Sprawozdanie z zajęć logopedycznychza rok szkolny 2012/2013
Od listopada w roku szkolnym 2012/2013 prowadziłam zajęcia logopedyczne z Nikodemem Kaweckim uczniem kl. VI Szkoły Podstawowej nr 35 W Dąbrowie Górniczej. Chłopiec przyszedł z diagnozą z Poradni Psychologiczno Pedagogicznej: Dysleksja rozwojowa typu mieszanego- dysleksja, dysgrafia.
Przeprowadziłam w obecności rodzica test sprawdzający poprawność wymowy u w/w ucznia, w wyniku którego doszłam do wniosku:
a) dominująca wada wymowy – zaburzone „r”,
b) pozostałe głoski wymawiane dość szybko i niedbale,
c) sprawność językowa przeciętna ( krótkie wędzidełko),
d) sprawność warg dobra,
e) nawyk mówienia przez zęby,
f) słuch fonematyczny prawidłowy,
Po konsultacji z matka i wychowawcą uznaliśmy, że przede wszystkim popracuję z uczniem nad prawidłową wymową głoski „r” i płynną wyrazistą wymową.
Celem terapii było:
1. Przygotowanie narządów artykulacyjnych do prawidłowej realizacji głoski „r”
2. Właściwa praca nad głoską.
3. Utrwalenie wywołanego dźwięku.
4. Automatyzacja wywołanego dźwięku.
Zajęcia odbywały się raz w tygodniu, we wtorki trwały 60 minut.
Ćwiczenia jakie przeprowadzano na każdych zajęciach to: oddechowe, żuchwy, języka, podniebienia miękkiego i fonemowe Miały one na celu ułatwienie wywołania i utrwalenia głoski.
Nikodem w zajęciach uczestniczył dość aktywnie, chociaż nigdy do nich nie był przygotowany. Nie nosił zleconych pomocy i zeszytu, nie utrwalał w domu materiału wypracowanego na zajęciach. Praca posuwała się bardzo powoli, gdyż znaczna część kolejnych zajęć poświęcana była utrwalaniu materiału zadanego do domu.
Wypracowaliśmy z Nikodemem prawidłowy oddech, słuchowe zróżnicowanie prawidłowej artykulacji głoski ”r”, różnicowanie głoski w mowie potocznej. Właściwie ustawiliśmy narządy artykulacyjne do wymowy głoski. Ze względu na brak systematycznych ćwiczeń języka wywołana głoska jest daleka jeszcze od prawidłowego jej brzmienia a ostatnie absencje ucznia nie pozwoliły na jej utrwalenie.
Aneta Tadajewska
tdi71