze i w tej pozycji ćwiczyć wymowę głoski. Pozycja ta powoduje, że język stacza się do tyłu jamy.- Utrwalanie wg. schematu. Należy jednak pamiętać, aby unikać wyrazów z t” jeśli utrwalamy k”, oraz wyrazów z d” jeśli utrwalamy g”. Może bowiem wystąpić hiperpoprawność(kotek-kokek ) MOWA BEZDŹWIĘCZNA I JEJ TERAPIA.1. MOWA BEZDŹWIĘCZNA- bezdźwięczna realizacja fonemów dźwięcznych za wyjątkiem samogłosek i spółgłosek sonornych, gdyż one zawsze są realizowane dźwięcznie. 2. przyczyny bezdźwięczności: · zburzenia słuchu fonematycznego(nieróżnicowanie dźwięków o tym samym miejscu art.) częściowa bezdźwięczność.· Obniżenie napięcia mięśniowego warg, policzków3. terapia bezdźwięczności:- ćw. oddechowe - W”- wykorzystujemy głoskę i”, rozciągamy dziecku usta tak jak przy wymowie i” pozwalając na obserwację wibracji. Utrwalamy wg. schematu.- B”- dziecko długo wymawia m” i opowiada co się dzieje z jego gardłem. Następnie chwyta za nos i imituje pęknięcie balonu, co daje głoskę b”. Utrwalamy.- D”- tak jak wyżej tylko z głoską n”.- RZ”- wymowa sz” i gwałtowne odchylanie głowy do tyłu.- Można ćwiczyć również poprzez przedłużanie dźwięku np. agggggga, agggo, agggu, agggy i tak dalej. Następnie przechodzimy do pojedynczego dźwięku w sylabach: aga, ago, age, agy . ...
tdi71